Søkort på IPAD
Fra : jkaersgaard@webspeed~

Dato : 13-06-11 03:48

Er der nogen erfaring med IPAD som kortplotter. Hvilke kort anbefales
i DK område?

VH
JK

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-06-11 14:34

De bedste kort på markedet er kortene i DLS.

Mvh/Harding

Fra : Skipper

Dato : 14-06-11 04:33

Den 13-06-2011 22:34, Harding E. Larsen skrev:
> De bedste kort på markedet er kortene i DLS.
>
> Mvh/Harding

Prøv Navionics - den bruger jeg og den virker rigtig fint. Man kan uden
videre opdatere og kortet passer fint med den bøjer der er sat ud.

Pas dog på med at brugen som din primære plotter - jeg synes at skærmen
er alt for blank og er svær at se i høj solskin - men den virker rigtig
fint !!!!

Fra : Henning

Dato : 14-06-11 08:37

On Mon, 13 Jun 2011 13:34:10 -0700 (PDT), "Harding E. Larsen"
<hardinge.larsen@gmail.com> wrote:

>De bedste kort på markedet er kortene i DLS.

Fungerer de på en iPad?

Fra : blueocean

Dato : 14-06-11 00:53

On 14 Jun., 05:33, Skipper <d...@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
>
> Pas dog på med at brugen som din primære plotter - jeg synes at skærmen
> er alt for blank og er svær at se i høj solskin - men den virker rigtig

Hvor henter du kort opdatering henne, det lyder interssant.??

Gert

Fra : Trine Søe

Dato : 14-06-11 01:40

On 14 Jun., 09:37, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Fungerer de p en iPad?

Navionics er klart de bedste. Jeg kan ikke anbefalde DLS, som jeg i
øvrigt ikke tror virker på en Ipad

Mvh

Trine Søe
Sejlnet.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-06-11 04:15

Navionics har lavet en ipad app. det har DLS ikke. Måske kommer det
med i en ny DLS version.
P.t. arbejder DS på en applikation til iPhone. Apps'en indholder en
havnelods og mulighed for at følge sine sejlervenners færden.

Jeg er p.t. ikke klar over om andre navigationsprogrammer kan køre på
en ipad, eksempelvis OpenCpn. Der er et gratis program. Kan dette
program køre på en ipad er der mange penge at tjene og tillige få de
mest detailjerede KMS kort lagt ind. Disse kort er de kort der ligger
i DLS. Kortene kan ændres fra .it til BSB ved hjælp af div.
hjælpeprogrammer.
I fremtiden vil DS´nye DLS program nok gå over til vektorkort i S57
format.

Navitronics produkt koster en del for opdateringer ud over
grundbeløbet og hertil kommer tilbehør for anvendelse på PC.
DLS har den fordel at der kan hentes opdateringer gratis hver uge og
den fordel vil sikkert blive videreført i det nye DLS.
DLS kommer i en ny version hvert år med de nyeste kort og løbende
opdatering. Det erc til en pris der er noget lavere end priserne hos
Navitronic.
Det er håbet at det nye DLS ud over et nyt styresystem også får et
andet grafisk udseende og funktionaliteten nærmer sig et
navigationsprogram.
Problemet er altid, både for kort og programmer, har man ikke
sammenligning, så synes man at det produkt, som man har foran sig er
perfekt; men sådan er virkeligheden
ikke.
Forskelle på nogle søkorts detaljer kan ses i B-31 Bladet:
http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/view.aspx/B-31%20Bladet%20arkiv/B-31%20Bladet%20nr.%201%5EJ%202011.doc

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-11 22:36

Hej !

Hvad hedder disse hjælpeprogrammer ?

Mvh. Per

Fra : Bitnissen

Dato : 14-06-11 12:30

Hej

Vær lige opmærksom på at det kun er kun er 3G modellerne - der har
indbygget GPS - de andre bruger netværket til positionere

/Jimmi

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-06-11 11:04

Ja og vi kan blive ved.
For at kunne få AIS signaler ind på trådløst net skal man bruge en
IAIS dims; men den virker heller ikke på en ipad.

