PostDoc stipendium fra Forsknings og Innov~
Fra : Morten Nørgaard Lars~

Dato : 16-06-11 04:00

Hejsa.

Min kæreste har fået et PostDoc stipendium (ca. 1.7 mio. kr.) fra
Forsknings og Innovationsstyrrelsen til et ophold på to år i Tyskland
og vi bor i en andelsbolig som vi ejer 50/50. Stipendiet løber fra
august 2011 til juli 2013 og indeholder løn, feriepenge, pension og
øvrige udgifter til f.eks. computer, konferencer, tilskud til husleje
m.m. Hun er ikke ansat af Forsknings og Innovationsstyrelsen, men af
universitetet i Tyskland, det er dog Forsknings og
Innovationsstyrelsen som står for udbetalinger af løn osv.

Spørgsmålet er hun hvordan bliver hun beskattet? Skal hun betale skat
i Tyskland eller Danmark? Skal hun betale skat af hele stipendiet
eller kun af den løn hun får?

Med venlig hilsen
Morten

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-06-11 11:25

On Thu, 16 Jun 2011 03:00:10 -0700 (PDT), Morten Nørgaard Larsen
<morten@momi.dk> wrote:

> [...]
>Innovationsstyrelsen som står for udbetalinger af løn osv.
>
>Spørgsmålet er hun hvordan bliver hun beskattet?
Ikke at jeg kan besvare det, men der er noget du skal finde ud for at
komme videre med dine spørgsmål:
Hvor bor hun under "ophold på to år i Tyskland" ?
Den skat man skal betale afh. ret meget af hvor man bor i verden.
Og bopæl skal også afstemmes med folkeregisteret, kan være at hun skal
registreres som "udrejst af landet".

Hvis hun ejer mursten i DK så vil hun under alle omstændigheder som
minimum være "begrænset skattepligtig" i DK, dvs. skal betale
arbejdsmarkedsbidrag.

>Skal hun betale skat i Tyskland eller Danmark?
Den er nok tricky, for som udgangspunkt betaler man jo skat der hvor
man bor og optjener sin løn, så du skal have styr på bopæl for at
kommer videre.

Det er nok smart at få styr på det med bopæl og så tager en snak med
SKAT om hvorledes tingene hænger sammen.
Forsknings og Innovationsstyrelsen er nok også behjælpelige med at få
udredt problemstillingen.
Man kan ikke udelukke at der er specielle regler for
forskning/forskere på tværs af EU grænser.

>Skal hun betale skat af hele stipendiet eller kun af den løn hun får?
Udmildbart er løn jo personlig indtægt og skal beskattes som sådan og
resten må jo være en slags virksomhed ?

Men vend tilbage når/hvis du får styr på det, for det er meget
interesant.

/Hans

Fra : Henning

Dato : 16-06-11 19:07

>Hvis hun ejer mursten i DK så vil hun under alle omstændigheder som
>minimum være "begrænset skattepligtig" i DK, dvs. skal betale
>arbejdsmarkedsbidrag.

Som ejer af en andelsbolig ejer du blot retten til at bo i en af foreningens lejligheder. Du ejer
ikke mursten som sådan - derfor beskattes man heller ikke af ejendomsværdien.

Fra : Morten Nørgaard Lars~

Dato : 16-06-11 06:16

On 16 Jun., 12:24, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
> resten må jo være en slags virksomhed ?
>
> Men vend tilbage når/hvis du får styr på det, for det er meget

Hun skal bo i Heidelberg og ejer som sagt en halv andelsbolig, som hun
muligvis overdrager til mig, inden hun tager af sted. Under alle
omstændigheder skal Skat selvfølgelig kontaktets og man skal have et
bindende svar fra dem. Grunden til at jeg skriver her er at jeg tænker
at svaret fra Skat kommer meget an på hvordan spørgsmålet er
formuleret, så ville gerne have lidt info inden jeg prøver at gætte
det rigtige spørgsmål.

Morten