Mørt oksekød
Fra : Aksel

Dato : 15-06-11 19:04

Vi har lige været på ferie på Malta og haft gode kulinariske oplevelser.
Eksempelvis besøgte vi en italiensk restaurant, hvor der var oksesteaks på
menukortet. Skræmt af flere ubehagelige oplevelser fravalgte jeg dette og
valgte i stedet grillede blæksprutter.
Min kone tog chancen med bøffen. Det viste sig, at det gjorde hun klogt i,
for hun fik en meget stor - mere end hun kunne spise - men efter
blæksprutterne havde jeg stadig plads til resten af hendes bøf. Det var en
fantastisk oplevelse - mør, saftig og vel serveret. Meget længe siden vi
sidst havde fået noget, der nærmer sig dette.
I dag havde vi ærinde i Bilka og benyttede tiden til at se efter lidt
lækkert til aftensmaden. Min kone blev fristet at en Ludvig flankesteg -
altså ikke bøfkød, men jeg indrømmer, at den så pæn ud, men efter marinering
og passende ophold på grillen var den ad h. til. Naboens hund bliver
sikkert glad i aften.
Hvorfor er det så vanskeligt at købe kød, der er mørt uden, at der skal en
hel del krumspring til i form af langtidstilberedning og specialmarinering
til, når det kan lade sig gøre andre steder. Jeg indrømmer, at vi fravalgte
nogle små stykker tyndstegs filetter, som så pæne ud, men kostede det hvide
ud af øjnene.
Hvad er det, der sker i DK?
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 15-06-11 19:07

Hej Aksel

> Hvad er det, der sker i DK?

Nogen har det konsekvent med at vælge det forkerte
i køledisken, længere er den nok ikke.

Jeg lavede flanksteg på grillen i mandags, den var
virkelig lækker, og selv efter den var blevet grillet
lidt igen tirsdag var den stadigvæk lækker.

Hvordan jeg vælger, ja det ved jeg faktisk ikke,
jeg kikker og føler lidt og så beslutter jeg mig,
og jeg kan se at jeg tit tager noget andre vælger
fra. Og det kan da ske jeg tager fejl, men det
er temlig sjældent.

Max

Fra : Aksel

Dato : 15-06-11 19:23

> [...]
> jeg kikker og føler lidt og så beslutter jeg mig,
> og jeg kan se at jeg tit tager noget andre vælger
> fra. Og det kan da ske jeg tager fejl, men det

Du er nok mere dygtig/heldig end andre, men det kød, du fravælger ligger
stadig i boksen til alle vi andre.
Mvh
Aksel

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-06-11 19:26

Aksel wrote:

> Du er nok mere dygtig/heldig end andre, men det kød, du fravælger
> ligger stadig i boksen til alle vi andre.

Man er ikke tvunget til at købe kød blot fordi det ligger i køleboksen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 15-06-11 19:30

Hej Aksel

> Du er nok mere dygtig/heldig end andre, men det kød, du fravælger
> ligger stadig i boksen til alle vi andre.

Du skal bare lære også kun at tage det bedste og lade resten
ligge, så ender det med at butikkerne kun har det bedste.

Jeg går aldrig ud og handler efter noget bestemt kød,
jeg køber det der ser ud til at være godt og sætter
menuen efter det, og så må det godt ligge længe i mit
køleskab.

Max

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-06-11 23:15

Den 15-06-2011 20:29, Max skrev:
> Du skal bare lære også kun at tage det bedste og lade resten
> ligge, så ender det med at butikkerne kun har det beds

Det er dælme godt nok svært i dagens danmark!

nu har vi ~80 km til bazaren i Århus, så det er ikke hverdagsture

//finn

Fra : Max

Dato : 15-06-11 23:28

Hej finn

> Det er dælme godt nok svært i dagens danmark!

Nej, man kan da finde godt kød overalt, det kommer
sikkert alt sammen fra cirka det samme sted.

> nu har vi ~80 km til bazaren i Århus, så det er ikke hverdagsture

Det er jo heller ikke nødvendig, der findes da masser
af slagtere der kan hjælpe dem der ikke selv kan
finde ud af det.

