klippekort refundes ikke i 'nyt rejse
Fra : Benny Andersen

Dato : 14-06-11 19:22

Problematikken vedrørere geografisk Holbæk området, hvor det nye
rejsekort rulles ud.

Følgene, vedrørende refusion af ubenyttede klip, finder jeg i økonomisk
henseende unfair
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/vestsjaelland/klippekort/Pages/klippekort.aspx

Citerer lige fra bag på et, movia takstområde vest, klippekort:
'Om refusion , ansvar og annulering af gyldighed henvises til
trafikselskabets rejseregler'

Kan de bare det? - aftale sig til at kundens kredit i form af ubenyttede
klip, på et tidspunkt kan erklæres som donation.

Der findes en masse rejseaktivitet, der er af forskellige grunde får
sporadisk natur og derfor kan man pludselig ligge inde med en masse
ubenyttede klip.

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-06-11 19:53

Benny Andersen wrote:

> Kan de bare det? - aftale sig til at kundens kredit i form af ubenyttede
> klip, på et tidspunkt kan erklæres som donation.

Tjaah. I Movia's rejseregler
<http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/hovedstadsomraadet/rejseregler/
Documents/Rejseregler.pdf>

står følgende:
====
Gyldigheden kan annulleres ved meddelelser på selskabernes hjemmesider
med seks måneders varsel.
====

Bed Movia dokumentere at de mindst 6 måneder i forvejen har meddelt at
klippekort vil blive gjort ugyldige.

Det næste spørgsmål er så om Movia lovligt kan indskrænke gyldigheden til
6 måneder. Man kan betragte en klippekort som en køb af en ydelse (hvor
Movia så ikke vil levere, hvilket bør udløse mangelindsigelser) eller en
forudbetaling. I sidstnævnte tilfælde er forældelsesfristen 3 år, og den
kan ikke fraviges til skade for en forbruger.

Det specielle ved denne sag er at klippekortene bliver ugyldige alene
fordi Movia ønsker et andet billetsystem. Hvis man anlægger et
rimelighedssynspunkt taler det imod at Movia blot kan annullere
eksisterende klippekort.

For 7-8 år siden blev eksisterende klippekort gjort ugyldige i HT
området, men dengang tilbød HT ombytning med nye. Hvis man skal se på
præcedens, taler det også imod at Movia blot kan annullere dine kort.

--
Jesper Lund

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-06-11 20:43

Den 14-06-2011 20:53, Jesper Lund skrev:
> For 7-8 år siden blev eksisterende klippekort gjort ugyldige i HT
> området, men dengang tilbød HT ombytning med nye. Hvis man skal se på
> præcedens, taler det også imod at Movia blot kan annullere dine kort.

I NT tilbød man for 3 år siden, da de overgik til nye kort, "bare" den
pris der var betalt, så jeg havde reelt et tab i forhold til de ture jeg
havde tilbage på kort købt et par år tidligere, og som jeg nu måtte købe
igen til ny pris. Jeg mener ikke det var rimeligt, da resterende klip jo
må repræsentere den aktuelle købspris, men var det lovligt?

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-06-11 21:27

Jesper Lund skrev:

> [...]
> forudbetaling. I sidstnævnte tilfælde er forældelsesfristen 3 år, og den
> kan ikke fraviges til skade for en forbruger.

Man kan sammenligne med gavekort hvor forbrugerstyrelsen også
mener at et år er for kort en gyldighedsperiode ud fra et
tilsvarende ræsonnement.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-06-11 14:57

Bertel Lund Hansen skrev

> Man kan sammenligne med gavekort

Ligegyldigt, man kan stadig anvende klippekort blot ikke købe nye af
slagsen i movias område

Fra moviatrafik.dk (tidligere link):
"Klippekort kan ikke længere købes i Vestsjælland, og kunder opfordres
til at købe rejsekort i stedet"

Der står ikke noget om at klippekortet er ugyldigt at anvende og
hvornår det evt udløber

Fra rejsekort.dk
"Han understreger samtidig, at kunderne skal huske at bestille
rejsekortet i god tid, før de har brugt deres sidste papirklippekort
op. Det tager nemlig omkring fem dage, fra man har bestilt, til man
modtager rejsekortet. "
http://www.rejsekort.dk/Presse/Pressemeddelelser/Press+Storage/Slut+med+salg+af+papirklippekort+til+rejser+i+Vestsjaelland

En simpel opringning til movia burde have været på sin plads fra OP's
side
NB! Brugte/ubrugte klippekort kan ikke omsættes til klingende mønt og
det har man ikke kunnet længe

- Peter

Fra : Benny Andersen

Dato : 16-06-11 21:45

Tak for link til rejseregler

Jeg tror jeg prøver at maile til movia, om der er mulighed for refusion
efter 1. oktober.

Ikke første gang jeg har tabt på hele ubenyttede udgåede klippekort -
når ens rejseaktivitet svinger mellem 0 og få gange på et år, kan
klippekort let blive gamle.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-06-11 15:36

Benny Andersen skrev

> Kan de bare det? - aftale sig til at kundens kredit i form af
> ubenyttede klip

Sådan har det da vist været længe mht klippekort?
Tidligere kunne man sælge klippekortet mod at betale fuld pris for de
rejser der er klippet for

Vær opmærksom på at du stadig kan benytte de gyldige klippekort du har
købt før skæringsdatoen
Der står at du ikke kan købe nye klippekort ikke at klippekortene er
ugyldige fremover

- Peter

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-06-11 23:27

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
> til at købe rejsekort i stedet"
>
> Der står ikke noget om at klippekortet er ugyldigt at anvende og hvornår

Her står der at klippekort er ugyldige fra 1. oktober 2011
<http://www.moviatrafik.dk/omos/Presse/Pressemeddelelser/Pages/
rejsekorterstatterklippekortivestsjaelland.aspx>

Det passer med de 6 måneder. Oplysningen er dog godt begravet i
pressemeddelelsen, og måske mener Movia det slet ikke?

Selv hvis Movia ensidigt kunne gøre klippekort ugyldige med 6 måneders
varsel uden erstatning (jeg tvivler), ville jeg forvente en noget klarere
information om dette end den nævnte webside.

--
Jesper Lund