Limfjerner vidundermiddel - findes det?
Fra : HKN

Dato : 09-06-11 21:21

Er der nogen her i gruppen, som kender et godt middel til at fjerne lim
efter sejlnumre?

Jeg har prøvet rensebenzin, sejlnummerfjerner (næsten det dårligste
resultat), acetone - men alle efterlader en tynd hinde af lim, som bliver
klistret når det tørrer op.

Jeg kom til at tænke på triklorethan (hvis det overhovedet kan skaffes
mere), men ved heller ikke om det er for hårdt for sejlet (kevlar).

Sejlerhilsner
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-06-11 14:48

Brug rense Benzin, dup gentagne gange på bagsiden af sejlet og limen
løsnes.

Mvh/Harding

Fra : steffen skov

Dato : 09-06-11 23:41

Hejsa
Det må du fandme ikke bruge. Hvis du ikke er hjernedød, så bliver du det.
Hilsen Steffen

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 09-06-11 16:59

I mit arbejde med bruger vi flere forskellige typer lim og tape. Det
bedste vi har til at fjerne det med er Melt-o-Clean fra Henkel.

Jeg kan ikke huske hvad den danske forhandler jeg har hedder men jeg
kan da finde ud af det hvis det har interesse. Det er et produkt der
er baseret på citrus terpener. Så måske virker terpetin også.

Den film det eventuelt kan efterlade er er nem at fjerne mens den er
våd. Jeg bruger ofte sprit eller rense benzin

Hilsner Jacob L.

Fra : HKN

Dato : 10-06-11 07:36

Problemet er ikke at få numrene af - jeg væder dem blot i rensebenzin, og
derefter går det nemt. Men det er den film der sidder tilbage på sejldugen,
som jeg bøvler med. Den vil jo tiltrække skidt og møg, således at det gamle
nummer fremtræder på sejlet igen. Den bliver opløst af rensebenzin, som
foreslået, men så snart det tørrer op så sidder der stadig noget tilbage -
og jeg synes efterhånden at jeg har prøvet mange gange!

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-06-11 13:18

Kontaktlim er lavet af neopren eller polychloropren og er en familie
af syntetisk gummi, som produceres af polymerisation af chloropren.
Hertil er tilsat få procent harpiks.
Limen er lidt brunlig og indeholder et farvestof som ikke lader sig
fjerne så let. Rense benzin kan opløse limen; men farvestoffet sidder
godt fast omkring dacronfibrene, så det må du nok leve med, desværre.

Mvh/Harding