Max

Fra : Aksel

Dato : 16-06-11 10:56

> Hej Aksel

> Du skal bare lære også kun at tage det bedste og lade resten
> ligge, så ender det med at butikkerne kun har det bedste.
>
>'
'

Tror du virkelig på det?
Det "dårlige" bliver da tilbage. Det er bare ufatteligt, at det kan
sælges.
Jeg gider ikke at tygge 25-30 gange på en mundfuld oksekød fra noget, der
retteligt burde have været solgt som fars.
Vi er kun kunder til oksekød, som kan forventes mørt. Mest fra Argentina,
Irland og undertiden Holland. Men man kan
selvfølgelig være uheldig.
Sidste gang jeg købte flankesteg var i 2006. Det var rædselsfuldt - ligesom
den, vi fik i går. Der skal gå adskillige år igen, inden jeg påny vover det
herhjemme.
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 16-06-11 11:34

Hej Aksel

> Tror du virkelig på det?

Naturligvis gør jeg det, man kan ikke leve af at smide
det ud hele tiden når man kan vælge at ligge noget
i disken der kan sælges.

> Det "dårlige" bliver da tilbage. Det er bare ufatteligt, at det kan
> sælges.

Tilsyneladene kan det jo sælges til dig, så hvorfor
skulle sælger ikke have det i køleren ?

> Vi er kun kunder til oksekød, som kan forventes mørt. Mest fra
> Argentina, Irland og undertiden Holland. Men man kan
> selvfølgelig være uheldig.

Sjovt nok kommer der rigtigt fint kød fra gamle danske
malkekøer, men det er der nok ingen der tror på, så
det er der ingen der reklamere med.

> Sidste gang jeg købte flankesteg var i 2006. Det var rædselsfuldt -
> ligesom den, vi fik i går. Der skal gå adskillige år igen, inden jeg
> påny vover det herhjemme.

Måske du skulle overveje om det er stegen der er
noget galt med. Flanksteak er som kalvelever, det
er nemt at ødelægge, men kan sagtens laves rigtigt
lækkert.

Max

Fra : Aksel

Dato : 16-06-11 15:49

> Sjovt nok kommer der rigtigt fint kød fra gamle danske
> malkekøer, men det er der nok ingen der tror på, så
> det er der ingen der reklamere med.

Hvis en gammel udslidt malkeko skal omdannes til en lækker kødkvægsko, skal
den opfedes allermindst et halvt års tid - det koster - og hvem vil så turde
købe dens kød?
Men velbekomme )
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 16-06-11 15:55

Hej Aksel

> koster - og hvem vil så turde købe dens kød?
> Men velbekomme )

Husk at det er dig der har problemet med at
finde kvalitetskød, ikke mig. Du spiser jo med
sindsro kød fra f.eks. Argentina, hvad ved du
egentlig om hvad det har været udsat for ?

Max

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-11 18:44

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg gider ikke at tygge 25-30 gange på en mundfuld oksekød fra noget, der
> retteligt burde have været solgt som fars.

Braiseret oksebov kan da være vældigt lækkert og efter 2 timer i stegegryden
er den aldeles mør.
Den sidste halve time med løg, gullerødder og seleri.

Dejligt nemt at lave og synes jeg rigtigt nam nam

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-06-11 19:15

On Wed, 15 Jun 2011 20:03:33 +0200
"Aksel" <Aksel@hotmail.com> wrote:

> [...]
> indrømmer, at vi fravalgte nogle små stykker tyndstegs filetter, som
> så pæne ud, men kostede det hvide ud af øjnene.

for det første, så er flanksteak et af de mest grov-fibrede stykker kød
du overhoved kan købe. Dette betyder at det fra naturens side er i den
seje ende. Har man så ikke tjek på at stege det lige præcist nok og
skære det helt korrekt , så vil man ende op med sålelæder hver gang..
Problemet i danmark består af flere ting. Vi tillader ikke kødet at
modne korrekt, men smider det i stedet i en vakuumpakning og håber at
det over tid bliver modnet en smule. Slagterierne har set en fidus i at
sælge de bedste stykker kød til eksport og landmændende har set en
fidus i at sælge deres "malkekvæg" som kødkvæg. Når det hele så sker
samtidigt, ja så er det nærmest umuligt at få ordentligt slagtekød i
danmark. Jamen så går man da bare til slagteren, siger mange så. Nåja,
men sagen er den, at de fleste slagtere i dag, rent faktisk får deres
kød i grovparterede stykker fra f.eks. Danish Crown. Det er med andre
ord nøjagtigt det samme kød som føtex slagteren sælger og nøjagtigt det
samme som ligger i alle køleboksene.

