Farvel til pælestik i genuaskøde!
Fra : HH

Dato : 12-06-11 07:49

Efter at have fulgt en debat i forumet i den svenske sailguide.com
besluttede jeg at prøve løsningen med at anvende en tovsjækel som
bindeled mellem genuaskødet i stedet for pælestik eller skødehager.
Alt dette har en kedelig tendens til at hænge fast i riggen i
vendingerne.
Tovsjækler kan købes eller laves selv, se linket her:

http://l-36.com/soft_shackle_intro.php

og min egen løsning er vist på dette billede:

https://lh5.googleusercontent.com/-cpPvZnw6Ubo/TfS9m8glK9I/AAAAAAAABPA/quXWZil7IYI/s400/Billede0026.jpg

hvor jeg har suppleret designet med en tynd line til at fastholde
tovsjæklens diamantknob i genuaøjet, og i stedet for at opdele
genuaskødet i to med hver sin øjesplejs har jeg i stedet blot lavet et
øje på midten af skødetovet med en kraftig syet takling.

Det ser ud til at virke aldeles strålende!

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-11 17:07

Tjah-- således kan man jo også gøre.
Men hvorfor overhovedet indskyde et extra knækpunkt i form af den såkaldte
"tovsjækel" ?

Det ser ud til, at du, ligesom jeg, anvender et langt tov som skøde, således
at det dækker både styrbord og bagbord.

Det har jeg også gjort i mange år.
Jeg fastgør skøder(ne) ved at stikke en bugt fra skødets midte gennem
skødebarmens øge, for derefter at mane begge skødeender gennem øjet.
Intet hænger fast, skødet skrider ikke, og eneste "problem" er, at man må
anvende merlespir for at binde skødet løs igen.

MVH

Egon