Det er vel nærmest en klassiker - bilturen~
Fra : Thomas

Dato : 13-06-11 08:07

Hej Gruppe

Vi er i syv sind med hvorledes vi (2 voksne + 3 børn (2-7år)) kommer
"lettest" til Italien i bilen.
Hvad er erfaringerne? Skal vi køre hjemmefra om aftenen, natten eller om
morgenen.... eller?
Skal turen tages i et stræk, eller skal vi påregne en overnatning.... og evt
hvor?

Håber på nogle konstruktive input!

--
MVH
Thomas G.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-06-11 08:47

On Mon, 13 Jun 2011 09:06:40 +0200, "Thomas" <thomas@pytpyt.com>
wrote:

>Hej Gruppe
>
>Vi er i syv sind med hvorledes vi (2 voksne + 3 børn (2-7år)) kommer
>"lettest" til Italien i bilen.
Lettest er vha. god planlægning og skyldig hensyntagen til de øvrige
deltagere. Men hvis lettest er hurtigst, så ser det væsentligt
anderledes ud.

>Hvad er erfaringerne? Skal vi køre hjemmefra om aftenen, natten eller om
>morgenen.... eller?
Jeg ville sigte efter at ramme den første tyske storby lige efter
myldertiden om aftenen og så ellers køre indtil morgenmyldertiden
begynder.

>Skal turen tages i et stræk, eller skal vi påregne en overnatning.... og evt
>hvor?
Der er 2000 km fra Århus til Rom, i et stræk er det under normale
omstændigheder 18 timer.
Børnene vil hade køreturen med mindre man har noget der virkeligt kan
beskæftige dem hele tiden, husk tissepauser hvor der er tid til både
at tissa af og holde pause.
Hvis man normalt når man køre langt i DK er ude for at der går 20
minutter så sover underne, efter ydelige 20 minutter så sover mor, ja
så bliver det en lang og kedelig tur for når de vågner op ved alle jo
hvad det første spørgsmål er, og resten af turen går så med at gentage
det spørgsmål.

Med 18 timers ren kørsel vil det, hvis det skal være i et stræk, være
fordelt på både nat og dagskørsel, rent traffikalt er det nemmest at
køre om natten da der er færre biler på vejene, så kan man jo ud fra
det planlægge hvornår man starter udfra hvor i forløbet man ønsker at
stifte bekendskab med myldertidstraffikken.

Hvis man knækker turen over kan man jo alt efter egen smag køre kun om
natten (børn der har siddet i en bil en hel nat og sovet det meste af
tiden er ydest sjældent disponeret for at sove om dagen) eller kun om
dage (for at kunne sove fornuftigt om natten).

Man skal også på forhånd havde aftalt hvem der køre hvilke
strækninger, det er smart i planlægningen at vide hvor lange/korte
stræk man kan holde til at køre, det er ikke alle der syntes om at
køre 6 timer med 130 km/t.

Man skal også på forhånd vide om man kan lide at køre om natten over
længere strækninger, det er ikke alle der syntes om det.

En metode er at planglægge turen bagfra og starte med det tidspunkt
man ønsker at ankomme på og så bygge turen op med det som
udgangspunkt.

/Hans

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 13-06-11 08:49

Den 13-06-2011 09:06, Thomas skrev:
> [...]
> morgenen.... eller?
> Skal turen tages i et stræk, eller skal vi påregne en overnatning.... og evt

Det absolut bedste er at tage et biltog fra Hamburg eller Berlin. Nogle
dage er billigere end andre. Det kan synes dyrt, men regner man alt med
og sammenligner, er det ikke så slemt.
De 1000 km gennem Tyskland på motorvej er ikke ret spændende.
Fordelen er, at man ankommer glad og udhvilet om morgenen og sparer
hotel undervejs.

Vi har nogle gange taget A7 ned gennem Tyskland. Det er gået rimeligt,
men man bør ikke satse på at køre gennem Hamburg i myldretiden!

Jeg har engang kørt hele vejen fra Mors til Middelhavet, startende først
på aftenen, men det var langt!

Kører man over Brenner, er det hyggeligt at overnatte på Hotel Post i
Chiusa/Klausen i Sydtyrol.

Skal man mere vestligt, foretrækker vi at tage et hjørne af Østrig o
videre gennem Schweitz og San Bernardino passet.

Go tur
Misundelig hilsen

BJarne

Fra : alexbo

Dato : 13-06-11 09:07

"Thomas" skrev

> [...]
> morgenen.... eller?
> Skal turen tages i et stræk, eller skal vi påregne en overnatning.... og

Tja, det er ikke meget man får at arbejde med,
men jeg vil foreslå at køre sent aften, køre hele natten mens ungerne sover,
et langt morgenophold på en rasteplads, hvor natchaufføren kan sove et par
timer og ungerne kan fise noget energi af, og køre hele
dagen til man når destinationen.
Så meget bagage som muligt i tagboksen, og lægge bagsædet ned så ungerne kan
sove bag i den store stationcar.
Fra Sønderjylland til Gardasøen er der ikke så voldsomt langt, men skal man
fra Hillerød til Rom vil jeg nok tage en overnatning ved Munchen.