Man kan lære at sortere det værste skidt-kød fra i køledisken, men
rigtigt godt kød er der desværre langt imellem.

Kim

Fra : ;o)-max-

Dato : 16-06-11 06:27

On 15-06-2011 20:03, Aksel wrote:
> [...]
> nogle små stykker tyndstegs filetter, som så pæne ud, men kostede det hvide

Var du også uheldig i 2006?:
http://www.ezz.dk/267993-archera

Jeg snupper a og til en hel mørbrad, glimrende stykke
kød og det er altid mørt. Så smutter der en culotte
ind imellem, det er lidt hit and mis og det er givetvis
min egen skyld når det misser.

Men i forhold til det oksekød jeg får i Thailand og Indien
så klager jeg ikke over det danske kød, men drømmer stadig
om det fantastiske kød i Argentina og i Sydafrika. To die for.

Mht. Ludvig kød, så mener jeg det flimrer lidt i baghovedet
at de garanterer for mørheden, så det er vel bare at levere
det tilbage.

Superbest havde på et tidspunkt tilbud på oksemørbrad bøffer,
jeg gloede lidt på de der der aflange stykker og fik lige fat
i slagtermesteren, njae han måtte jo så indrømme at det ikke
var mørbrad der var i pakkerne, så han snuppede dem og gik sin
vej, den dag fik vi frikadeller i stedet for.

Til en fødselsdag stod vi og sku bruge bøffer til 40 personer,
og slagter assistenten i Superbrugsen var utrolig flink og hjælpsom
hun fandt de goe stykker, fantastiske bøffer. Så måske skal man
nogen gange bare spørge, der er sikkert nogle skidderikker, men
de fleste er goe folk, og kommer man tilbage og gir dem et knus,
blir jobbet måske lidt sjovere..
-max-

Fra : Max

Dato : 16-06-11 06:55

Hej -max-

> Mht. Ludvig kød, så mener jeg det flimrer lidt i baghovedet
> at de garanterer for mørheden, så det er vel bare at levere
> det tilbage.

Det er ikke engang nødvendig, man tager bonnen med ned
i bixen og siger at det ikke duede, ja så får man pengene tilbage.

> [...]
> nogen gange bare spørge, der er sikkert nogle skidderikker, men
> de fleste er goe folk, og kommer man tilbage og gir dem et knus,

Det er rigtigt, der er helt sikkert langt mellem roserne og folk
har også en tilbøjelighed til at klage sig over kvaliteten alle andre
steder end der hvor de kan gøre noget ved det.

--
Mvh Max

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-06-11 13:09

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Det er rigtigt, der er helt sikkert langt mellem roserne og folk
> har også en tilbøjelighed til at klage sig over kvaliteten alle andre
> steder end der hvor de kan gøre noget ved det.

Husker stadig for mange år siden hvor jeg handlede fast ved en bestemt
slagter. Jeg huskede altid at rose, når jeg kom ind i forretningen igen,
efter at have fået noget godt kød.
Så var der bare lige en enkelt gang, hvor de havde solgt mig en oksefilet,
der var alt andet end mør. Jeg gjorde inden købet tydeligt opmærksom på, at
jeg hellere ville finde en anden løsning, hvis de ikke kunne garantere mig
at kødet var i orden.
Da jeg om mandagen gik ned i forretningen og nævnte, at jeg ikke havde været
spor tilfreds, fik jeg at vide, at det kunne ikke passe ... Der var aldrig
noget i vejen med deres kød.
Såååå - slagter MØLLER i Hospitalsgade i Horsens har måttet undvære mit
besøg de sidste 25 år.

Og jeg fraråder andre at handle der - de stoler ikke på deres kunder ...

--
Kurt Lund

Fra : Max

Dato : 16-06-11 15:10

Hej Kurt

> Såååå - slagter MØLLER i Hospitalsgade i Horsens har måttet undvære
> mit besøg de sidste 25 år.

Det er da også blevet en sær forretning efterhånden, og Møller
bliver bare mere og mere sur :)

Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-06-11 14:45

Aksel <Aksel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
e7mdnVIAVNRub2XQnZ2dnUVZ8ridnZ2d@giganews.com:

> [...]
> skal en hel del krumspring til i form af langtidstilberedning og
> specialmarinering til, når det kan lade sig gøre andre steder.

