placering af nummerplade på Motorcykel
Fra : Claus Frørup

Dato : 15-06-11 10:28

Hejsa.

Motorcyklister der har sidemonteret nummerplade, bliver rask væk hevet
ind til siden af politiet og får bødeforlæg for ulovlig montering af
nummerpladen.

Flere synshaller godkender dog denne sidemontering og en
motorcykelfabrikant (Lauge Jensen) har endog fået deres nyeste MC
typegodkendt med en sidemontering.

Jeg har gennemlæst BEK nr 1067 af 11/11/2005 kapitel7 §54-59, men der
står kun at nummerpladen skal være anbragt på et synligt sted i lodret
eller næsten lodret stilling og i et plan, der er vinkelret på
køretøjets længdeakse. Intet om at den ikke må sidemonteres.

Hvor finder man en nøjagtig beskrivelse af hvordan en nummerplade kan
placeres på en motorcykel?

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-06-11 10:40

On Wed, 15 Jun 2011 11:28:13 +0200, Claus Frørup
<clausfroerup@hotmail.com> wrote:

> [...]
>køretøjets længdeakse. Intet om at den ikke må sidemonteres.
>
>Hvor finder man en nøjagtig beskrivelse af hvordan en nummerplade kan

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer.aspx
"Vejledning om syn af køretøjer" Afsnit 16.03 side 7:
***************************************
§ 70. Med de undtagelser, der følger af stk. 2-4, skal et registreret
køretøj føre to nummerplader. Den ene nummerplade monteres foran og
den anden bag på køretøjet.
Stk. 2. En registreret motorcykel, registreret knallert eller
påhængskøretøj skal kun føre én nummerplade. Nummerpladen monteres bag
på køretøjet. Nummerpladen må ikke monteres på siden af køretøjet.
*************************************

/Hans

Fra : Claus Frørup

Dato : 15-06-11 11:05

Isang tao pinangalanan, Hans Kjaergaard nagsulat:

klip

> [...]
>"Vejledning om syn af køretøjer" Afsnit 16.03 side 7:

Tusinde tak
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-06-11 16:46

> [...]
>køretøjets længdeakse. Intet om at den ikke må sidemonteres.
>
>Hvor finder man en nøjagtig beskrivelse af hvordan en nummerplade kan

Sidemontering er ikke "på tværs af længderetningen".

Mvh Maria

Fra : jan.froerup@gmail.co~

Dato : 15-06-11 21:25

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev :

>Sidemontering er ikke "på tværs af længderetningen".

næppe bagest heller :)

--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-06-11 21:29

Maria Frederiksen skrev:

> Sidemontering er ikke "på tværs af længderetningen".

Nja, det ville i hvert fald kræve at den stak frit ud i luften
vinkelret på cyklen. Men vi har fået et lovcitat der forhindrer
den slags krumspring.

--
Bertel

Fra : Claus Frørup

Dato : 16-06-11 05:53

Isang tao pinangalanan, Maria Frederiksen nagsulat:

>Sidemontering er ikke "på tværs af længderetningen".
>
>Mvh Maria

Jo.
http://www.customgear.dk/shop/product.php?id_product=45

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 17-06-11 07:16

Den 16-06-2011 06:52, Claus Frørup skrev:

> Jo.
> http://www.customgear.dk/shop/product.php?id_product=45

At den kan købes, gør den vel ikke automatisk lovlig?

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-11 07:41

Cykelsmeden skrev:

> At den kan købes, gør den vel ikke automatisk lovlig?

Det var nok heller ikke Claus' pointe. Han ville blot vise at en
sidemontering godt kan være vinkelret på cyklens længdeakse.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 17-06-11 08:26

> Det var nok heller ikke Claus' pointe. Han ville blot vise at en
> sidemontering godt kan være vinkelret på cyklens længdeakse.
ok, jeg syntes også at den "sidemontering" så ret "udansk" ud

//finn

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-06-11 18:59

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Sidemontering er ikke "på tværs af længderetningen".

Som en blandt dem der er fuldkommen uden kendskab til motorcykler og
deres indretning, kunne jeg tænke mig at stille følgende spørgsmål:
fartkontroller - hvordan kan man have en fartkontrol af en motorcykel
med billede og det hele hvis nummerpladen kun er sat bag på cyklen? -
jeg har ikke bemærket at der også skulle sidde en sådan nummerplade
foran - har jeg ret i det eller tager jeg helt fejl?

Fra : Jubi

Dato : 16-06-11 19:28

"Arne H. Wilstrup" <nixenbixen@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> deres indretning, kunne jeg tænke mig at stille følgende spørgsmål:
> fartkontroller - hvordan kan man have en fartkontrol af en motorcykel

Mener du bemandet eller ubemandet.
De bemandede poster vil jo nok vente til motorcyklen har passeret
posten.

