Kompakt AIS Transponder
Fra : blueocean

Dato : 09-06-11 01:59

Fandt denne tranponder til AIS, den fylder ikke meget , har Nemea 183
til poltter eller PC. indbygget antenne og GPS.
Prisen måske lidt pebret, men set i lyset af at den fylder meget
lidt , var den måske værd at tænke over hvis man påtænker at anskaffe
en AIS transponder.

Link til hjemmesiden.

http://www.nautilo.fr/catalog/product_info.php?products_id=22

Gert.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-06-11 13:08

Ja den ser så pyssenydelig ud; men når man læser specifikationen er
den trods alt 198 x 198 x 70 mm og vægten er 1050 gram, lidt af en
madkasse at have klistret op i masten.
På en motorbåds tag kan den måske passe bedre.
Jeg vil nu foretrække at den sidder under dæk. Her er f.eks. seamate
transponderen med en VHF og GPS sammenbygget antenne lidt mindre
iøjnefaldende.
Spørgsmålet er: Hvad skal vi egentligt med en transponder i lystbåde?
Det er nok bedre i de indre danske farvande at nøjes med en to-kanal
AIS modtage. Den er tillige meget mindre.
Ole gav linket til en lille modtager den 1. maj her i gruppen.
Størrelsen er en USB-stick.
Mange som har en bærbar ombord bruger den også til at se TV på og har
derfor en UFO 120 antenne i mast eller på en stang. Jeg har kontaktet
Triax for at spørge om filterafskæringen mellem Frekvensområde FM:
87.5 - 108 MHz
og Frekvensområde VHF: 174 - 230 MHz for anvendelse til AIS modtagelse
på 161,975 og 162,025 MHz.
Det ville ikke give problemer mente Triax.
Med anvendelse af denne antenne sammen med USB-modtageren ( der kun
koster en tusse) kan man sætte modtageren direkte til én USB port på PC
´en og GPS´en via en anden, og sikkert uden baudkonflikt.

Det som vi lystsejlere nok mest vil bruge AIS til er selvfølgelig når
vi sejler i nærheden af "Ruterne" at kunne se de store skibe, de
flytter sig jo ikke for os, derimod vil fremtiden byde på virtuelle
mål. se dette link:
http://frv.dk/SiteCollectionDocuments/pdf/FRV-Rapport-2009-01-v2.0.pdf
Farvandsvæsenet er i gang med at lave forsøg med indramning af et
eftersøgningsområde. tilsvarende kunne også anvendes på fareområder
for skydning, vrag, bøger m.m.
Det vil være ting som vi i lystbåde kan få glæde af da vores sejlads
fortrinsvis foregår i kystnære områder.

Nå det kunne være begyndelsen på en roman om processen for overvågning
og kontrol med flytning af et fartøj fra ét sted til et andet. Det er
udtrykl for den kunst, med specialiceret viden der i daglig take
hedder Navigation. En teknik for lokalisering af navigatorens position
i forhold til kendte steder eller mønstre.

Mvh/Harding