Gadevisning i Google Earth version 6?
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-06-11 16:00

I dag opdaterede jeg min Google Earth til version 6,
men jeg kan ikke finde ud af at bruge Gadevisning/
(Street View). Der er ikke nogen "fotoapparater" på
vejene at klikke på.

Er jeg virkelig nødt til at geninstallere den gamle
version 5.2.1.?

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 08-06-11 16:12

Hej Herluf

> I dag opdaterede jeg min Google Earth til version 6,
> men jeg kan ikke finde ud af at bruge Gadevisning/
> (Street View). Der er ikke nogen "fotoapparater" på
> vejene at klikke på.

Findes street view ikke kun på Google Map ?

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-11 16:19

Max skrev:

> Findes street view ikke kun på Google Map ?

Nej, det er med i GoogleEarth version 4 (og måske før - husker
det ikke). Den tidligere version bestod i at der kom nogle
fotoapparatikoner man kunne klikke på, og så blev man slynget ind
i en bobbel der så viste sig at være et gadefoto. Man kunne hoppe
fra ikon til ikon.

I 6'eren minder det mere om GoogleMaps gadevue.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 08-06-11 18:09

Hej Bertel

> I 6'eren minder det mere om GoogleMaps gadevue.

Ok, jeg har bare aldig fundet det i Google Earth, men
den måde det er lavet på i 6'eren er da herlig, nu ligner
det jo Google Maps som jeg bruger rigtig meget. F.eks.
er det jo lækkert lige at køre forbi et sommerhus i
Sverige før man lejer det, bare lige for at checke at
det ikke ligger lige op ad et savværk eller en grisefarmer :)

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-11 18:29

Max skrev:

> Ok, jeg har bare aldig fundet det i Google Earth,

Man skulle klikke på "Gadevisning" i sidemenuen (den nederste).
Derefter kunne man klikke på et af de fotoapparater der blev vist
som ikoner.

> men den måde det er lavet på i 6'eren er da herlig,

Ja, det er en forbedring.

> er det jo lækkert lige at køre forbi et sommerhus i
> Sverige før man lejer det, bare lige for at checke at
> det ikke ligger lige op ad et savværk eller en grisefarmer :)

Ja - hvis Google altså har kørt så langt ude på landet. Det har
sine begrænsninger.

Der er 3D-træer i 6'eren. Det kan man f.eks. se hvis man kikker
på Brandenburger Tor i gadevue og derefter forlader det.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 08-06-11 18:37

Hej Bertel

> Der er 3D-træer i 6'eren. Det kan man f.eks. se hvis man kikker
> på Brandenburger Tor i gadevue og derefter forlader det.

Bare en skam at det kun er nogle store byer der
er street view på i tyskland.

Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-06-11 19:14

Max skrev:

> Bare en skam at det kun er nogle store byer der
> er street view på i tyskland.

Det kommer nok en gang. Billederne er vist allerede
taget, men det hele er blevet forsinket af retsager.

Her er et eksempel på, hvordan Google er blevet
tvunget til at afblænde nogle delbilleder.

Det er et af arkitekten C.F. Hansens huse i Altona:
Søg på "Palmaille 116 Hamburg Tyskland", og gå i
Street View foran huset.

--
Herluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-11 22:24

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Her er et eksempel på, hvordan Google er blevet
> tvunget til at afblænde nogle delbilleder.

Nå derfor. Jeg så sådan nogle plamager et andet sted i Tyskland.
Dengang vidste jeg ikke hvad det var. Hvor åndssvagt.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-06-11 21:47

On Wed, 8 Jun 2011 23:24:21 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]

Tvunget? Var det ikke deres eget forebyggende valg?

> Nå derfor. Jeg så sådan nogle plamager et andet sted i Tyskland.
> Dengang vidste jeg ikke hvad det var. Hvor åndssvagt.

Hvad er åndsvagt? Streetview? Indsigelserne? Plamagerne?

Der var et indslag for nylig i Jensen &. Co.'s "Mennesker og Medier" på p1
hvor Lasse Jensen tilsluttede sig en engelsk kommentator om Streetview,
citeret efter hukommelsen:

"Det kan godt være det er lovligt, men det er ualmindelig groft".

Mig forekommer balladen at udtrykke et voldsomt skred i opfattelsen af det
offentlige rum, i retning af privatisering.

