Elektricitet på Europas Campingpladser ?
Fra : Ukendt

Dato : 16-06-11 10:03

Vi skal for første gang en tur med Bil og stort Telt ned gennem Europa,
Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig nær Disney Land, og hjem igen.

Hvilken elektricitet bruger de i de forskellige lande, det samme som os ?

Skal man have en Rejse Adapter med, går ud fra at deres han og hunstik stik
ikke er ens med de danske ?

Eller er det nemmere at købe en dernede i de forskellige lande ?
Så i øvrigt denne nede i Føtex i dag til 65,-kr
http://www.av-connection.dk/?PGr=2220&PNo=60-090&PicGr=2958&ML=1041

Nogen der ved om denne er god og virker i alle lande ?

Eller er der en anden der er bedre ?

Orker ikke at købe en herhjemme og den så ikke virker i f.eks Belgien eller
Frankrig.

Mvh Kim
(Se de farlige adaptere, der indtil nu er trukket tilbage fra markedet)'
http://www.sik.dk/Forbrugere/Produktsikkerhed/Farlige-produkter/Andre-advarsler-paa-forskellige-produkter/Rejseadaptere-flere-er-farlige

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-06-11 10:35

On Thu, 16 Jun 2011 11:02:43 +0200, "Kim" <1_2_3.dk> wrote:

>Vi skal for første gang en tur med Bil og stort Telt ned gennem Europa,
>Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig nær Disney Land, og hjem igen.
>
>Hvilken elektricitet bruger de i de forskellige lande, det samme som os ?
Ja 230 Volt, 50Hz vekselspænding.

>Skal man have en Rejse Adapter med, går ud fra at deres han og hunstik stik
>ikke er ens med de danske ?
Det kommer an på hvad du forstår ved "Danske stik", men med en adaptor
er du fuldgarderet.

>Eller er det nemmere at købe en dernede i de forskellige lande ?
Køb den nedstående.
>Så i øvrigt denne nede i Føtex i dag til 65,-kr
>http://www.av-connection.dk/?PGr=2220&PNo=60-090&PicGr=2958&ML=1041
Den er ganske udemærket.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-06-11 10:39

On Thu, 16 Jun 2011 13:35:26 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Ja 230 Volt, 50Hz vekselspænding.

>Det kommer an på hvad du forstår ved "Danske stik", men med en adaptor
>er du fuldgarderet.

Med denne CEE
http://www.elonlinesalg.dk/cee-materiel/cee-stikprop-h623016344.htm
monteret op med et passende dansk udtag i den anden af ledningen, så
er du tættere på fuldgardering.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-11 12:03

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i

> Med denne CEE
> http://www.elonlinesalg.dk/cee-materiel/cee-stikprop-h623016344.htm

Hvordan kan denne sidde i alle hunstik på alle campingpladser i Europa ?

På billedet kan man ikke se at der er flere hanstik.

> monteret op med et passende dansk udtag i den anden af ledningen, så
> er du tættere på fuldgardering.

Mener du, at man skal købe noget kabel, 3 leder og et hunstik til den anden
ende, og selv montere det ?

Hvis ja, hvilket type kabel det korekte ?

Hvilket type hunstik ?

Mvh Kim

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-06-11 12:36

On Thu, 16 Jun 2011 13:02:56 +0200, "Kim" <1_2_3.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i

>Hvordan kan denne sidde i alle hunstik på alle campingpladser i Europa ?
På de pladser hvor dette stik er en option.

>På billedet kan man ikke se at der er flere hanstik.

>Mener du, at man skal købe noget kabel, 3 leder og et hunstik til den anden
>ende, og selv montere det ?
Ja.

>Hvis ja, hvilket type kabel det korekte ?
3*1 mm2 med jord.

Men jeg mener de også sælger denne type færdiglavet hos visse
campingforhandlere, bruges også nogle steder i DK.

>Hvilket type hunstik ?
Dansk.

/Hans

Fra : Preben

Dato : 16-06-11 12:53

Den 16.06.2011 kl. 13:36 skrev Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk>:

> 3*1 mm2 med jord.

