frisk hjemvendt fra NY... Anbefalinger.
Fra : Peter T.

Dato : 17-06-11 10:48

Jeg har netop tilbragt 11 dage i New York og vil lige dele lidt tips ud.
Det skal siges, at jeg har været der en lille håndfuld gange før. Men
jeg tager 100% udgangspunkt i min seneste tur, som har vært den bedste
indtil nu.

Et godt råd; Der er virkelig mange ting, at se derovre og hvis man endnu
ikke har været derovre, skal man passe på med at planlægge for meget
hjemmefra. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre! Jeg kommer dog med
nogle bud...

Hoteller på Manhattan er dyre. Men når man først er i NY, finder man
også ud af, at hotelværelset kun er til overnatning. Der er så meget
liv i byen hele dagen og aftenen, så man kommer alligevel først hjem ved
21-23-tiden hver aften. Selv morgenmaden kan spises billigt ude byen,
og det skal tages med blot for oplevelsens skyld.
Glem alt om, at finde et billigt hotel på feks. hotels.com eller
lignende sider. De skal betale for at blive listet og mange af
hotellerne bliver ikke listet der af af forskellige årsager. Så der
skal en intensiv søgning til på google. find gerne nogle relevante
foraer, at sæge i. Jeg har dog to gode forslag, hvor jeg selv har boet.

Er man en familie med børn, kan <www.offsoho.com> kraftigt anbefales.
Der serveres ingen mad, men til gengæld følger der ofte et fuldt
udstyret køkken med.
Jeg selv har netop boet på et Bed'n'breakfast i Harlem, som altså ikke
er så farligt, som det ses i mange gamle film fra 70erne og 80erne.
Tværtimod!
<http://web.me.com/phocuspocus/littleapple/WELCOME.html>
Kranen og jeg har været yderst tilfredse! :) Vi har haft linje 1 i
subwayen lige udenfor døren og 4 andre linjer 5 minutters gang derfra.

New York er shoppingmekka for praktisk talt alle europæere. Og når jeg
taler om New York, så taler jeg også om outletbutikker! Så hvis
garderoben derhjemme alligevel skal udskiftes, så pak kufferten meget
sparsomt. Jeg mener SPARSOMT! For først tager man til Filene's
Basement på Union Square. Selve butikken er ikke alt for nem, at finde,
og på trods af at den hedder Filene's Basement, så ligger den faktisk på
4, 5 og 6 etage. Der kan man lynhurtigt tømme pungen for tøj af høj
kvalitet og til meget små priser. Jeg nævner bla. Calvin Klein, DKNY,
Michael Kors, Levi's, GAP osv.. En DKNY-skjorte to 14.99 dollars, som
ellers snildt koster 5-800 kr eller mere herhjemme er Calvin Klein
underrør til knap 7 dollars, som NEMT koster 250 kr herhjemme. Jeg
behøves vel ikke, at komme med flere eksempler. ;)

Dernæst tager man til busterminalen ved Port Authority (42 st/8 ave) og
køber en returbillet til Woodbury Commons, der ligger ca. en times
kørsel nord for Manhattan. Der er flere adgange begge retninger hver
dag og biletten gælder ikke til en specifik afgang. Man springer
simpelthen bare på. Et rigtigt godt råd er, at møde op mindst en halv
time før pga. køkultur. Så hvis du kender Filene's Basement og synes
det er billigt, så ved jeg, at du ikke har været i Woodbury Commons! :)
Woodury Commons er et ekstremt indkøbsmekka i en helt utrolig afslappet
atmosfære og meget venlige ekspedienter, der kun hjælper dig, hvis du
selv henvender dig eller hvis du ser helt fortabt ud. Dette kan mange
af butikkerne på især Broadway lære meget af.
Der er flere busselskaber, der arrangerer ture derop. Men jeg vil pt.
kun anbefale GrayLine, da de har mange afgange hver vej i løbet ad en
dag. Sæt en hel dag af til dette med afgang fra omkring 9-10 tiden om
formiddagen og forvent ikke at være tilbage for kl 21. Men husk det med
fremmøde ved bussen MINDST en halv time før. For ellers risikerer du
måske ikke at komme med.
Man kan også komme dertil med tog. Det er umiddelbart en anelse
billigere, men turen tager noget længere tid og de har praktisk talt
ingen ture hjem om aftenen...

