Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt Digitalt Spejlreflekscamera Canon EOS
Fra : Viktor Andersen

Dato : 13-06-11 21:18

Hej,

Jeg er den lykkelige ejer af et gammelt Canon spejlreflekscamera Canon EOS
100 med diverse telelinser m.m.

Dette apparat er imidlertid forældet, da det er til papirbilleder og ikke
digitalt.

Jeg overvejer nu at købe et nyt kamerahus af mærket Canon EOS, da jeg har
læst at jeg kan bruge den samme optik på dette kamera som på det gamle.

Mit spørgsmål er nu - Vil den automatiske zoom virke på samme måde som det
gamle kamera? Er der i det hele taget nogen særlig forskel udover det
digitale resultat?

Hilsen

Viktor

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-11 21:53

Viktor Andersen wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er nu - Vil den automatiske zoom virke på samme måde som
> det gamle kamera? Er der i det hele taget nogen særlig forskel udover

Du skal regne med, at næsten alle EOSD har en kropfaktor på 1,6 i
forhold til dit nuværende EOS 100, der jo er full-frame. - Det betyder
fx., at en 28-80mm bliver til 44,8-128mm istedet for. - 28-105mm bliver
til 44,8-168mm, en fast 50mm bliver til 80mm osv..

Ja, alle originale Canon EF objektiver vil virke på alle EOSD modeller

Alle Sigma DL og større serier - DG, EX, EX-DG - fra og med 01.04.2004
vil også virke på alle EOSD modeller.

De fleste Sigma Series DG fra 2002 til 01.04.2004 kan også bruges, men
bør afprøves i hvert enkelt tilfælde. Så hvis du fx. har en Sigma
18-35mm/f:3,5-4,5DL eller DG fra 2003, vil jeg tilråde at tage den med
til fotohandleren og afprøve den på det hus, du overvejer at købe.

Nogle få af de bedre ældre Sigma - fx. 28-70mm/f:2,8 fra deres ASPHERIC
(ikke Aspherical) Serie 2001-2003 kan det godt betale sig at rechippe
hos Sigma. Det vil koste 5-700kr. pr. objektiv.

Alle Tamron LD og nyere kan bruges på alle EOSD huse. Ældre Tamron bør
afprøves i hvert enkelt tilfælde sammen med det hus, du overvejer at købe.

mvh. Erik Richard

Fra : Viktor Andersen

Dato : 14-06-11 20:14

Hej Erik,

Tusind tak for et meget fyldestgørende svar.

Hilsen
Viktor

Fra : Kurd

Dato : 14-06-11 01:45

"Viktor Andersen" <virgilante@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er nu - Vil den automatiske zoom virke på samme måde som det
> gamle kamera? Er der i det hele taget nogen særlig forskel udover det

Hvad er automatisk zoom?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-11 13:48

Kurd wrote:

> Hvad er automatisk zoom?

Kunne fx. være en 35-80mm/f:3,5-4,5PZ PowerZoom.

mvh. Erik Ricard

Fra : Viktor Andersen

Dato : 14-06-11 19:08

Nå ja undskyld, jeg mente nok Auto fokus

Hilsen
Viktor

Hvad er automatisk zoom?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-06-11 21:29

On 14-06-2011 20:08, Viktor Andersen wrote:
> Nå ja undskyld, jeg mente nok Auto fokus

Griner lige med her...

Da jeg startede i 1960'erne, var et automatisk objektiv eet, der selv
blændede ned, når man aktiverede udløseren

Automagisk springblænde hed det, og det var et stort fremskridt.

Bo //

Fra : KsK

Dato : 14-06-11 23:28

"Bo Bjerre" skrev i meddelelsen

> [...]

blændede ned, når man aktiverede udløseren

Automagisk springblænde hed det, og det var et stort fremskridt.

den tid er min kone også fra , jeg selv kan knap husk det, da jeg
stradigvæk lege cowboy og indianer

ksk