Hakkebøf ( # ) i css
Fra : Jakob Jakobsen

Dato : 17-06-11 20:08

Hej

Er der en, der hjælpe med hvad # betyder i css. ( f.eks. '#wrap')

Jakob

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-06-11 20:39

Den 17-06-2011 21:07, Jakob Jakobsen skrev:

> Er der en, der hjælpe med hvad # betyder i css. ( f.eks. '#wrap')

Det angiver css-egenskaber for id'er i html'en.

F.eks.
(...)

# angiver id'er
.. angiver klasser (class). - f.eks.:

..advarselstekst

--
Philip

Fra : Jakob Jakobsen

Dato : 17-06-11 20:55

"Philip Nunnegaard" skrev i meddelelsen

> [...]

> Er der en, der hjælpe med hvad # betyder i css. ( f.eks. '#wrap')

Det angiver css-egenskaber for id'er i html'en.

------------

Er class kun til tekstformatering?

Jakob

--
Philip

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-06-11 06:23

Jakob Jakobsen skrev:

> Er class kun til tekstformatering?

Nej, forskelllen på class og id ligger et andet sted.

På en HTML-side må en id kun bruges ét sted. Det ligger også i
betegnelsen id. Hvis man f.eks. laver interne links (links inden
for samme side), skal det gøres med en id.

En class kan bruges lige så mange steder man gider.

Derudover er der ingen som helst forskel på dem.

--
Bertel

Fra : Jakob Jakobsen

Dato : 30-06-11 01:27

> Er der en, der hjælpe med hvad # betyder i css. ( f.eks. '#wrap')

Det angiver css-egenskaber for id'er i html'en.

> [...]

Hvad er så forskellen på ID og class..?

VH/ Jakob

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-06-11 05:07

Jakob Jakobsen formulerede Thursday:

> Det angiver css-egenskaber for id'er i html'en.

> [...]

En class - eller klasse på DK - kan bruges lige så mange gange du har
lyst til.
En id må kun optræde een gang i samme HTML dokument. Så en CSS for en
id kan ikke bruges flere gange.
Skal man bruge elementet i scripting (fade ind/ud af billeder,
eksempelvis), er det nemt at identificere elementet ud fra dets id. id
anvendes også til bookmarks (anchors).

Og ja - et element kan godt have både klasse og id.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-06-11 19:15

Og er der konflikt mellem CSS defineret i en class og en ID "vinder"
det der er specificeret for ID.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-06-11 20:40

Den 17-06-2011 21:07, Jakob Jakobsen skrev:

> Er der en, der hjælpe med hvad # betyder i css. ( f.eks. '#wrap')

Kan ni øvrigt godt lide at du kalder "havelågen" for "hakkebøf". Det
havde jeg ikke hørt før.

--
Philip

Fra : Jakob Jakobsen

Dato : 17-06-11 20:58

> [...]

> Er der en, der hjælpe med hvad # betyder i css. ( f.eks. '#wrap')

Kan ni øvrigt godt lide at du kalder "havelågen" for "hakkebøf". Det

----

Jeg har lidt på fonemmelsen at HTML handler lidt om "Bibelsystemet" ( søg og
du skal finde..)

Der er ikke en entydig forklaring et enkelt sted..

VH/ Jakob

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-06-11 21:57

Jakob Jakobsen har bragt dette til verden:
> Jeg har lidt på fonemmelsen at HTML handler lidt om "Bibelsystemet" ( søg og
> du skal finde..) Der er ikke en entydig forklaring et enkelt sted..

HTML betyder Hyper Text Markup Language.
og version 4.01 er defineret her:
http://www.w3.org/TR/html401/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jakob Jakobsen

Dato : 17-06-11 22:12

"Birger Sørensen" skrev i meddelelsen

> [...]
> og du skal finde..) Der er ikke en entydig forklaring et enkelt sted..

HTML betyder Hyper Text Markup Language.

