Hvilken paragraf blev de dømt efter?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-06-11 04:11

På Wikipedia skrives der i en artikel om Bo Warming, at han var den
første der blev dømt efter straffelovens §266b (i 1998).

Jeg mindes sagen mod Erik Haaest og A. Th. Riemann. Hvis ikke det var
bemeldte paragraf de blev dømt efter, hvilken var det så?

Kort sagsfremstilling (efter hukommelsen):

Haaest udgav "Danske Tidende" i 80'erne og bragte en artikel af
overdyrlæge A. Th. Riemann, Hobro, under overskriften
"Fremmedarbejderne yngler som rotter". De blev begge dømt. Haaest
afsonede 5 dage i Ringkøbing arrest, men hvad der skete med Riemann,
husker jeg ikke.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Kasper Demant

Dato : 17-06-11 11:01

Den 17-06-2011 05:10, Kurt Hansen skrev:
> [...]
> "Fremmedarbejderne yngler som rotter". De blev begge dømt. Haaest
> afsonede 5 dage i Ringkøbing arrest, men hvad der skete med Riemann,

Jeg kan ikke umiddelbart finde den omtalte sag. Men jeg kan da - ved en
søgning i ugeskrift for retsvæsen - konstatere, at der er blevet dømt
for overtrædelse af STRFL § 266b tidligere end 1998. F.eks. UfR 1980.465
ØLD, hvor T i et læserbrev til en lokalavis havde skrevet, at
fremmedarbejderne ødelægger vore unge ved salg af narkotika for egen
vinding. Dette udsagn fandtes at indeholde en generel beskyldning for et
i almindeligt omdømme så groft dadelværdigt forhold, at udsagnet måtte
anses for en efter strfl. § 266 b strafbar forhånelse.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-06-11 14:11

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> På Wikipedia skrives der i en artikel om Bo Warming, at han var den
> første der blev dømt efter straffelovens §266b (i 1998).

http://da.wikipedia.org/wiki/Bo_Warming

: Internetdebattør
:
: Bo Warming er en kontroversiel deltager i de danske nyhedsgrupper på
: Usenet-delen af internettet, især dk.politik, dk.videnskab,
: dk.kultur.mad+drikke og dk.snak.seksualitet. Han skriver i perioder
: mange indlæg - somme tider over 1000 om måneden. Hans stil er præget
: af frie associationer, krydret med citater alle steder fra, og hvad
: han selv kalder "telegramstil"[4]. Bo Warming underskriver sig tit med
: navn, adresse og telefonnummer og opfordrer folk til at ringe, hvis de
: har spørgsmål eller kommentarer til hans indlæg. Mange deltagere i
: disse nyhedsgrupper anser Warming for at være en såkaldt net
: kook,[Kilde mangler] der dog adskiller sig fra den klassiske kook ved
: at have et bredt interesseområde.[Kilde mangler]
:
: Han var i 1998 den første der blev dømt efter straffelovens § 266b
: (diskriminationsparagraffen) på grund af ytringer offentliggjort på
: internettet.[5][6]

Der menes nok, han var den første *internetdebattør* på (danske) Usenet,
der blev dømt efter den paragraf.

Steven Snedker skrev en artikel i Alt om Data om sagen.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-06-11 14:27

<snip>

> Steven Snedker skrev en artikel i Alt om Data om sagen.

Side 14 - 18 i Alt om Data Eksklusiv, september 1998: En Folkefiende
(frit efter Ibsen).

Det var dengang AoD lavede årsindeks i januar nummeret

Deres 15 års Jubilæumsnummer fra oktober det år er på 204 sider. Idag
skal man være glad, hvis et nummer kommer op på over 70 sider - inkl
omslaget.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-06-11 15:08

> [...]
> der blev dømt efter den paragraf.
>
> Steven Snedker skrev en artikel i Alt om Data om sagen.

Hmm! Artiklen er skrevet efter byretsdommen, som blev anket af både
anklager og forsvarer, så der står ikke noget om den endelige dom.

Anklage 1, som BW blev frikendt for ved byretten omhandler "at have
forhånet eller nedværdiget folk på baggrund af deres religiøse eller
etniske tilhørsforhold".

Der er to ting her. For det første stod det på en www-server i USA. For
det andet, så kom det med religion ind i §266b ret sent - og det kunne
osse være en årsag til, at BW var den første der blev dømt på det
grundlag - hvis han senere blev dømt ved landsretten.

Jeg mindes i hvert fald en leder i Politiken (ja! Politiken) hvor
lederskribenten gør tyk nar af Scientologis fortælling engang ca midt i
90erne. Det førte ikke til nogen tiltale, men IMHO ville Politiken være
blevet dømt med piber og tromme hvis religion var med dengang.

Anklage 2, drejede sig om indlæg posted i dk.politik og
dk.politik.indvandring og der blev BW dømt 20 dagbøder a 100,- kr ved
byretten. Så der ville han have været den første Usente debattør.

Men som sagt, hvad det endte med ved landsretten står der naturligvis
ikke noget om i artiklen af Steven Snedker i Alt om Data Eksklusiv fra
september 1998.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-06-11 15:16

Den 17-06-2011 16:08, Axel Hammerschmidt skrev:

> [...]
> 90erne. Det førte ikke til nogen tiltale, men IMHO ville Politiken være
> blevet dømt med piber og tromme hvis religion var med dengang.

Mon ikke det kræver, at der er tale om et godkendt
trossamfund? Scientologi er ikke godkendt som trossamfund i
Danmark.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-06-11 18:06

Kim Ludvigsen:

> Mon ikke det kræver, at der er tale om et godkendt
> trossamfund? Scientologi er ikke godkendt som trossamfund i
> Danmark.

Det tror jeg ikke. Så skulle det stå i 266b, og det gør det ikke.

Og hvad med de andre bestemmelser? Er det f.eks så kun bøsser, som er
medlemmer af Forbundet af 1948 der er beskyttet?

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-06-11 20:16

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
>
> Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Ved at søge på Haaest og Riemann fandt jeg bl.a. følgende:
http://130.225.142.181/fileadmin/saxo-abstract-uploads/da_fremskridtspartiet_blev_fremmedmodstander_2004_1.pdf

Her er det på side 20 ca. midt på beskrevet, at Riemann blev sigtet for
overtrædelse af racismeparagraffen og på side 23 øverst fremgår det at han
af Vestre Landsret fik 10 dagbøder a 400 kr. Angiveligt for den såkaldte
rotteartikel.
Der henvises til flere artikler fra hans hånd, så den helt præcise
sammenhæng er lidt svær at vurdere.

Kurt