Mvh/Harding

Fra : Cupido

Dato : 14-06-11 20:15

Køb en Plotter
den er skabt til navigation og så sidder den jo næsten altid fast.
PLUMP hvad er tapt over rælingen er væk ☺

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-06-11 04:13

Cupido frembragte:
> Køb en Plotter
> den er skabt til navigation og så sidder den jo næsten altid fast.
> PLUMP hvad er tapt over rælingen er væk ☺

Nemlig!.
Små håndholdte enheder kan være OK i godt vejr, men er ubrugelige den
dag regnen står ned i stænger og/eller røgvandet står ind over rælingen
i kaskader. Det er nemlig der der virkelig er brug for en vandtæt
plotter der sidder fast på sin plads.

--
/ Ole

Fra : HO

Dato : 15-06-11 21:50

"Ole Pagh" skrev i meddelelsen
[...]
Kan kun give dig ret.
Jeg har igennem mange år benyttet mig af alle mulige alternativer, men det
eneste rigtige er en rigtig kortplotter.
En helt dag i vindstyrke pelikan og bølger som højhuse er det ikke andet
der kan modstå en sådan dag, end en kortplotter.
De som siger andet, har ikke prøvet en kortplotter - DLSK og diverse amatør
navigation er kun til leg og tidsfordriv i godt vejr.
Jeg har selv brugt DLSK og blærebar de første par år den kom frem, men da
kostede en plotter også en bondegård.
Jeg køber stadigvæk DLSK hvert år, men kun til at planlægge og se havne.
DLSK bruger, skulle prøve at sume ind og ind på et søkort på Raymarine C80
og se en verden der er til forskel.

mvh
HO

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-06-11 00:47

For konvertering af søkort .it fra DLS til BSB-korts som kan anvendes
OpenCpn skal du bruge følgende programmer:

Visit plus 5.1 henvisning til hvor du kan finde programmet har jeg
skrevet
på Cruisers forum. Med dette program kan man konvertere .it formatet
til . JPEG format m.m.

Dette format kan bruges til overlejring på Google kort/billeder.

For at komme videre skal man bruge disse JPEG formater af alle kortene
Seaclear´ s MapCal program hvor man kan kalibrere kortene enkeltvis.

Ved hjælp af:

http://www.dacust.com/inlandwaters/mapcal/

konverteres kortene til BSB kort for anvendelse i OpenCpn.

du kan læse mere om det her:

http://www.atlantic-source.com/lang_escalibracionlang_eslang_encalibrationla
ng_en

M.h.t. anvendelsen af en iPad udendørs i en båd bliver et vandtæt
cover importeret af Bo Holod fra Marineparken i Fredericia.
Coveret er laqvet med en gummimembran, der ligner en kamerakasse. Den
omtales i nyeste Bådnyt og der skrives:
Vi bruger 3M- skiltevelcro i bunden, så ligger den fast i cockpittet
og på kortbordet. Vi bruger den til at navigerer efter og har alle
søkort lagt ind på den. Vi har også lagt bådens manualer ind på
iPadens iBook.Coveret fås i sort og hvid, vejer 510 gram og er
vandtæt. Den kan fås i andre4 farver for en merpris. Pris 2750 kr
marineparken .dk

Mvh/Harding

Fra : Thomsen Kolding

Dato : 16-06-11 16:37

Den 16-06-2011 08:46, Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> skrevet
> på Cruisers forum. Med dette program kan man konvertere .it formatet
Link til VisIT Plus 5.1: ftp://ftp2.kms.dk/KMS-MAR/VisIT%20Plus/VisIT51.zip

--
Per Thomsen
Kolding

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-11 20:53

Hej !

Tak for anvisningen.

Det er et større projekt man skal i gang med for at lave it filer om til BSB
kort.