3*2,5#

--
mvh/Preben

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-06-11 19:06

"Kim" <1_2_3.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Eller er det nemmere at købe en dernede i de forskellige lande ?
> Så i øvrigt denne nede i Føtex i dag til 65,-kr

Den kan du som udgangspunkt ikke bruge til noget som helst.
Som udgangspunkt er der CEE stik på alle pladser i dag, og hvis du skulle
ramme en, som ikke har det, så er du nødt til lokalt at finde det rigtige.
Der er lovgivet på området: Der skal benyttes et kabel af typen "HO7 RN-F 3
G2,5". Det er et kraftigt neopren (gummi)kabel med 3 ledere på 2,5 kvadrat.
Kablet må maksimalt være 25 meter. Stikkene skal tilsvarende være med jord -
og passe til henholdsvis campingvogn og el-stander.
F.eks. sådan et kabel her:
http://www.campingpriser.dk/shop/forlaengerkabel-25-meter-2185p.html
Bemærk at flere forhandlere stadig sælger dem med 3 ledere og 1,5 kvadrat,
men det er altså ikke nok mere. Tidligere var de godkendt, men da mange
hiver rigtig mange ampere ud til diverse elektriske dimsedutter, som man kan
have med, forlanger man nu det kraftigere kabel.
Den slags kabel er typisk til en campingvogn, idet hunstikket passer lige
ind i det hanstik som er implementeret i campingvognen.
Da du kører med telt, skal du lave en adapter (må max være 1 m), hvor du så
monterer et CEE hanstik og i den anden ende så noget, som kan bruges til dit
formål. Det kan evt. være direkte til en alm. dansk stikdåse, hvor du vil
sætte dine alm stik i.
Sådan et løst hanstik kan fåes billigt flere steder, f.eks. 12,95 kr. hos
Harald Nyborg.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-11 21:07

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@gmail.com> skrev
> [...]
> du vil sætte dine alm stik i.
> Sådan et løst hanstik kan fåes billigt flere steder, f.eks. 12,95 kr. hos

Hej Kurt.

Det var et svar man kan bruge til noget. Mange Tak for det.

Jeg er ikke så meget inde i det tekniske, skal bare bruge et lovligt stik
der kan gå
ind i campingpladsens stik, så jeg kan sætte min danske kabeltromle alá
denne
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7391&Grp=&n=30100
i og lægge den ind til vores fortelt, så vi får lidt spænding til vores
bærbar, mobiler,
GPS osv, ikke det store forbrug vi har.

Og desto billigere desto bedre.

Ved du om Harald Nyborg eller Silvan eller en anden butik i Kbh's området
har
hvad jeg skal bruge, så jeg kan køre forbi og hente det ?

Og har du et link vil det være helt perfekt, så jeg præcist ved hvad jeg
skal købe.

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-11 21:26

> [...]
> kvadrat. Kablet må maksimalt være 25 meter. Stikkene skal tilsvarende være
> med jord - og passe til henholdsvis campingvogn og el-stander.

Hvilket stik sidder der på campingpladserne CEE han eller hun stik ?

Må og kan man bruge et lille kabel a la dette ( aner ikke om det er korrekt)
http://www.billigcamping.dk/shop/adapterkabel-schuko-hunstik-8262p.html
eller dette
http://www.billigcamping.dk/shop/adapterkabel-schuko-hanstik-8306p.html
hvor jeg sætter den ind i stikket tilhørende teltpladsen, og så sætter min
egen
forlængerledning i den anden ende ?

Jeg aner ikke havd et Schuko stik er.

Det er en sådan lille nem løsning jeg er ude efter hvis man må for loven.

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-11 21:30

"Kim" <1_2_3.dk> skrev
> Det er en sådan lille nem løsning jeg er ude efter hvis man må for loven.

Må og kan jeg evt brude dette ?
Adapterkabel 0,4 m - CEE 17 hanstik og gummi hunstik,
http://www.campingparkenshop.dk/shop/adapterkabel-0-4-1738p.html

Så skal CEE 17 hanstikket sidde i campingpladsens stik, og jeg sætter

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-06-11 23:40

> [...]
>
> Jeg aner ikke havd et Schuko stik er.
>
> Det er en sådan lille nem løsning jeg er ude efter hvis man må for loven.

