reparationer som gidsel indtil skyldigt er~
Fra : Henrik Jensen

Dato : 16-06-11 13:11

Hej NG.

Jeg har en virksomhed som reparerer maskiner til professionelle, dvs. at
alle reparationer kommer fra forhandlere i hele landet.
Der er nu en forhandler som ikke har betalt i ca. ½ år trods adskillige
rykkere. Denne forhandler sender stadig maskiner hertil, men de bliver bare
ikke repareret før der går penge ind.
Mit spørgsmål er så følgende: Må jeg tage maskinerne som "gidsel" indtil
tidligere fakturaer er betalt selvom det ikke er forhandleren der ejer
maskinerne?
Forhandleren har sendt dem for deres kunder.

Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-11 13:26

Henrik Jensen skrev:

> [...]
> Mit spørgsmål er så følgende: Må jeg tage maskinerne som "gidsel" indtil
> tidligere fakturaer er betalt selvom det ikke er forhandleren der ejer

Den maskine han skylder for - har han fået den udleveret?

Det er den eneste du lovligt kan holde tilbage.

Du kan undlade at reparere de andre maskiner og meddele ham at
han selv må hente dem eller forudbetale transporten hvis du skal
være behjælpelig med returneringen.

Derefter kan du opbevare dem til den pris du beregner dig for
oplagringen, ca. svarer til maskinens værdi (i den stand den er).
Derefter kan du sælge den.

Det kan du jo også meddele fyren at du agter at gøre.

--
Bertel

Fra : Henrik Jensen

Dato : 16-06-11 13:35

> Den maskine han skylder for - har han fået den udleveret?

Ja, alle maskine bliver repareret fra dag til dag, forhandleren har
efterfølgende fået en faktura med betaling til løbende måned + 30 dage.

De maskiner jeg vil beholde indtil betalingerne har fundet sted er fra andre
"slutbrugere" (men samme forhandler)

> Det er den eneste du lovligt kan holde tilbage.
>
> Du kan undlade at reparere de andre maskiner og meddele ham at
> han selv må hente dem eller forudbetale transporten hvis du skal
> være behjælpelig med returneringen.

Jeg tror næppe forhandleren vil hente dem selv da de har adresse i modsatte
ende af landet.

Henrik

Fra : Henning

Dato : 16-06-11 13:28

On 2011-06-16 14:10, Henrik Jensen wrote:

> [...]
> maskinerne?
> Forhandleren har sendt dem for deres kunder.

Hvad mener du med at tage som gidsel?

At du ikke vil reparere maskinerne, med mindre du er relativ sikker på
betaling, ser jeg ikke som et problem.

Problemet kommer først hvis du forhinderer forhandleren (eller ejeren)
vælger at hente maskinen igen.

/Henning

Fra : Henrik Jensen

Dato : 16-06-11 13:40

"Henning" <none@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med at tage som gidsel?

Beholde fremtigige reparationer indtil tidligere reparationer er betalt.
Disse reparationer er ikke nødvendigvis fra samme slutbruger.

> At du ikke vil reparere maskinerne, med mindre du er relativ sikker på
> betaling, ser jeg ikke som et problem.

Men må jeg beholde dem, (nægte at sende dem retur) indtil de har været til
lommerne?
Hvis forhandleren vælger at rejse til den anden ende af landet for at hente
den selv vil den blive udleveret.

Henrik

Fra : Henning

Dato : 16-06-11 13:46

On 2011-06-16 14:39, Henrik Jensen wrote:
> Beholde fremtigige reparationer indtil tidligere reparationer er betalt.
> Disse reparationer er ikke nødvendigvis fra samme slutbruger.

Hvis du reparerer de nye maskiner kan du kræve forudbetaling, men de må
ikke holdes som pant for gamle reperationer.

> [...]
> lommerne?
> Hvis forhandleren vælger at rejse til den anden ende af landet for at hente

Så ser jeg ikke noget problem i det, så længe du meddeler det til
forhandleren, at du fra d.d kun vil reparere ved forudbetaling, indtil
alt er betalt.

/H

Fra : Henrik Jensen

Dato : 16-06-11 14:02

> Hvis du reparerer de nye maskiner kan du kræve forudbetaling, men de må
> ikke holdes som pant for gamle reperationer.

Mange tak, det var svar på mit spørgsmål.

Henrik