Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
flash popper op i utide på Canon EOS
Fra : Summer

Dato : 10-06-11 18:24

På Canon EOS550d´s normalprogram popper flashen op i tide og utide,
også i høj solskin, hvor der ABSOLUT intet behov er for flash-assistance.

I praksis gør dette normalprogrammet ganske uanvendeligt.
I stedet må anvendes no-flash programmet, såfremt automatik ønskes,
hvilket er bøvet i marginal-situationer, hvor flash kan blive påkrævet.

Problemet synes at være gennemgående i flere generationer af EOS´er.

Hvad er der galt ? Har ingeniørerne hos Canon små pupiller ?
Og findes der en løsning indenfor normalprogrammet ?

mvh.
Per

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-06-11 18:48

On 10-06-2011 19:23, Summer wrote:
> [...]
>
> Hvad er der galt ? Har ingeniørerne hos Canon små pupiller ?
> Og findes der en løsning indenfor normalprogrammet ?

Kender ikke Canon, men man kan vel gå ind i en menu og
sige at den ikke aut. skal åbne?

Fra : Martin [TMM]

Dato : 10-06-11 19:04

Hej
On 10-06-2011 19:23, Summer wrote:
> På Canon EOS550d´s normalprogram popper flashen op i tide og utide,
> også i høj solskin, hvor der ABSOLUT intet behov er for flash-assistance.

Et gæt: Det er gerne i situationer hvor der indgår sollys?
Der er nok masser af lys, men det kommer fra "forkert" retning, og
derfor popper flashen op, for at kompensere modlyset?
Mit nikon gør det samme. Meget normalt.
Hvis du vil undgå det, så lad være med at bruge de automatiske programmer.

> I praksis gør dette normalprogrammet ganske uanvendeligt.

Det er det skam af mange andre årsager også.

Mvh
Martin

Fra : Langgaard

Dato : 11-06-11 06:38

On 10 Jun., 20:03, "Martin [TMM]" <t...@-CUT-turutter.dk> wrote:
> Hej

> Et g t: Det er gerne i situationer hvor der indg r sollys?
> Der er nok masser af lys, men det kommer fra "forkert" retning, og
> derfor popper flashen op, for at kompensere modlyset?
> Mit nikon g r det samme. Meget normalt.
> Hvis du vil undg det, s lad v re med at bruge de automatiske programmer.

> Det er det skam af mange andre rsager ogs .

At bruge "normalprogrammet" (det er vel "grøn firkant "i kalder
sådan), kan sammenlignes med at købe en fed sportsvogn, og så kun køre
rundt i 1. gear

Efter min mening burde der ikke være et sådan idiotsikkert program
(Koneprogram) der gør kameraet til et point and shoot kamera, ofte
leverer dette program billeder i reduceret kvalitet.

Brug i stedet "P", og helst "Av", eller "Tv"

Men start med at læse manualen

--
Langgaard

Fra : Martin [TMM]

Dato : 11-06-11 13:50

Hej
On 11-06-2011 14:38, Langgaard wrote:
> At bruge "normalprogrammet" (det er vel "grøn firkant "i kalder
> sådan), kan sammenlignes med at købe en fed sportsvogn, og så kun køre
> rundt i 1. gear

Meget fin sammenligning. Let forståelig.

> [...]
> leverer dette program billeder i reduceret kvalitet.
> Brug i stedet "P", og helst "Av", eller "Tv"

Bruger 99% af tiden Blændeprioriteret på mit kamera. Det faktum at der
ikke er et auto-program, giver jo en naturlig grund til ikke at bruge
det. Fuldt manuelt er jeg ikke sikker nok i min brug, til at jeg ville
turde stole på, i en skarp situation.

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-11 15:28

"Martin [TMM]" <tmm@-CUT-turutter.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Fuldt manuelt er jeg ikke sikker nok i min brug, til at jeg ville turde

Det behøver du heller ikke.
Manuel er et spørgsmål om man stoler på lysmåleren i kameraet, eller man
ikke gør.

Ved A(v) har man fuldt kontrol over dybdeskarphed og kan time det af med de
oplysninger kameraet gir om lukkertid.
Omvendt, hvis lukkertiden er kritisk, bruger man S for at ha fuldt kontrol
over llukkertiden.
Afvigelserne i billedet lærer man efterhånden at se på forhånd og korrigere
EV+/- for det.

Manuel er hovedsageligt til brug i studioet, hvor man kan regulere lyset.
Her er et flashmeter også et naturligt instrument.

Ude i den virkelige verden betragter jeg manuel for pendanteri lavet af folk
med for megen tid og passion for stilleben.
Fordi - Man har samme kontrol med automatikkerne. Igen med mindre man bruger
en ekstern lysmåler.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : .J.S...

Dato : 13-06-11 15:55

"Frodo Nifinger" wrote in message

[...]

Hvis man tracker en fugl ude i naturen vil skiftende baggrund få
automatikken til at skrue op og ned for belysningen, der kan manuel være
bedre.

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-06-11 17:03

On 2011-06-13 16:54:49 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> said:

> Hvis man tracker en fugl ude i naturen vil skiftende baggrund få
> automatikken til at skrue op og ned for belysningen, der kan manuel
> være bedre.

Det kommer an på hvilken lysmålingsmetode man har valgt. Hvis man
bruger matrixmåling (evaluative hos Canon) så er der er kraftig
vægtning mod der hvor fokus er, så baggrunden vil kun i ekstreme
situationer være et problem.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : .J.S...

Dato : 13-06-11 19:48

On 2011-06-13 16:54:49 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> said:

> [...]

bruger matrixmåling (evaluative hos Canon) så er der er kraftig
vægtning mod der hvor fokus er, så baggrunden vil kun i ekstreme

Ikke min oplevelse med min 50D og 400mm, der skal jeg kompensere hvis der er
himmel som baggrund, måske det funker med et proff hus og fuglen samtidigt
fylder en betydelig del af billedet.

mvh/JS

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-06-11 21:43

On 2011-06-13 20:48:24 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> said:

> [...]
> der er himmel som baggrund, måske det funker med et proff hus og fuglen
> samtidigt fylder en betydelig del af billedet.

Ok, jeg opfatter ikke himmel som en baggrund ;) En lysstærk himmel skal
der selvfølgelig kompenseres for med mindre fuglen fylder meget i
billedet. Det samme gælder en mørk baggrund hvis fuglen fylder meget
lidt og den er totalt hvid.