-----

Har købt en lille engelsk bog der hedder "CSS på ti minutter"....!

Det er vist for de hurtige.

Jakob

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-06-11 23:58

Jakob Jakobsen skrev:

> Har købt en lille engelsk bog der hedder "CSS
> på ti minutter"....!
>
> Det er vist for de hurtige.

Ja! Bøger om html og css bliver hurtigt forældet.

I morgen kommer der en ny standard, og bogen
bliver ikke opdateret, det er de samme gamle
oplysninger du vil bruge igen og igen - fordi det
står i bogen

Jamen, det er da fint nok med en bog om emnet,
man skal bare gøre sig klart at det ikke er alt om
emnet - der kommer hele tiden nyt til.

Jeg har lige smidt adskillige bøger på bålet, de
var fra 1999 til 2008, og alle håbløst forældede,
ud med dem.

De nyeste oplysninger kan altid findes på nettet,
og jeg køber ikke flere bøger om den slags.

Puh, i gamle dage købte jeg tonsvis af IDG-
hæfter - de er røget samme vej på bålet, de står
bare der og fylder op i reolen, til ingen verdens
nytte.

Nå, det er nok dem der har lagt grunden til den
viden jeg har i dag, nettet har bare overtaget den
del af det.

Er der andre der har fået en tilsvarende mani med
at rydde ud i den slags bøger og hæfter, vil jeg
meget gerne høre det.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Jakob Jakobsen

Dato : 19-06-11 15:56

"Allan Vebel" skrev i meddelelsen

Jakob Jakobsen skrev:

> [...]

del af det.

Er der andre der har fået en tilsvarende mani med
at rydde ud i den slags bøger og hæfter, vil jeg

---

Jeg har stadig en bog om Tubopascal, hvis man vil begynde med det
grundlæggende helt fra starten...

vh/ Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-11 17:50

Jakob Jakobsen skrev:

> Jeg har stadig en bog om Tubopascal, hvis man vil begynde med det
> grundlæggende helt fra starten...

Det hjælper nu ikke en til at lære HTML og CSS.

Og hvis man vil lære at programmere, er Python et bedre valg.

--
Bertel

Fra : Jakob Jakobsen

Dato : 19-06-11 18:12

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-11 18:29

Jakob Jakobsen skrev:

.... noget nedenunder skillestregen.

Slet venligtst det citat du ikke kommenterer, og sørg i hvert
fald for at slette fra skillestregen og ned.

> Python ..?

http://python.org/
http://wiki.python.org/moin/

Det er det nemmeste sprog at lære af dem jeg kender.

--
Bertel

Fra : Jakob Jakobsen

Dato : 19-06-11 18:34

> Python ..?

http://python.org/
http://wiki.python.org/moin/

Det er det nemmeste sprog at lære af dem jeg kender.

Er det ikke bedre med html, javascript, java og php...det må da være
rigeligt?

Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-11 18:58

Jakob Jakobsen skrev:

> Er det ikke bedre med html, javascript, java og php...det må da være
> rigeligt?

Du nævnte TurboPascal for begyndere, og så svarede jeg at Python
er nemmere at lære og at arbejde med. Det skal f.eks. ikke
kompileres.

TurboPascal kan slet ikke bruges til websider.

Hvis serveren bliver sat op til det, kan Python bruges på samme
måde som man bruger PHP, men det er ikke ret mange servere i
Danmark der er sat op til det.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-06-11 19:28

Bertel Lund Hansen udtrykte præcist:
> TurboPascal kan slet ikke bruges til websider.

Mon dog ikke, hvis man vil?
Og kan få lov at køre .exe filer af sin host - eller har serveren
stående hjemme hos sig selv.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-06-11 10:13

Bertel Lund Hansen wrote:

> TurboPascal kan slet ikke bruges til websider.

Interessant påstand...?

Nu var det godt nok Delphi (videreudvikling af Turbopascal), men man kan da
undres over hvorfor jeg fik penge for at lave IBS-II og IBS-III til Post
Danmark, som i øvrigt kørte upåklageligt fra '98-'02.

