Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gennemsyn af mange negativer - Hurtigt
Fra : Emil

Dato : 11-06-11 00:24

Gennemsyn af mange negativer

Jeg vil gerne rydde op i de tusinder af negativer, som jeg har lagret
fysisk i nogle flyttekasser.
Farve- og s/h dias har jeg klaret.

Det drejer sig om:
s/h negativer 6x9 cm og nedefter til 24x36mm.
Farvenegativer med (Kodak), og uden (Agfa), orange maske 6x6 cm ned
til 24x18mm (ja, halvdelen af et 24x36mm)
Negativerne er fra enkeltstyks, strimler á 6stk og hele ruller.

Jeg forestiller mig et videokamara (macro), placeret over et lysbord.
Videokameraet skal tilsluttes en monitor/pc, og for s/h have en
omskifter til negativ visning.
Jeg har tidligere lånt et sådant s/h videokamera, så det findes måske
endnu.

Lidt vanskeligere ved farvenegativer med, og uden, orange maske. Her
er jeg på bar bund.

Formålet med øvelsen er kun, _meget_ hurtigt, at sortere skidt fra
kanel, så hvis motiverne hurtigt kan genkendes, er det
succes-kriteriet. Altså ikke noget med en langsom scanner!

Opløsning og kvallitet er uden betydning i denne del af processen!
Et Web-camera og egnet SW vil være en god og billig løsning.
Jeg har PS i en lidt ældre version, og ingen egnede scannere (for
langsomme).

Egnede træffere vil blive scannet professionelt.

Hmmm. Måske burde jeg i stedet spørge i TV/Video-gruppen, men nu
starter jeg her, da nogen må have haft samme problemer, og fået dem
løst.

Google var ikke min ven i denne omgang, så gode søgeord modtages med
vild begejstring.

m.v.h. Emil

Fra : thl

Dato : 11-06-11 19:21

On 11 Jun., 01:23, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:
> [...]
> løst.
>
> Google var ikke min ven i denne omgang, så gode søgeord modtages med

Denne kan måske løse lidt af opgaven
http://www.fjshop.dk/product.asp?product=200
Kvaliteten skal man nok ikke forvente sig det store af, men
skanningstiden på denne, kunne måske løse en stor del af din opgave.
Jeg tror iøvrigt at jeg har et ældgammelt videokamera liggende, på
mandag vil jeg se om der er pos/neg omskifter i det.
med venlig hilsen
Thorbjørn

Fra : Emil

Dato : 13-06-11 02:43

thl <lykkebo47@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Jeg tror iøvrigt at jeg har et ældgammelt videokamera liggende, på
>mandag vil jeg se om der er pos/neg omskifter i det.

Mange tak for tippet.

Kvalliteten er uden betydning, blot motiverne hurtigt kan genkendes.
Den endelige scanning af billederne sker på et proff.
fotolaboratorium.

Jeg vil nu gå på jagt hos nærmeste familie, og undersøge mulighederne
med deres udstyr og SW (programmer).
Der findes jo en del udstyr, som også kan virke som WEB-camera og som
også har extern strømforsyning.

Det største problem ser jeg ved scanning af farvenegativer med orange
maske. Her bliver jeg nok nødt til at købe en billig scanner, som den
du henviste til.
Er der nogen son véd, om de billige scannere fra Aldi, Netto m.fl. kan
klare opgaven? (hurtig "scanning" og fjerne den orange maske).

Hvis de virker, kan de hurtigt tjene nogle timelønninger ind.

m.v.h. Emil

Fra : thl

Dato : 13-06-11 07:05

On 13 Jun., 03:43, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> klare opgaven? (hurtig "scanning" og fjerne den orange maske).
>
> Hvis de virker, kan de hurtigt tjene nogle timelønninger ind.

De kan alle tage højde for den røde maske,- hurtighed, ingen anelse.
Hvis det drejer sig om tusindvis af scanninger, kunne du måske
overveje selv
at blive prof. med en scanner som f.eks. Sony UY-S90 el. lign., der er
i stand til
at lave lynhurtigt prescan (36 bill.<35 sek.) og fuldt scan på ca.
6min
mvh
Thorbjørn

Fra : Frank Bach

Dato : 13-06-11 15:05

Den 13/06/11 15.04, thl skrev:

> [...]
> i stand til
> at lave lynhurtigt prescan (36 bill.<35 sek.) og fuldt scan på ca.
Hvis de ligger på lysbord kan man vel bare affotografe det hele med sit
kamera og få det vi i gamle dage kaldte et kontaktaftryk? Omvending fra
negativ og farvemasker klares i billedbehandlingen.

MVH Frank Bach
Esbjerg