> med billede og det hele hvis nummerpladen kun er sat bag på cyklen? -
> jeg har ikke bemærket at der også skulle sidde en sådan nummerplade
> foran - har jeg ret i det eller tager jeg helt fejl?
Jeg har set trehjulede motorcykler med nummerplade foran såvel som
bagpå. Men den foran var monteret på langs af forskærmen.
Og fotofælder, tager de ikke altid billedet af motorkøretøjer bagfra?

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 17-06-11 07:15

Den 16-06-2011 20:27, Jubi skrev:
> Og fotofælder, tager de ikke altid billedet af motorkøretøjer bagfra?
de billeder jeg har modtaget, har altid været forfra!

//finn

Fra : Jubi

Dato : 17-06-11 11:35

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i meddelelsen
> de billeder jeg har modtaget, har altid været forfra!

Så motorcyklister der speeder den, får ingen bøde, ved fotofælder?

Fra : alexbo

Dato : 15-06-11 22:30

"Claus Frørup" skrev

> Hvor finder man en nøjagtig beskrivelse af hvordan en nummerplade kan
> placeres på en motorcykel?

Der findes et EU direktiv der præciserer kravene, og også pålægger
medlemstaterne at ikke nægte godkendelse hvis der opfyldes.

http://register.consilium.europa.eu/pdf/dk/08/st03/st03682-re01.da08.pdf

Det hænger ikke helt sammen med forbuddet mod sidemontering, men måske
vælger man bare at sige at er betingelserne opfyldt er det ikke en
sidemontering, men en sideforskudt bagmontering.

Hvis nummerpladen er det bagerste på cyklen kan man roligt påstå at den er
monteret bagpå, selv om det ikke er i cyklens midterakse.

Så spørgsmålet er hvor langt nummerpladen skal flyttes frem før bagpå bliver
til siden, og det må så være når den ikke kan overholde de 30 gr.
synsvinkel.

Registreringsbekendgørelsen:
§73
Stk. 2. En registreret motorcykel, knallert eller påhængskøretøj skal kun
føre én nummerplade. Nummerpladen monteres bag på køretøjet. Nummerpladen må
ikke monteres på siden af køretøjet.

Hvis man mente at den kun måtte sidde lige bagpå, kunne man blot have
skrevet i cyklens midterakse.

Hvis disse mål fra direktivet overholdes bør cyklen kunne godkendes.
Jeg vil foreslå en henvendelse til færdselstyrelsen for at få sagen fuldt
opklaret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus Frørup

Dato : 16-06-11 06:16

Isang tao pinangalanan, alexbo nagsulat:

> [...]

>Der findes et EU direktiv der præciserer kravene, og også pålægger
>medlemstaterne at ikke nægte godkendelse hvis der opfyldes.

Tusinde tak Alex, du er en formidabel vidensbank

klip

>Hvis disse mål fra direktivet overholdes bør cyklen kunne godkendes.
>Jeg vil foreslå en henvendelse til færdselstyrelsen for at få sagen fuldt
>opklaret.

Det er der andre kræfter, der er gået igang med.
Personligt, synes jeg en sidemontering ser fjollet ud.
Jeg var bare nysgerrig og ville vide lidt om reglerne.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : alexbo

Dato : 16-06-11 08:01

"Claus Frørup" > skrev

> Tusinde tak Alex, du er en formidabel vidensbank

Tak.

> Personligt, synes jeg en sidemontering ser fjollet ud.

Det synes jeg også, og både farlig og upraktisk.
Den sidemontering du har linket til ser ikke ud til at overholde kravene,
hverken indenfor længedeplanerne eller åbent 30 gr. synsfelt.

Jeg vil foretrække en placering lige bag sædet måske et lille ryglæn med en
nummerpladeholder på bagsiden.

Men det er måske så ikke "bag på køretøjet"

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus Frørup

Dato : 16-06-11 14:06

Isang tao pinangalanan, alexbo nagsulat:
klip

>Jeg vil foretrække en placering lige bag sædet måske et lille ryglæn med en
>nummerpladeholder på bagsiden.

Er det sådan her du mener?
https://picasaweb.google.com/118426827786304146250/TukTukInTheWorkshop#5552688999352739394

>Men det er måske så ikke "bag på køretøjet"

Det vil jeg mene det er.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : alexbo

Dato : 16-06-11 16:02

"Claus Frørup" skrev

> Er det sådan her du mener?
> https://picasaweb.google.com/118426827786304146250/TukTukInTheWorkshop#5552688999352739394

Ja jeg synes det ser meget bedre ud end sidemontering.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-06-11 04:51

alexbo wrote:
> Så spørgsmålet er hvor langt nummerpladen skal flyttes frem før bagpå bliver
> til siden, og det må så være når den ikke kan overholde de 30 gr.
> synsvinkel.

Jeg tror sguda at min sidevogn forhindrer at man kan se nummerpladen
i en 30 graders synsvinkel fra højre side...

Gad vide om den så også er ulovlig?

// Hans