Jeg tror der er noget viden du skal have opdateret ;)

MEN da vi snakker højt optimerede, og højt performende websider, kan det
naturligvis ikke lægges på en hvilkensomhelst server.

Der hvor du tager fejl er _kan_ og _vil_, for det er almindeligt kendt, at
udbydere IKKE ville (vil) have binær kode liggende, og kunden VIL ikke
udlevere sourcekoden aht IP.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-11 09:52

Stig Johansen skrev:

> Interessant påstand...?

> Nu var det godt nok Delphi [...]

Og det vil du slå mig i hovedet med når jeg snakker om
TurboPascal?

> Jeg tror der er noget viden du skal have opdateret ;)

Du skal lære at læse hvad jeg skriver og forholde dig til det.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-06-11 11:00

Bertel Lund Hansen wrote:

> Og det vil du slå mig i hovedet med når jeg snakker om
> TurboPascal?

Jeg slår dig squ da ikke i hovedet, men forsøger at forklare dig, at man
sagtens kan skrive webapplikationer i Turbopascal.

Afhængig af hvordan man definerer webapplikation, kan man skrive det i et
hvilket som helst sprog.

En 'webapplikation' er stort set analogt med datidens 'block/page format
mode' skærmapplikationer, bortset fra man mangler statefullness, som man
implementerer (eller forsøger at) på forskellig vis.

[1]squ = lovligt

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 20-06-11 10:13

Den 20-06-2011 11:12, Stig Johansen skrev:

> [...]
>
> Der hvor du tager fejl er _kan_ og _vil_, for det er almindeligt kendt, at
> udbydere IKKE ville (vil) have binær kode liggende, og kunden VIL ikke

Jeg har aldrig rigtigt fået knækket koden med .net, men er det ikke også
compileret kode, hvor sourcen ikke nødvendigvis ligger på serveren?

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-06-11 11:16

Leif Neland wrote:

> Jeg har aldrig rigtigt fået knækket koden med .net, men er det ikke også
> compileret kode, hvor sourcen ikke nødvendigvis ligger på serveren?

Hvad for noget .NET?

Hvis du snakker om frameworket .net, så lavede MS en version til (vistnok)
FreeBSD, som viste at det var tilgængeligt på tværs af platforme.

Codename: ROTOR

Der var bare det aberdabei, at intet at koden måtte bruges, uagtet det var
'open source'.

Hvis du snakker om .net 'applikationer', så er det på linie med andre P-code
'ting', og kan let decompiles (ditto Java).

http://www.telerik.com/products/free-decompiling-adwords.aspx?gclid=CP2wmauYxKkCFQFO3godK2UjGA
http://stackoverflow.com/questions/179741/how-do-i-decompile-a-net-exe-into-readable-c-source-code
http://reflector.red-gate.com/download.aspx?TreatAsUpdate=1

NB: Jeg kender ikke så meget til .NET, da det (IMO) er 'far beyond'.

Stig Johansen

Fra : Andreas Andersen

Dato : 21-06-11 20:15

On 20-06-2011 12:16, Stig Johansen wrote:
> NB: Jeg kender ikke så meget til .NET, da det (IMO) er 'far beyond'.

Far beyond hvad?

--
Andreas

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-06-11 11:09

Andreas Andersen wrote:

> Far beyond hvad?

Jeg vil ikke starte en flamewar, så lad os sige 'langt uden for mine
kerneinteresser'.

Stig Johansen

Fra : Andreas Andersen

Dato : 22-06-11 11:02

Den 22-06-2011 12:08, Stig Johansen skrev:

> Jeg vil ikke starte en flamewar, så lad os sige 'langt uden for mine
> kerneinteresser'.

Haha - ok. Jeg er bare altid nysgerrig, når .NET bliver lagt for had,
for jeg har endnu aldrig mødt nogen, der havde en valid grund til at
hade det. Hadet bunder som regel i uvidenhed og "Bill is evil"-mentalitet.