<www.jerseygardens.com> fandt jeg på nettet. Vi nåede aldrig, at besøge
det, men det ser umiddelbart lovende ud.

Seværdigheder. Times Square skal ikke opleves om dagen. Det skal
opleves når mørket falder på. Ellers er det ligegyldigt. Men Times
Square er som så mange andre seværdigheder i byen; når man har været
der, så er det det. Det er det samme med bla. FN-bygningen og
Guggenheim, WTC-hullet (hvor de pt. bygger på livet løs med en
imponerende iver) og Frihedsgudinden. Der er dog en fed og hurtig
WOW-oplevelse der, men forvent ikke meget mere, da følelsen aftager
meget hurtigt. Se det udefra, tag nogle fotos og smut så videre.

Coney Island er til gengæld en oplevelse for alle - backpackere såvel
som familier. Stranden ligger jo ud til atlanterhavet, så vandet er ret
køligt. Men stranden er topdollar og tivoliet, der grænser op til
stranden, giver masser af underholdning til alle aldre. Mad og
drikkevarer ved boderne ved stranden er dog smådyre i forhold til
Manhattan. Så kan man tænke over hvorfor det kaldes fluepapir... Men
der er amerikanerkitsch for alle pengene der!

Circle Line er rigtig vigtig for enhver nybegynder i NY. Jeg selv
hoppede dog først på sejlbåden på min fjerde tur til byen, og jeg
fortryder, at jeg ikke kendte til turen den allerførste gang.
Båden sejler hele vejen rundt om Manhattan med start på pier 83 på
hudsonfloden ti minutters gåtur fra Port Authority ved 42 st. Der er en
rigtig god fortæller på hver tur, som plaprer løs i stive tre timer.

Barer. Jeg har efterhånden besøgt en del barer på Manhattan. Men to,
der stikker ud, er nogle, jeg har besøgt på min seneste tur.
The Monster er en bøsse-/pianobar. Jeg er ikke selv homoseksuel, men
kranen og jeg skulle mødes med et bøssepar fra Danmark. Vi endte på The
Monster og vi er stadig lidt usikre på det sidste, som vi husker... Men
den bar har en helt speciel energi og folk er bare pissesjove og altid
klar på en god omgang gas. :) Baren ligger ved Christopher st (linje 1).

Don't Tell Mamma er en anden og meget lille pianobar på 46 st mellem 8
og 9 ave. Underholdningen er fantastisk og der kommer tilsyneladende
mange skuespillere fra diverse teatre og musicals i nærheden og giver en
sang eller fem i en uovertruffen og meget uformel atmosfære. Det
virkede ikke superbesøgt, så det var nemt at få bord, og jeg så
forøvrigt, at Liza Minelli kommer forbi i morgen (d.18 juni) og giver en
optræden! Så der er nok en anelse mere besøgt. :) Der er forøvrigt
gratis adgang.
husk forøvrigt at smide en dollar eller to i drikkepenge, når du
bestiller drikkevarer uanset hvilken bar, du er på!

Broadway! Gå hele turen fra syd til nord eller viceversa (og drop
sandalerne til dette, for den er lang!). Det er en dødvigtig åre for
byen og der er nogle fede og pudsige oplevelser undervejs, hvor man ser
mange forskellige dele af Manhattan.

Empire State Building. Glem den bygning. Gå hellere op i
Rockafellerbygningen. De er alligevel næsten lige høje, men
fotomulighederne fra Rockafeller er bare Så meget bedre (husk at gå HELT
op!) samt der er en rigtig god udstilling i foyeren (efter man HAR
betalt for billetten). Empire er kvægtransport med folk til toppen,
mens Rockafeller tilbyder så meget mere. Og desuden har de transparent
loft i elevatorboksen med lidt lysshow og video i elevatorskakten mens
man ræser op på 66ende etage. Topdollar fed tur! :)
Jeg vil forøvrigt anbefale at man tager to ture. en om dagen i bragende
solskin, hvor man kan se laaangt, og en om aftenen når mørket er der.
Rockafeller har åbent til kl 1 om natten svjh og vi tog turen derop ved
22-tiden.

