Sejljolle som vejer maks 100 kg. til fire ~
Fra : CAH

Dato : 12-06-11 12:38

Sejljolle som vejer maks 100 kg. til fire personer... kan det lade sig
gøre?

Uddybende (udnødvendig) information...

Som dreng har jeg sejlet optimist og wayfarer jolle, og var meget glad
for begge joller. I dag sejler jeg med familien i en kano vi lejer en
gang om året, men jeg kunne godt have lyst til at sætte en sejl. Men
det bliver kun en sjælen, sjælden gang, jeg gætter på maks. maks. 5
gange i sommerferien. Så det skal gøres på et skrabet budget, og det
skal være meget enkelt at gå til. Jollen skal sættes i vandet fra en
stenstrand, og her husker jeg at en wayfarer vejer ca. 200 kg. som er
meget kluntede, når man står med kone og 2 små børn. Jeg overvejer
derfor også bare at købe en kano, de er billige og lette. Men det
trækker jo lidt med det der sejl, så fik jeg øje på joller som f.eks.
den her - http://www.rvharvey.com/kolibri.htm Kolibri der vejer de der
ca. 100 kg. , det er jo en 2 personers, men jeg har på fornemmelsen at
eftersom at vi taler om at tage ud når det er kano vejr, små bølger og
let vind og stor madkurv, så kunne man nok glemme sig ned i den.
Eller? Men en tysk jolle af plastik, kan det nu holde osv. Er der
nogen her i gruppen som har et forslag?

Sejljolle som vejer maks 100 kg. til fire personer... kan det lade sig
gøre?

Mvh
Mads

Fra : HKN

Dato : 12-06-11 20:31

Næppe.....som du selv beskriver, så er det endda svært at finde en
2-mandsjolle der er stabil nok til 4 personer. De eneste joller jeg lige
umiddelbart kan komme i tanke om som er under din vægtgrænse, er Laserens
storebror Laser 2, 420'er men de er absolut ikke egnede til at have små børn
i på forsvarlig vis.

Det eneste rigtige er en Piratjolle, eller som du nævner - wayfarer.

Alternativt kan du kigge på Hobiecat, men jeg ville ikke bryde mig om at
have små børn på den heller.

My $ 0.02

Mvh
Henrik

Fra : fjern

Dato : 13-06-11 21:02

Den 12-06-2011 21:30, HKN skrev:
> [...]
>
> Det eneste rigtige er en Piratjolle, eller som du nævner - wayfarer.
>
> Alternativt kan du kigge på Hobiecat, men jeg ville ikke bryde mig om at

Løfter man blikket lidt, så se her!
http://en.wikipedia.org/wiki/Miracle_%28dinghy%29

Har selv haft gode erfaringer med den på svenske søer f.eks. stora le
1 uge 2 personer med alt udstyr vel (en 50 kg) i ødemarken -
og den kan med lidt omtanke læsses på taget af bilen af en person!, som
ikke er bodybuilder. Det er en epoxy plywod konstruktion, synkefri efter
'æggeskalsprincippet'med sænkekøl og vejer ca 75 kg.
Og til dit brug lyder den ok, men det er dig der har ansvaret for
balancen!! put evt en 40 kg ballast i bunden, en klump jern elle beton,
så du ikke får overraskelser Madkurven er nok ikke nok.
Og i 'musepoter' sejler den en 2 knob.
Kan også fås som byggesæt.
mvh
Søren