--
Andreas

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-06-11 12:17

Andreas Andersen wrote:

> Haha - ok. Jeg er bare altid nysgerrig, når .NET bliver lagt for had,
> for jeg har endnu aldrig mødt nogen, der havde en valid grund til at
> hade det. Hadet bunder som regel i uvidenhed og "Bill is evil"-mentalitet.

Jeg har ikke udtrykt 'had' - hvor ser du det?
Jeg skriver blot at jeg ikke kender til det, da jeg (eller mine kunder)
aldrig har haft behovet.

I mine projekter har jeg (på PC/PC-serversiden) stort set altid brugt
Delphi, som faktisk var først med en RTM af SOAP/Webservices, deraf 'far
beyond', som nok mere skulle have været 'far behind' - beklager fejlen.

Bottom line er, at .NET ikke løser nogle opgaver som ikke er løst i
forvejen, men det er ikke det samme som 'had'.

Det kan man vel heller ikke forsvare
'Ophavsmanden' til .NET/C# er jo den samme som 'ophavsmanden' til
turbopascal/Delphi.

Han blev bare købt for en masse mio $$ af MS for at skifte lejr fra Borland
til MS, men sådan er forretninger ;)

Stig Johansen

Fra : Andreas Andersen

Dato : 22-06-11 11:49

Den 22-06-2011 13:16, Stig Johansen skrev:

> Jeg har ikke udtrykt 'had' - hvor ser du det?

Det var din henvisning til flamewar, der fik mig til at tro det, men det
er min misforståelse

> Bottom line er, at .NET ikke løser nogle opgaver som ikke er løst i
> forvejen, men det er ikke det samme som 'had'.

Det gør det ikke, men jeg synes, der er en del opgaver, det løser meget
smart. Jeg er ret begejstret for .NET, derfor jeg er nysgerrig, hvis
andre har modsatrettede holdninger og hvorfor. Intet er perfekt, og man
kan jo altid blive klogere.

--
Andreas

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-06-11 12:36

Andreas Andersen wrote:

> [...]
> smart. Jeg er ret begejstret for .NET, derfor jeg er nysgerrig, hvis
> andre har modsatrettede holdninger og hvorfor. Intet er perfekt, og man

Så får du en holdning, eller rettere, erfaring.

Mit hovedmetier er 'Mainframe' subsidiært 'småsystemer' (læs PC-servere).

..NET findes ikke på 'Mainframe', hvor COBOL styrer, og vil nok altid gøre
det.

Pascal findes på 'Mainframe', som jeg har brugt siden '84 (Altså pascal på
'Mainframe').

Det giver derfor mening for mig at bibeholde 'Pascal' (læs Delphi) da samme
sprog kan bruges begge steder.

Det giver ingen mening at sætte sig ind i .NET, da jeg ikke har brug for
det.

For folk, der ikke har 1 mio+ kodelinier i bagagen er det sikkert et godt
valg at starte med .NET, men skulle jeg gå over på .NET skal jeg omskrive
alle disse rutiner i et 'nyt' sprog, eks. C#.

Det har ingen værdi, kun (unødvendigt) tidsforbrug.

Delphi er sikker ukendt her i DK efter man udelukkende underviser i Java, så
alle tror Java er 'svaret på alt'.

Nu er det jo webdesign, så lad mig komme med denne undren:
"Alle higer og ønsker een, og kun een standard (HTML), men alle ønsker at
lave sit eget sprog".

Der findes jo snart ikke en dag hvor der ikke dukker nye afarter af 'sprog'
op, selvom de i bund og grund er ens.

Tænk over følgende udtalelse fra '90-erne:
"Jave er Delphi med C syntax".

Den siger stort set alt hvis man tænker den igennem.

Stig Johansen

Fra : From Sydsjælland

Dato : 19-06-11 19:12

Den Bertel skriblede en masse...
"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4dfe31e9$0$303$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er det nemmeste sprog at lære af dem jeg kender.