Staten Island. Færgen til og fra Staten Island er jo gratis og jeg
synes, det er en seværdighed i sig selv, at se så mange new yorkere
hoppe ombord på en båd for at komme til og fra arbejde. Anyway. Man
ankommer til st. George, som er øens forbindelsespunkt til Manhattan.
Vi tog egentlig til Staten Island for at besøge lidt museer og ligge en
time på deres strand. Desværre skete der det, at vi tog buslinje 52 og
ikke 51. Det medførte, at vi kørte en gigantisk omvej til stranden og
derfor fik smadret dagsplanen på øen. Men bonussen var så, at vi til
gengæld fik set Staten Island, som mange turister helt sikkert ikke ser.
Turen tog en lille 1½ time, mens linje 51 bruger 20 minutter på samme
tur mellem st. George og deres strand. Det var faktisk en ganske
interessant tur og vi havde en lille bonus i en lokal beboer, vi sad ved
siden af
Deres strand var glimrende, men dem, der brugte den var helt ekstremt
irriterende i forhold til stranden på Coney Island. Så den er bestemt
ikke anbefalelsesværdig. Det var et spørgsmål om manerer og dem mangler
man åbenbart der.

Central Park. Ved første øjekast virker parken ret kedelig. Men der er
nogle områder derinde, hvor man uvægerligt tænker "er jeg virkelig i en
millionby???", mens man går rundt i små bakker og skove, der lige så
godt kunne have heddet moesgaard skov (udenfor århus) eller andre tætte
skove.

Transport. En ting er vigtig. Det er metrokortet. Det hedder
Metrocard og koster 29 dollars. Men til gengæld kan du køre med al
MTA-styret offentlig transport (busser og subway) for 1 uge. Det kan
også købes for en dag eller 30 dage. Det kan kraftigt anbefales. Men
husk, at når du bruger det, så går der 18 minutter før du kan bruge det
igen. Så hvis du går ned i subwayen og bruger det, men ombestemmer dig
og går ud igen,så går der 18 minutter før du igen kan bruge det. MTA
har sat en grænse på 18 minutter for at undgå misbrug.

Advarsler. Som tidligere nævnt har jeg været i NY 4 gange og i starten
var jeg spændt og lidt nervøs ved at bevæge mig udenfor om aftenen. Men
det skulle immervæk en af de mest sikre byer i verden statistisk set -
hvis ikke den mest sikre by. Vi faldt i snak med en hollænder, som har
boet der siden '69 og han fortalte, at han byen har forandret sig meget
siden 70erne og 80ene, hvor NY var på vej væk, som Amerikas knudepunkt
til Europa. På den tid havde men meget lidt tillid til NY, men det har
forandret sig utroligt meget siden da. Så han føler sig helt sikker
uanset hvor han bevæger sig i byen. Men som i så mange andre storbyer,
skal man naturligvis ikke flashe sit spejlreflekskamera og
mærkevareposer. Og det gælder altså også London, Barcelona, Stockholm,
Manila osv.. :) Dog vil jeg ikke anbefale at leje en bil på Manhattan!

Andet. Vær åbne! Mange steder - især butikker - bliver man hilset med
et "hi. how are you?". Lad være med at fortælle hvor dårlig/god dag man
har haft og sig "hi. i'm fine.". Det er en almindelig hilsen og intet
andet. Det er ren overflade. Men af og til støder man ind i en eller
flere, som hurtigt erfarer, at man ikke er fra byen og så plaprer de.
Man kan få nogle temmelig interessante snakke ud af det! Jeg og kranen
formoder, at de tit og ofte mangler inputs udefra, hvordan verden er,
andre folks indtryk af deres by og liv osv., da den almindelige
amerikaner bliver stopfodret med kun deres eget lands ve og vel via tv
og nyheder. New yorkerne kan sagtens tåle kritik af deres eget land, da
de godt ved, at de ikke er så satans populære ude omkring. Men alt med
måde og det skal også være konstruktivt, og de kan også lide at blive
rost, som vi kan, og der er masser af ting, man kan rose dem for. :)

Jeg håber, at flere vil bidrage med gode tips til NY i denne tråd.