Den konstellation du vil lave, mener jeg ikke er lovlig. Udgangspunktet er
at man bruger det kabel, som jeg henviser til fra stikket og hen til den
plads man har. Der kan man så f.eks. sætte en adaptor på, som skal være som
det første af dine link, hvor CEE stikket er et hanstik og hvor schuko
stikket er et hunstik. I et schuko stik kan du sætte et almindeligt rundt
stik, f.eks. det som sidder på en kabeltromle. Om man på pladsen vil
protestere hvis du i stedet sætter adapteren direkte i deres dåse og
derefter bruger din kabeltromle, skal jeg lade være usagt - men det er ikke
lovligt. Når I skal bo i telt, vil Jeres strømforbrug formentlig være
begrænset, således at der sikkerhedsmæssigt ikke vil være problemer med at
bruge kabeltromlen (hvor kablet er for tyndt), men lovligt er det i hvert
fald ikke i Danmark. Om de samme regler gælder i alle lande skal jeg lade
være usagt. Husk i øvrigt at rulle kablet helt ud, da det ellers kan blive
meget varmt.
For tynde ledninger skal man ikke spøge med. Jeg har selv dummet mig en
gang, hvor vi ved ankomst til en plads i Kroatien konstaterede, at de ikke
havde CEE stik, så vi måtte hurtigt købe et lokalt og lave en adapter. Der
havde jeg så ikke lige andet end en stump alm. ledning, som jeg så satte på,
så strømmen nu gik gennem den tynde adapterledning og ind i min lovlige
ledning. Da vi så tændte på kaffemaskine, elektrisk gril osv., så blev min
hjemmelavede adapterledning så varm, at der gik ild i den. Heldigvis
opdagede vi det, inden vi futtede hele pladsen af - men et eksempel på, at
der mening med galskaben, når man stiller krav om kraftige forbindelser.
Som anført er det hunstik der er på pladserne, så derfor vil det være dit
link til et CEE hanstik og schuko hunstik, være det som skal bruges.
Du kan hos Harald Nyborg evt. købe dette kabel
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7245&Grp=&n=10
Det er lovligt og har den fordel, at i den ende, som os med campingvogn
stikker ind i campingvognen, der er også schuko stik indbygget.
Hvis du ser på dette link
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7246&Grp=&n=10
kan du nok bedre forstå hvad jeg mener. Det åbne stik du ser ind på med 3
huller er CEE delen som man normalt sætter til campingvognen, og på den
anden side er der så et schuko stik. Så det er fremtidssikret, hvis I på et
tidspunkt skifter til en campingvogn - og så er det ikke mindst lovligt, da
det jo er 2,5 kvadrat ledning.
Hvis du vælger den ulovlige løsning med en adapter og derefter din
kabeltromle, så kan du med fordel købe den hos T Hansen
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5449602892&n=-1040802224&pn=-1040802221

79 kr. for en adapter magen til den du selv henviser til hos campingshoppen,
hvor de sælger den til 109,00 + porto.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-11 10:56

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@gmail.com> skrev i
> [...]
>
> 79 kr. for en adapter magen til den du selv henviser til hos
> campingshoppen, hvor de sælger den til 109,00 + porto.

Takker og bukker mange, mange gange for et meget informativt og godt svar.
Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-11 20:42

Klip.-..
> Takker og bukker mange, mange gange for et meget informativt og godt svar.
> Mvh Kim

Hvis I kun skal bruge strøm til mobilopladere og evt. bærbar, så kan I
muligvis nøjes med at tage strøm fra bilen.
I sparer en masse ledning med forskellige stik (Efter at have boet på mange
forskellige campingpladser i flere forskellige lande har jeg efterhånden en
hel samling, men så er jeg også forberedt på det meste .-)
Og hvis I kommer til at bo på en campingplads, hvor strømmen ikke er med i
overnatningsprisen, så kan I også spare den udgift.

Mange steder er der iøvrigt gratis WIFI, men mange gange er dækningen kun
omkring reception el. lign. De er som regel nemme at finde da der sidder
mange andre med computere. Der plejer også at være strøm til rådighed.

De sparede penge kan så investeres i et sæt startkabler, så har man en
ekstra lille sikkerhed hvis man får brugt for meget strøm

Per.

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-11 11:49

"Per Olsen" <per.olsen-snabela-smoerumnet.dk> skrev
> [...]
> mange forskellige campingpladser i flere forskellige lande har jeg
> efterhånden en hel samling, men så er jeg også forberedt på det meste .-)

Hej Per.
Så kommer der andre problemer.
Vores Navigon GPS lader ikke op på bilens spænding har jeg fået at vide,
men det er måske forkert ?
Det er en NAVIGON 20 Easy Europe 23 vi har købt
http://www.navigon.com/portal/dk/shop/navigationsgeraete/produkt.html?produktFamilieId=13660420&produktId=16057989

Og vi har ikke de forskellige adaptere til mobilerne og den bærbare.