Alternativt at gøre køreturen til en oplevelse, hvor man stille og roligt
triller ned gennem Europa og overnatter når man synes at man har kørt nok
den dag, overnatningsmuligheder kan man finde hjemmefra på nettet og lægge i
navigationen så når det er tid har man både sine egne muligheder plus dem
navigationen selv finder.
Jeg tror så at det er svært at få tre børn på bagsædet af en lille bil til
at synes det er en fornøjelse at se Europa gennem en bilrude.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 13-06-11 10:40

> [...]
> morgenen.... eller?
> Skal turen tages i et stræk, eller skal vi påregne en overnatning.... og evt

En sjovere mulighed, vi har prøvet en del gange, senest i marts:

Tog eller fly og derefter billeje

F.eks. nattog til München og videre med AVIS eller Easyjet til Milano
Malpensa og videre med AVIS (bestilt hjemmefra)

Det kan da anbefales at se efter udlejningsstedernes beliggenhed, så man
ikke skal finde en sidegade i en storby, når bilen skal afleveres.

Regn også med, at en ordentlig selvrisikodækning koster lidt mere end
selve billejen.

Bjarne

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-06-11 10:41

"Thomas" <thomas@pytpyt.com> wrote in message

> Vi er i syv sind med hvorledes vi (2 voksne + 3 børn (2-7år)) kommer
> "lettest" til Italien i bilen.

Italien er jo et langt land. Der er stor forskel på om det er Nord eller
Syd, du er på vej til.

Men ellers er biltog fra Hamburg en success for alle aldre.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 13-06-11 11:10

wrote:

> [...]
>morgenen.... eller?
>Skal turen tages i et stræk, eller skal vi påregne en overnatning.... og evt

Dit skriv rejser flere spørgsmål end det giver svar.

Er det erfarne chauffører der er tale om? Eller er der kun tale om én?

Skal der startes hjemmefra efter en normal arbejdsdag?

Er der tale om ferie? Eller er det et spørgsmål om immigration?

Hvis der er et ønske om at køre om natten, er dem der skal køre så
vænnet til den nye døgnrytme?

Er der tale om en stor og komfortabel bil?

Har man gjort sig klart, at hvis man går og overvejer at køre
non-stop, så er det helt overordentligt forbudt for selv rutinerede
erhvervschauffører? Det er der nok en årsag til.

Har man gjort sig klart, at det man evt. sparer i tid ved at køre
non-stop, kan man risikere at skulle bruge til at få sovet ud, når man
er fremme?

Min mening:

Der er kun én vej, og det er at gøre transporten til og fra
destinationen til en integreret del af ferien. Det bliver en meget
mere behagelig oplevelse for alle parter, og det var vel i
udgangspunktet det der var meningen med at holde ferie?

Dette link: http://www.linksundrechts.com/da.html gør det nemt at
finde et listigt sted at overnatte, samtb få et ordentligt måltid mad,
og ikke mindst et bad, inden næste dag med fine oplevelser.

Noget du kan være helt sikker på, er:

At syncron-tisning ikke er mulig.

Der er også forskelle på hvornår sultfornemmelsen dukker op hos
forskellige individer.

Det er heller ikke altid at trafikken lige går som den skal.

Alt dette er der ikke rigtigt noget at gøre ved, men med lidt rettidig
omhu behøver det ikke at vække stress-genet.

Til sidst vil jeg blot sige, at jeg meget nødig vil være den som skal
til at finde en forklaring på, hvorfor ulykken skete. Måske en
kombination af træthed og yngelpleje. Måske en anden bilist som gør
noget ubegavet, som man sagtens kunne handle i frisk tilstand, men
ikke havde overskuddet til efter 20 timer bag rattet.

Spørg gerne igen, og uanset hvad, så ønsker jeg Jer en god tur.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 13-06-11 21:26

Thomas wrote:
> Hej Gruppe
>
> Vi er i syv sind med hvorledes vi (2 voksne + 3 børn (2-7år))
> kommer "lettest" til Italien i bilen.

Der er stor forskel på Italien (nord - syd) Det er faktisk ikke
til at svare - konstruktivt - på dine spørgsmål når man ikke ved hvor
I vil hen.

Der er også stor forskel på børn. Er de vant til at køre langt?
Er der to chauffører? Er de vant til at køre langt? Kan de skiftes
til at køre/sove eller skal de holde hinanden med selskab?

> Hvad er erfaringerne?

Mine erfaringer er at vi (to meget erfarne chauffører plus en hund) i
denne vinter kørte fra Nymindegab til Sicilien på fire dage - altså
med tre overnatninger. (Vi havde forsinkelser pga. isslag). Det kan
du jo næppe bruge til noget. Du må nok spørge mere præcist.

--
Lisbet