--
pl
http://huse-i-naestved.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-11 08:07

Peter Loumann skrev:

> Hvad er åndsvagt? Streetview? Indsigelserne? Plamagerne?

Indsigelserne - og deraf følger at det er åndssvagt at plamagerne
er der. Jeg vil nok ikke bebrejde Google at de har taget
indsigelserne til efterretning, men de er gået langt videre (i
Danmark) end den danske lovgivning kræver. De har blændet
ansigter af på billeder der er optaget af folk der er på frit
tilgængelige steder.

> [...]

> Mig forekommer balladen at udtrykke et voldsomt skred i
> opfattelsen af det offentlige rum, i retning af privatisering.

Det var den pæne formulering. Min indledtes med "Vorherre
bevares".

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-06-11 08:41

On Sat, 11 Jun 2011 09:06:47 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Google [...] er gået langt videre (i Danmark) end den danske lovgivning
> kræver. De har blændet ansigter af på billeder der er optaget af folk
> der er på frit tilgængelige steder.

Jeg har set sekvens hvor nummerpladerne var blændet af - på biler på
offentlig vej.

--
pl

Fra : Max

Dato : 11-06-11 09:11

Hej Peter

> Jeg har set sekvens hvor nummerpladerne var blændet af - på biler på
> offentlig vej.

Al tekst forsøges sløret, selv gadenavneskiltene og den slags.
Det er nok software bestemt at de ikke vælger.

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-11 09:35

Peter Loumann skrev:

> Jeg har set sekvens hvor nummerpladerne var blændet af - på biler på
> offentlig vej.

Ja, det er lige så pjattet. Jeg gætter på at de én gang for alle
har valgt en bestemt politk uden at indstille den specielt for
hvert land.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 11-06-11 09:10

Hej Bertel

> Danmark) end den danske lovgivning kræver. De har blændet
> ansigter af på billeder der er optaget af folk der er på frit
> tilgængelige steder.

De har skrevet et stykke software der prøver at sløre alle
ansigter, at prøve at vælge hvilke der skal og ikke skal
er jo en uoverkommelig opgave.

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-11 09:37

Max skrev:

> De har skrevet et stykke software der prøver at sløre alle
> ansigter, at prøve at vælge hvilke der skal og ikke skal
> er jo en uoverkommelig opgave.

Jo, men fidusen er at enten er det lovligt at tage billeder af
folk, og så må man normalt også offentliggøre dem, eller også er
det forbudt overhovedet at tage billedet *uanset* at man bagefter
blænder ansigterne af.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-11 16:13

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> I dag opdaterede jeg min Google Earth til version 6,
> men jeg kan ikke finde ud af at bruge Gadevisning/
> (Street View). Der er ikke nogen "fotoapparater" på
> vejene at klikke på.

Nej, det er meget smartere.

> Er jeg virkelig nødt til at geninstallere den gamle
> version 5.2.1.?

Nej. Jeg var også forbløffet indtil jeg fandt fidusen. Når du
peger ude til højre, dukker der en lille orange figur op, og den
kan du placere hvor du vil.

Hvis du holder den lidt, kan du se nogle blå linjer. De markerer
hvor der er rigtige billeder at kikke på (inden for stregerne).
Hvis du sætter figuren uden for dem, bliver du bare plantet på
jorden med de almindelige luftfotos som omgivelser.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-06-11 16:44

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]

> stregerne). Hvis du sætter figuren uden for dem, bliver du
> bare plantet på jorden med de almindelige luftfotos som

Hmmm. Det skal jeg lige vænne mig til. Det giver nogle
mærkelige, skæve billeder, når man bevæger sig mellem
de billeder, der tidligere var markeret med et fast symbol.

Tidligere kunne jeg opgive de præcise koordinater til et
bestemt billede. Det er blevet lidt sværere nu.

--
Herluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-11 17:05

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Tidligere kunne jeg opgive de præcise koordinater til et
> bestemt billede. Det er blevet lidt sværere nu.

De står da i bunden af billedet mens det er aktivt.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-11 17:17

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej, det er meget smartere.

I øvrigt behøver man ikke bruge den orange figur. Man kan bare
zoome helt ned til jorden. Så skifter det automatisk.

--
Bertel