--
Peter T.

....netop hjemvendt fra NY med SK910 denne morgen og med et gedigent
jetlag undervejs. Satans...

Fra : Jet

Dato : 18-06-11 02:08

On 17 Jun., 12:48, "Peter T." <pino...@hotmail.GEBIScom> wrote:

> [...]
> Basement p Union Square.  Selve butikken er ikke alt for nem, at finde,
> og p trods af at den hedder Filene's Basement, s ligger den faktisk p
> 4, 5 og 6 etage.  Der kan man lynhurtigt t mme pungen for t j af h j
> kvalitet og til meget sm priser.  Jeg n vner bla. Calvin Klein, DKNY,
> Michael Kors, Levi's, GAP osv..  En DKNY-skjorte to 14.99 dollars, som
> ellers snildt koster 5-800 kr eller mere herhjemme er Calvin Klein
> underr r til knap 7 dollars, som NEMT koster 250 kr herhjemme.  Jeg
> beh ves vel ikke, at komme med flere eksempler. ;)

Det er et cirkus i at finde ud af amerikanske tøjstørrelser, når man
er vandt til EU-mål, er det skiltet ?
Kan bukser lægges op på stedet medens man venter ?
Er prismærkningen, den pris man betaler, eller kommer der VAT (moms)
oveni ?
Er der aircondition i prøverum eller er det en svedekasse ?

Pga. allergi for tøjmærker i nakken/buksen, er jeg nødt til at have
"værktøj" med til at
fjerne tøjmærkerne, forstår ikke hvorfor producenter stadig sætter
"sandpapirslignende" tøjmærker
der, hvis ikke jeg fjerner mærkerne straks giver det røde "pletter" og
kløen.

/jet

Fra : Peter T.

Dato : 18-06-11 13:01

Den 18-06-2011 10:08, Jet skrev:

> Det er et cirkus i at finde ud af amerikanske tøjstørrelser, når man
> er vandt til EU-mål, er det skiltet ?

De eneste størrelser, der kan variere er bogstavsstørrelserne s/m/l/xl
osv.. Men der er oftest også almindelige talmål angivet i faktisk al
tøj i EU/US osv.. Og der er også skilte i alle butikker, der
sammenligner US med EU. Sidstnævnte ting er rar, men man lærer
lynhurtigt, at US11 i sko er EU44-45. :)
Men tøjstørrelser varierer jo, som herhjemme. Jeg bruger normalt "34 i
vidden i bukser, men har både "32 og "36 på bøjlerne herhjemme, som
sidder, som syet til mig.

> Kan bukser lægges op på stedet medens man venter ?

Jeg er dig svar skyldig, da jeg aldrig har prøvet det hverken herhjemme
eller derovre.

> Er prismærkningen, den pris man betaler, eller kommer der VAT (moms)
> oveni ?

Det er op og ned. Nogle butikker angiver priserne inkl VAT og andre
uden, som så først bliver lagt til når der betales. Forskellen er dog
forholdsvis lille (omkring 10-15% ?).

> Er der aircondition i prøverum eller er det en svedekasse ?

Jeg har ikke oplevet butikker uden air-con. Men de findes sikkert. Vi
havde nogle dage, hvor temperaturen ramte 37 grader på Manhattan (Coney
Island var heldigvis godt 10 grader køligere), hvilket er normalt om
sommeren. Så jeg tror, at det er svært at finde butikker uden air-con.

--
Peter T.

Fra : Peter T.

Dato : 18-06-11 13:03

Den 17-06-2011 11:48, Peter T. skrev:

> New York er shoppingmekka for praktisk talt alle europæere.

Jeg glemte forresten, at nævne Daffy's, som også er 100% outlet og en
glimrende kæde med butikker placeret mange steder i NY. Og desuden fik
jeg anbefalet kæden Marshall's, men jeg fik heller ikke set denne.

--
Peter T.