Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tennis billeder
Fra : ___P.Sir

Dato : 11-06-11 09:18

Nogen der kan komme med nogle hurtige tips - skal til Farum turneringen i
eftermiddag- hvordan får man de bedste "actionbilleder", det er jo
indendørs, og man må ikke bruge blitz..? Jeg bruger et Fuji finepix HS10,
hvor der er en mængde indstillingsmuligheder, bl.a. low light - men hvad så
med hastigheden - og "sport" - men hvad så med lyset osv. Eller er en
Shutter priority løsning bedre - og hvilken speed, og hvad med ISO/lys osv?
ALtså, hvad er den bedste overall løsning?
Preben

--
www.granvista.dk
Luksusferie i Spanien

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 11-06-11 09:58

Den 11-06-2011 10:18, ___P.Sir skrev:
> [...]
> Shutter priority løsning bedre - og hvilken speed, og hvad med ISO/lys osv?
> ALtså, hvad er den bedste overall løsning?

Hej

Det bliver svært - problemet er manglende lys og hurtige bevægelser, så
du kan med fordel gå i Aerture Prioritet og vælge den størst mulige
åbning (f/2.8 på dit kamera ?), så høj ISO som du kan acceptere, og så
se hvor hurtige lukkertider du kan opnå. Det lander sikkert på 1/250 -
1/500, så du bør vælge motiver uden for hurtig action. Det optimale er
1/1000 sek eller hurtigere...

Valg af ISO kommer an på lysforholdene. Det er en stor turnering med
TV-dækning, så der er måske pænt med lys. Det ser ud til at ISO 800
giver en del støj, jeg ville foretrække mindst ISO 1600 til dette
formål, men det giver sikkert for meget støj - jeg kender ikke kameraet...

Det er en meget god ide at køre i raw format, hvor du har bedre
muligheder for at lave støjreduktion i en efterfølgende konvertering.
Husk at tage masser af billeder så der er noget at sortere i bagefter.

Husk også at sætte hvidbalance ud fra noget mellemgråt tøj eller
baggrund i raw-fremkaldelsen - det er nødvendigt pga kunstigt lys.

--
Vh Kurt

Fra : ;o)-max-

Dato : 11-06-11 10:05

On 11-06-2011 10:18, ___P.Sir wrote:
> [...]
> Shutter priority løsning bedre - og hvilken speed, og hvad med ISO/lys osv?
> ALtså, hvad er den bedste overall løsning?

Det bedste tip er nok at du ikke skal stille for høje krav,
dit superzoom lommekamera er ikke skabt til den slags.
Jeg vil skyde på du kan gå til max 800 iso og helst ikke
over 400 iso for at få en hum hum nogenlunde billedkvalitet.
Og så er det eller fuldt hul på apature priority, og så må
lukkeren være så hurtig som der nu er lys til - man skal ikke
kimse af bevægelses uskarphed. Med dit kamera ville jeg måske
gå efter et mere kreativt udtryk end det der klassisk betegnes
som HQ action som vi ser fra professionelle med udstyr i 100k kr
klassen.
-max-

Fra : ET

Dato : 14-06-11 06:06

"___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i en meddelelse
>det er jo indendørs, og man må ikke bruge blitz..?

Der er nok heller ingen blitz der rækker så langt som du behøver.
hilsen erik thorsen