Det kan fint lade sig gøre i Danmark. Det kræver bare, at man lader være med
at bilde sig ind, at en flankesteg kan ende op med at ligne en mør bøf/steg
efter tilberedning på grill. En flankesteg skal langtidstilberedes ved lav
temperatur, hvis kødet ikke skal ende op med at ligne og smage som
sålelæder.

> Jeg
> indrømmer, at vi fravalgte nogle små stykker tyndstegs filetter, som
> så pæne ud, men kostede det hvide ud af øjnene.
> Hvad er det, der sker i DK?

Der sker det, at vi forbrugere ikke vil betale prisen for ordentlig
kvalitet. Vi får lige nøjagtig dét, vi vil betale for: Skod.

Når det så er sagt, så kan du selvfølgelig godt købe ordentligt kød i
Danmark. Jeg køber ofte amerikansk-producerede ribeyes i Føtex (må også
kunne fås i Bilka), og de er altid superlækre, supermøre, og næsten umulige
at tilberede forkert. De koster typisk 100 kroner for to, og hvis du mener
det er for dyrt for ordentligt oksekød, så skal du nok i stedet lære at
sætte pris på flankesteg.

Som alternativ kan du overveje lammefilet eller lammeculotte. Det er mørt,
let at tilberede, og fås ofte til forholdsvis små penge, når det drejer sig
om New Zealandsk lam... og så smager det ganske udmærket.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Aksel

Dato : 16-06-11 16:18

> [...]

> bøf/steg efter tilberedning på grill. En flankesteg skal
> langtidstilberedes ved lav temperatur, hvis kødet ikke skal ende op med at

Det vi anså for at kunne skæres ud i 3 pæne bøffer kostede meget tæt på kr.
400,- Det synes vi er dyrt for det snollede stykke kød nede i kummen.

> [...]
> du mener det er for dyrt for ordentligt oksekød, så skal du nok i stedet

Det lyder absolut acceptabelt, men det er så igen en udenlandsk mærkevare.

> Som alternativ kan du overveje lammefilet eller lammeculotte. Det er mørt,
> let at tilberede, og fås ofte til forholdsvis små penge, når det drejer
> sig om New Zealandsk lam... og så smager det ganske udmærket.

Helt enig - vi spiser en masse lammeryg, kølle og culotte vel mest New
Zealandsk, men en gang i mellem sker det, at kødet er forb. hårdt. Jeg er
overbevist om, at det ikke har noget med vores tilberedning at gøre, men
gætter på at årsagen findes i N.Z.
eller den efterfølgende håndtering.
Mvh
Aksel

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-06-11 17:58

Aksel <Aksel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
QYWdnakJrslZgGfQnZ2dnUVZ7sWdnZ2d@giganews.com:

> Det lyder absolut acceptabelt, men det er så igen en udenlandsk
> mærkevare.

Ja. Der produceres meget lidt kødkvæg i Danmark, og du skal nok være mere
end almindelig heldig for at finde noget sådan i et normalt supermarked. Og
så har der hersens åndssvage forbehold mod at bruge hormoner. Dér er man
mere afslappet på det amerikanske kontinent, og det giver tydeligvis meget
bedre kød.

Jeg holder mig generelt til oksekød med marmorering. Jeg køber nu og da
ribeyes, t-bones og den slags af dansk/tysk herkomst, og det kan da fint gå
an. De magre, "fine" udskæringer holder jeg mig fra (bortset fra mørbrad),
når der ikke er tale om kødkvæg. Dvs. jeg er ikke så nøjeregnende, når jeg
køber inderlår til roastbeef. Den får alligevel et døgns tid eller
deromkring i riskogeren, inden jeg bruner den.

> Helt enig - vi spiser en masse lammeryg, kølle og culotte vel mest New
> Zealandsk, men en gang i mellem sker det, at kødet er forb. hårdt.

Ja, derfor skal du holde dig til filet og culotte (eller til nød mørbrad),
når det drejer sig om lammekød fra New Zealand.

> Jeg er overbevist om, at det ikke har noget med vores tilberedning at
> gøre, men gætter på at årsagen findes i N.Z.
> eller den efterfølgende håndtering.

Sikkert. Lammekød fra New Zealand stammer fra racer, beregnet til
uldproduktion. Og det har altid være nedfrosset.

Når jeg finder fersk, frisisk lammekød i køledisken hos Føtex, køber jeg
ofte ryg og kølle. Det er altid godt (og dyrt). Jeg har haft et par
halvdårlige oplevelser med hundedyrt (fersk) lammekød fra Vallø Gods.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.