Ændre på start rækkefølge
Fra : Henning Præstegaard

Dato : 09-06-11 08:02

Hej Gruppe.

Har installeret Ubuntu 11.04 på en maskine med flere
styresytemer. Vil nu gerne ændre start rækkefølgen,
men her er lavet noget nyt siden sidst jeg var igang.
Før hen kunne jeg køre en gedit/boot/menu.lst og her
ændre hvad der skulle.
Nu findes filen menu.lst slet ikke og kan ikke lige
gennemskue hvad så. Har prøvet at google, men får kun
hit på noget med grub fra før ubuntu 9.04.

Et andet problem. Har bootet op i Ubuntu klassisk for
at få det gamle skrive bord tilbage. Her ville jeg
redigere i menulinjen oppe i øverste højre hjørne og
fik slettet uret batteri wifi osv. Det er en fejl og
nu vil jeg gerne have menu linjen tilbage. Kan kun
lave en ny, men den er ikke som den gamle.

mvh
Henning

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-06-11 08:33

On 09-06-2011 09:01, Henning Præstegaard wrote:
> [...]
> fik slettet uret batteri wifi osv. Det er en fejl og
> nu vil jeg gerne have menu linjen tilbage. Kan kun
> lave en ny, men den er ikke som den gamle.

sudoedit /boot/grub/grub.cfg

https://help.ubuntu.com/community/Grub2

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-06-11 08:38

On 09-06-2011 09:33, Karl Erik Christensen wrote:

> sudoedit /boot/grub/grub.cfg
>
> https://help.ubuntu.com/community/Grub2
>
> Karl Erik.

Sorry - sudoedit /boot/grub/menu.lst

Karl Erik.

Fra : Niels Baggesen

Dato : 09-06-11 22:09

Karl Erik Christensen <karlerik@none.invalid.com> wrote:
> sudoedit /boot/grub/grub.cfg

Nej, den vil blive overskrevet

Du skal ind i /etc/default/grub

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-06-11 21:04

Karl Erik Christensen wrote:

> Sorry - sudoedit /boot/grub/menu.lst

SÃ¥dan en fil er der ikke ved grub2.

--
Jesper Lund

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 10-06-11 00:22

Den 09.06.2011 kl. 23:08 skrev Niels Baggesen <nba@users.sourceforge.net>:

> Nej, den vil blive overskrevet
>
> Du skal ind i /etc/default/grub

Tak for svaret begge to. Her er noget
at læse op på og ikke en sen natte time.

Ser ud som man har lavet Grub2 efter devisen:
Hvorfor gøre det nemt, når man kan gøre det
besværligt

mvh
Henning

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-06-11 00:38

Henning Præstegaard wrote:

> Ser ud som man har lavet Grub2 efter devisen: Hvorfor gøre det nemt, når
> man kan gøre det besværligt

Grub2 er anderledes end Grub, men jeg synes ikke at manuel editering af
filen /boot/grub/menu.lst var specielt logisk indrettet.

--
Jesper Lund

Fra : Ole Christensen

Dato : 10-06-11 08:56

On -28163-01--10 20:59, Henning Præstegaard wrote:
> [...]
> gennemskue hvad så. Har prøvet at google, men får kun
> hit på noget med grub fra før ubuntu 9.04.

Hvis Du ikke, på menu, har:
   System-->Administration-->Upstartshåndtering
installere pakken "startupmanager", (StartUp-Manager),...

<ole>

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 10-06-11 22:18

Den 10.06.2011 kl. 09:56 skrev Ole Christensen <ole2news@newsguy.com>:

> Hvis Du ikke, på menu, har:
>    System-->Administration-->Upstartshåndtering
> installere pakken "startupmanager", (StartUp-Manager),...

Og det havde jeg ikke. Tusinde tak for hjælpen. Det er
jo så let, når nu lige man ved hvordan.

Og tak til alle andre der har hjulpet med mit problem.

mvh
Henning