Jeg tror vi køber en såden "Adapterkabel 0,4m CEE -> Schuko"
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5453576966&n=-1040802224&pn=-1040802221
og denne:
ADAPTER TIL SCHUKO STIK
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1888
så kan vi da få lidt EL om aftenen hvis vi har behov.

Lyder det dybt gonat for dig ?

> Og hvis I kommer til at bo på en campingplads, hvor strømmen ikke er med i
> overnatningsprisen, så kan I også spare den udgift.

De fleste steder vi har fundet, er EL med i prisen.

> Mange steder er der iøvrigt gratis WIFI, men mange gange er dækningen kun
> omkring reception el. lign. De er som regel nemme at finde da der sidder
> mange andre med computere. Der plejer også at være strøm til rådighed.

Lyder godt, har også set at de flere steder har WIFI

> De sparede penge kan så investeres i et sæt startkabler, så har man en
> ekstra lille sikkerhed hvis man får brugt for meget strøm

Jeg har start kabler :)
og på min liste er der bla.a. også
- Nyt Reservehjul ( i stedet for det originale "knallerthjul")
- Ekstra Sikringer
- Ekstra Pærer
- Advarselstrekant
- Førstehjælpskasse
- Refleksvest
- Lygter
- Værktøj
- Kørekort
- Original Registreringsattest
- Grønt forsikringsbevis
- Pas
- Gult sygeforsikringsbevis
- EU sygeforsikringsbevis
- Miljømærkat til miljøzoner

og meget mere :)

Mvh Kim

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-06-11 00:36

> [...]

> men det er måske forkert ?
> Det er en NAVIGON 20 Easy Europe 23 vi har købt

Det er forkert. Den lader på det cigarettænderstik med ledning (med
indbygget tmc modtager)som fulgte med. Alle gps til biler bliver ladet under
kørslen - hvis man bruger det medfølgende ladestik

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-11 15:08

> [...]
> men det er måske forkert ?
> Det er en NAVIGON 20 Easy Europe 23 vi har købt

Lyder mystisk, men jeg kender den ikke.

> Og vi har ikke de forskellige adaptere til mobilerne og den bærbare.

Om et par år kører det hele på USB stik, så bliver det meget nemmere
(forhåbentlig

> Jeg tror vi køber en såden "Adapterkabel 0,4m CEE -> Schuko"
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=5453576966&n=-1040802224&pn=-1040802221

Mit elkabel har de blå CEE stik i begge ender (jeg har campingvogn) så
adapetkablet skal jeg ikke bruge.
Hvis du har tænkt dig at bruge en alm. kabeltromle, så er det nok sådan et
adapterkabel du skal have fat i.

Visse steder i Frankrig bruger man Schuko-hunstik i strømstanderne og derfor
mener jeg ikke du kan bruge nedenstående adapter til noget. Den er kun til
at din franske el-kedel (med schukostik) kan få jord fra en dansk
stikkontakt.

> og denne:
> ADAPTER TIL SCHUKO STIK
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1888
> så kan vi da få lidt EL om aftenen hvis vi har behov.

Når man nu alligevel har strømmen, så vil en køleboks på 230 V. (12 V. med
omformer) være rar i varmen.
Når du er sydpå bliver det også mørkt om aftenen, så lidt lys er heller ikke
af vejen.

Hvis dit elkabel havde været ligesom mit, med de blå CEE stik, så var det
sådan et her du skulle bruge:
http://www.confetti-world.com/shop/adaptor-schuko-cee-686p.html

Jeg har selv en adapter (lidt a´la den fra Harald Nyborg) men med Schuko-han
til dansk hun med jord. Altså lige det modsatte. Jeg har købt den i et
fransk supermarked for meget få penge. Campingpladser er ofte klar over at
deres elstandere er lidt out-of-date med de gamle stik, så ofte kan man låne
et adapterstik på pladsen og så kan man købe sit eget dagen efter. Den vil
du kunne bruge sammen med en alm. kabeltromle.

> Jeg har start kabler :)
> og på min liste er der bla.a. også
> - Nyt Reservehjul ( i stedet for det originale "knallerthjul")
> [...]

Ja ja, husk nu også at slappe lidt af, det er jo ferie

Per.