Undskyld Bertel, men troede du var mest til det jyske?
Men du taler måske slet ikke det sprog?
Har bare altid set for mig en mand med krøllet tøj, langt hår og styr på
stavemåden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-11 19:38

From Sydsjælland skrev:

>>> Python ..?

> Undskyld Bertel, men troede du var mest til det jyske?

Nja, jeg taler rigsdansk med jysk klang. Men når det er klart
hvad man snakker om siger jeg "sprog" om programmeringssprog.

> Men du taler måske slet ikke det sprog?

Jeg taler ikke nogen af dialekterne.

http://bertel.lundhansen.dk/

--
Bertel
http://fiduso.dk/

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-06-11 10:07

Jakob Jakobsen wrote:

> Jeg har stadig en bog om Tubopascal, hvis man vil begynde med det
> grundlæggende helt fra starten...

Hallo - Jakob, prøv lige at høre her:

Turbopascal har ikke heddet turbopascal siden starten af 90'erne, så den er
vist ikke helt up to date..?

Siden 'dengang' er det blevet til Borland Pascal, Borland pascal for
windows, senere Delphi-1 (Win 3.11), Delphi-2 (Win95 eller retter 32 bit),
og har undergået et utal af forbedringer, der gør det til nok det bedste
(native) værktøj P.T.

Der er røget *rigtig* mange bit i spanden siden start 90,'erne.

Nåh, det er ikke en 'programmeringsgruppe', men vær opmærksom på, at der
ikke findes en universil løsning på noget som helst (selvom Bertel
fremhæver Python som 'svaret på alt').

Alle kombinationer har deres berettigelse inden for de strategiske
målsætninger.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-11 09:54

Stig Johansen skrev:

> Hallo - Jakob, prøv lige at høre her:

> Turbopascal har ikke heddet turbopascal siden starten af 90'erne, så den er
> vist ikke helt up to date..?

Så du mener at Jakob slet ikke har en bog om TurboPascal, men en
om Delphi? Hvordan kan du vide bedre end Jakob hvilke bøger han
har?

Og TurboPascal hedder TurboPascal lige til Jorden går under.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-06-11 10:52

Bertel Lund Hansen wrote:

> Og TurboPascal hedder TurboPascal lige til Jorden går under.

Ja, og HTML 2.0 hedder HTML 2.0 lige så længe, men hvem gider læse en bog om
HTML2.0 ?

Hvad sker der hvis jeg skriver:
"Hvis du vil lære grundlæggende HTML, så læs her:
http://www.w3.org/MarkUp/html-spec/html-pubtext.html " ?

Forskellen er næsten den samme bortset fra Turbopascal har skiftet navn og
versioner, mens HTML blot har skiftet versioner.

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 20-06-11 10:16

Den 19-06-2011 16:56, Jakob Jakobsen skrev:

> Jeg har stadig en bog om Tubopascal, hvis man vil begynde med det
> grundlæggende helt fra starten...

Jeg har skrevet manualen af i wordstar, men smed den ud, da
cp/m-maskinen gik til skrot...

Leif

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-06-11 16:18

Den 19-06-2011 00:58, Allan Vebel skrev:

> Er der andre der har fået en tilsvarende mani med
> at rydde ud i den slags bøger og hæfter, vil jeg
> meget gerne høre det.

Egentlig ikke. De bøger jeg har, står som et vidnesbyrd om hvordan man
gjorde i gamle dage. Altså mest af nostalgiske hensyn.

Men du har ret i at det rent praktisk er unyttigt i dag.

Det er kun et par år siden jeg sidst købte litteratur om html/css.
CSS-bogen er til dels stadig aktuel, i hvert fald indtil IE9 er den
gængse IE-version på folks computere.

Det meste viden har jeg imidlertid fra nettet, hvor noget af stoffet er
mere up to date.

--
Philip