fortrydelsesret?
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-06-11 08:59

En (lidt for) smart gadesælger forsøgt at prakke mig et avisabonnement
på. Han hævdede at købeloven siger at man har fortrydelsesret også via
gadesalg, så hvis jeg havde tegnet et abonnement hos ham, ville jeg have
14 dages fortrydelsesret. Jeg tvivler stærkt på at han har ret. Den
eneste fortrydelsesret jeg kender til er køb via nettet. At firmaer kan
give fortrydelsesret er noget andet, men jeg tvivler stærkt på at en
gadesælger kan lade en kunde tegne et abonnement på en avis og så sige
at vedkommende har fortrydelsesret iht. købeloven. Men har jeg ret i
det?

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-06-11 13:13

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> gadesælger kan lade en kunde tegne et abonnement på en avis og så sige
> at vedkommende har fortrydelsesret iht. købeloven. Men har jeg ret i

Der er også fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven når sælger
opererer uden for sit normale salgssted. Den bestemmelse var der længe
for fortrydelsesret via internettet.

Jeg kan ikke lige huske paragraffen, men det er "somewhere" i
forbrugeraftaleloven.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-11 13:19

Jesper Lund skrev:

> [...]
> for fortrydelsesret via internettet.

> Jeg kan ikke lige huske paragraffen, men det er "somewhere" i

§ 2 stk. 2 siger at kapitel 3 og 4 gælder for den slags aftaler.
Kapitel 3 er oplysningspligt, og kapitel 4 er fortrydelsesret
(§ 17ff).

--
Bertel

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-06-11 20:00

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:4df35d1a$0$311$14726298@news.sunsite.dk...

> § 2 stk. 2 siger at kapitel 3 og 4 gælder for den slags aftaler.
> Kapitel 3 er oplysningspligt, og kapitel 4 er fortrydelsesret
> (§ 17ff).

Fortræffeligt - men det står vel ikke i købeloven?