Elektroniske nyhedsbreve fra forretning me~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-06-11 07:23

Hvis der kommer ny ejer af en butik og butikken i øvrigt skifter navn,
men fører samme varesortiment, må det nye firma så sende elektroniske
nyhedsbreve og tilbud pr. mail til den kunder, der havde givet den
gamle ejer/butik samtykke hertil?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Henning

Dato : 16-06-11 07:36

On 2011-06-16 08:22, Kurt Hansen wrote:
> [...]
> men fører samme varesortiment, må det nye firma så sende elektroniske
> nyhedsbreve og tilbud pr. mail til den kunder, der havde givet den

Kører firmaet videre i samme cvr-nummer? I givet fald er det det samme
firma, men det har blot skiftet navn.

At det har skiftet ejer er irellevant i denne sammenhæng

/H

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-06-11 09:19

Thu, 16 Jun 2011 08:35:57 +0200 skrev Henning:

>Kører firmaet videre i samme cvr-nummer? I givet fald er det det samme
>firma, men det har blot skiftet navn.

Good point, det vil jeg undersøge.

>At det har skiftet ejer er irellevant i denne sammenhæng

Aha, det håber jeg så er rigtigt.

Fra : alexbo

Dato : 16-06-11 08:37

"Kurt Hansen" skrev

> [...]
> men fører samme varesortiment, må det nye firma så sende elektroniske
> nyhedsbreve og tilbud pr. mail til den kunder, der havde givet den

Efter min mening nej.

Hvis en kunde har givet samtykke til at "Byens Blomster" sender nyhedsbreve,
kan denne tilladelse ikke overføres til Palles Planter, selv om der ellers
ikke er nogen forskel på butikken.
Alene navneskiftet vil efter min mening betyde at der bør ske en fornyelse
af samtykket, også selv om ejeren er den samme.

Minimum må være at det første nyhedsbrev indeholder en forklaring og et
tilbagemeldingspunkt.
Du modtager dette nyhedsbrev fordi du har tilmeldt dig Byens Blomster, vi
har nu skiftet navn/ejer og ønsker din accept af fortsat tilmelding.

Helst skal det være sidste brev fra Byens Blomster der har denne forklaring
og acceptønske.

En modtager kan ikke forventes at skulle undersøge hos CVR registret om et
nyhedsbrev fra et ukendt firma i virkeligheden er en gammel kending.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-06-11 09:24

Thu, 16 Jun 2011 09:36:45 +0200 skrev alexbo:

>"Kurt Hansen" skrev

>Efter min mening nej.

[klip]

> [...]
>Du modtager dette nyhedsbrev fordi du har tilmeldt dig Byens Blomster, vi
>har nu skiftet navn/ejer og ønsker din accept af fortsat tilmelding.

Hvilket også er planen, men vi holder hesten lidt endnu, da vi ikke
vil have ørerne i maskinen.

>Helst skal det være sidste brev fra Byens Blomster der har denne forklaring
>og acceptønske.

Det kunne faktisk godt arrangeres. Den nye ejer har fuld rådighed
over, og adgang til, den webshop der kørtes af den forrige ejer,
omend den er gjort inaktiv og domænenavnet er stadig registreret til
den gamle ejer. Hvis han, hos Hostmaster, overdraget domænet til ny
ejer og samtidig udsender et "nyhedsbrev med orientering om
forholdene, kan det måske holde vand rent juridisk?

Fra : alexbo

Dato : 16-06-11 10:16

"Kurt Hansen" skrev

> [...]
> ejer og samtidig udsender et "nyhedsbrev med orientering om
> forholdene, kan det måske holde vand rent juridisk?

Jeg ville ikke tage det så tungt med hvilket domæne nyhedsbrevet sendes fra,
for den sags skyld kan "Byens Blomster" skifte domæne som det passer dem, en
accept af et nyhedsbrev er ikke tilknyttet et domæne men et firma.

Kære nyhedsmodtager
Byens Blomster har skiftet ejer og hedder nu Palles Planter.

Og så enten bede om en accept af kommende nyhedsbreve, eller blot en tydelig
mulighed for at afmelde.
Det skal der forøvrigt være i hvert eneste henvendelse.

Reglerne er en del af markedsføringsloven:

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget
dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en
tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser
til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har
mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med
afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende
henvendelser.

Som du kan se skrives der om en erhvervsdrivende, ikke et domæne eller for
den sags skyld et firma, men det betyder naturligvis ikke at en
blomsterhandler med accept bare kan købe en TV-butik og begynde at sende
breve ud, selv om han kan påstå at han er denne erhvervsdrivende med accept.
Men hvis Palle køber Byens Blomster og fortsætter med navnet, så er han den
erhvervsdrivende der har accepten.

En erhvervsdrivende er ikke en person men et begreb.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-06-11 11:07

Thu, 16 Jun 2011 11:16:00 +0200 skrev alexbo:

> [...]

>for den sags skyld kan "Byens Blomster" skifte domæne som det passer dem, en
>accept af et nyhedsbrev er ikke tilknyttet et domæne men et firma.

Tak for synspunktet, som jeg så håber også holder rent juridisk. Jeg
har i mellemtiden fået oplyst, at butikken har fået nyt CVR-nummer.
Butikken ligger samme sted og handler med de samme varer, blot i en ny
og moderniseret skikkelse.