Hærværk på privat område med offentlig adg~
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-06-11 23:27

Jeg er i bestyrelsen for en forening der ejer et et område (park lignende)
hvortil
der er offentlig adgang.

Desværre har der den sidste tid været en betragtelig stigning af hærværk.
Grafitti på bygninger, knallerter igennem blomsterbede, murværk smadret !!!
smadrede flasker, blomster trukket op og stensætninger væltet.

Hvad siger loven mht. videoovervågning af sådanne områder.

Foreningens vedtægter siger at området skal være offentligt tilgængeligt,
og holdes i pæn stand.

Rigtigt mange mennesker benytter dagligt området.
Børnehaver kommer ofte, det samme gør dagplejemødre,
legende børn i alle aldre, og folk der bare har lyst til at gå en tur.
Derfor er at gennemtvinge en vedtægtsændring, og lukke området af med
pigtråd
ikke en mulighed...

Udgifterne til at rydde op efter vandalerne er efterhånden en belastning.

-Andre foreslag til at løse problemet er også meget velkommene.

Mvh
Henrik N

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-11 05:31

Henrik Nielsen skrev:

> [...]

> smadrede flasker, blomster trukket op og stensætninger væltet.

> Hvad siger loven mht. videoovervågning af sådanne områder.

At det ikke må foretages af private. Det står i § 1 i lov om
tv-overvågning:

   § 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej,
   plads eller lignende område, som benyttes til almindelig
   færdsel.

Der findes undtagelser (i de senere paragraffer), men de gælder
ikke jeres område.

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 16-06-11 19:07

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-11 19:07

Henning skrev:

> Kan du så fortælle mig hvorfor f.eks. hele Mjølnerparken er klistret til med Lejerbo's kameraer?

Måske, måske ikke. Det ændrer ikke nogget ved loven hvis jeg ikke
kan.

> Fuldt offentligt, jeg er sikker på det er helt legalt!

Fuldt offentligt? Lad os kikke på artiklen:

   For få måneder siden fik Mjølnerparken sat to videokameraer op
   til udendørs videoovervågning af parkeringspladsen og
   tilkørselsesvejen til og fra den.

   I forvejen har boligkvarteret godt 230 overvågningskameraer
   installeret indendørs.

   Disse kameraer er foreningens egne, men torsdag aften vedtog
   Københavns Borgerrepræsentation at åbne for yderligere
   overvågning, som formentlig i praksis skal forestås af
   politiet.

Københavns Borgerrepræsentation og politiet er ikke private.

   "Vi hilser det velkommen. Den overvågning vi har nu er trods
   alt begrænset. Vi har overvågning af kælderrum og
   parkeringsvej. [...]"

Aha! Kælderrum og parkeringsvej. Det lyder ikke som indbegrebet
af offentligt tilgængelige områder. Min baggård bliver f.eks.
ikke offentlig af at folk render derind.

--
Bertel

Fra : Jubi

Dato : 16-06-11 05:41

"Henrik Nielsen" <henrik@configdata.danmark> skrev i meddelelsen

> [...]
§ 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller
lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.
Stk. 2. Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt
gentagen personovervågning ved hjælp af fjernbetjent eller automatisk
virkende tv-kamera, fotografiapparat eller lignende apparat. Lovens
regler om tv-overvågning finder tilsvarende anvendelse på opsætning af
sådant apparat med henblik på overvågning.

De undtagelser der er i loven (så det tillades alligevel) gælder ikke
det område.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-06-11 14:10

"Henrik Nielsen" <henrik@configdata.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]

Tak for svarene
Gode ideer til at løse problemet er stadig meget velkommene.

Mvh
Henrik N

Fra : Cykelsmeden

Dato : 16-06-11 18:47

Den 16-06-2011 15:10, Henrik Nielsen skrev:

> Tak for svarene
> Gode ideer til at løse problemet er stadig meget velkommene.

Det er ikke ulovligt at sætte tomme kamerakasser op med et svagt
røgfarvet glas og en blinkende lysdiode. Det er ejheller ulovligt at
sætte et gult skilt med et kamera op et par meter derfra.

At det hjælper på dit problem, er en utilsigtet bivirkning
been there, done that!

//finn

Fra : alexbo

Dato : 16-06-11 15:59

"Henrik Nielsen" > skrev

> Hvad siger loven mht. videoovervågning af sådanne områder.

Det komme an på om at der er almindelig færdsel eller almindelig adgang.

§ 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller
lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.

§ 3. Private, der foretager tv-overvågning af steder eller lokaler, hvortil
der er almindelig adgang, eller af arbejdspladser, skal ved skiltning eller
på anden tydelig måde give oplysning herom.

Hvis jeg var formand for foreningen ville jeg vurdere at der er tale om
adgang, det er ikke skolestien der går gennem parken, og så kan der
overvåges blot der skiltes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Dan

Dato : 16-06-11 20:05

> -Andre foreslag til at løse problemet er også meget velkommene.

Hej Henrik,

Har I ikke nogle friske hundeluftere, som kan lufte fido lidt mere ofte?
Og nej, jeg sagde ikke ordet selvtægt, men man kan jo altid skræmme dem væk
med sin tilstedeværelse. :)

/Dan

Fra : Wheelie

Dato : 19-06-11 13:27

On Thu, 16 Jun 2011 00:26:55 +0200, Henrik Nielsen wrote:

> -Andre foreslag til at løse problemet er også meget velkommene.

Jeg ejer selv et større parkområde og kender problemet. Politiet er
ligeglade med telefonanmeldelserne, derfor anmelder jeg altid skriftligt
med en kopi hvor jeg får underskrift.

Selvom der er offentlig adgang, så har I en privat grund. Gør som jeg -
opsæt skilte med privat grund og at der er offentlig adgang mod at
respektere opslået ordensreglement, samt skilte med at alt hærværk
politianmeldes og at der føres skærpet tilsyn med området.