Vs.: Kan nogen anbefale eller det modsatte
Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 07-06-11 20:15

Kære Gruppe
Selvom jeg godt ved, at det kan være et problem at kritisere en fagmand i
forhold til det, der er lettere - at anbefale eller rose en fagmand, så
forsøger jeg alligevel.
Jeg har fået et spiseligt tilbud på udskiftning af min nuværende indenbords
motor fra SKMarine i Assens.

Er han en troværdig og kompetent medspiller i forhold til mit projekt, som i
givet fald betyder en udskiftning af min nuværende Volvo Penta MD 17C til en
Vetus 42 hk incl. sejldrev, og hvad det i øvrigt medfører i form af ændring
af motorfundament og meget andet??

Håber på såvel gode som dårlige tilbagemeldinger, og at jeg får disse, inden
jeg beslutter mig for projektet.

Mvh
Torben

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 07-06-11 21:49

"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ændring af motorfundament og meget andet??
>
> Håber på såvel gode som dårlige tilbagemeldinger, og at jeg får disse,

Jeg skal lige understrege, at indgående bidrag ikke vil blive videregivet på
nogen måde, medmindre bidragsyderen selv ønsker at markere en eller anden
form for utilfredshed eller tilfredshed med nævnte SK-Marine fra Assens.

Mvh
Torben

Fra : Roderiet

Dato : 08-06-11 13:02

Hej der Motoren bliver du glad for, er selv vetusejer ( 3-cyl.
22 hk. )

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 09-06-11 20:29

"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej der Motoren bliver du glad for, er selv vetusejer (
> 3-cyl. 22 hk. )
Klip

Hej der - Roderiet
Jeg har ud fra dit udsagn tillige med andre anbefalinger principielt
besluttet mig for, at min ellers velfungerende saltvandskølede Volvo Penta
MD 17C skal udskiftes efter god og tro tjeneste i mere end 30 år, og at det
bliver en ferskvandskølet Vetus 4-cylindret dieselmotor m/sejldrev model
4.17, som skal være afløseren.

Der er mange parametre, der skal opfyldes i sådan et projekt.
Et af parametrene er, om leverandøren er ok. Det havde jeg i min naivitet
troet, at jeg kunne få afklaret her i gruppen, som jeg forestiller mig
bestående af 100-vis ligesindede sejlere eller måske flere på landsplan, og
at jeg derved ville kunne indhente den del af erfaringer her i gruppen.
Det har jeg så ikke, hvilket indebærer, at min teori ikke holder stik, og at
jeg nu omvendt er ved at tro, at gruppen kun består af noget i retning af
nogle ganske få personer, med interesse for sejlads på landsplan.
Jeg tænker, at der i bedste fald er tale om et halvt hundrede personer her i
gruppen

Til gengæld vil jeg gerne takke for de tilbagemeldinger, jeg trods alt har
fået i forhold til mit projekt, som jeg forventer at gennemføre via SkMarine
i Assens inden juli måned er gået.

Til den undrende skare kan jeg afsløre, at jeg efter en del samtaler med
konen har fået hende overbevist om, at det er en form for investering, og at
hun efterfølgende som enke vil have lidt lettere ved at sælge skuden, når
der ligger en ny motor i bugen af båden

Håber så at afmatningen efter finanskrisen til den tid er slut, og at jeg så
selv har haft stor glæde af at have en sprit-ny motor at håndtere i en nogle
sejlsæsoner, inden det scenarie opstår.

Med sejlerhilsen
Torben

Fra : Claus B. P.

Dato : 09-06-11 21:59

Den 09-06-2011 21:28, Torben Skovgaard Bach skrev:
> "Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
//
> [...]
> forestiller mig bestående af 100-vis ligesindede sejlere eller måske
> flere på landsplan, og at jeg derved ville kunne indhente den del af

Du ville utvivlsomt kunne få noget mere respons, hvis du udviste lidt
mere tålmod. På trods af, hvordan det typisk ser ud i havnene, så er det
ikke kun pensionister der sejler, og folk med (fx.) arbejde eller børn,
eller blot en almindelig travl hverdag, er måske ikke på computeren hver
dag.

Men du har nok ret i at der ikke er en stor medlemsskare i denne gruppe,
- dog en godt blandet bred andel af folk fra hele landet, med vidt
forskellige interesser. Derfor er det da slet ikke utænkeligt at nogen
har nogle erfaringer at dele ud af, hvis du venter weekenden over.

Tilsvarende, er der helt sikkert nogen der bliver glade for at du deler
dine erfaringer mht. motorskiftet, når du kommer igennem projektet.

Desværre har jeg ikke erfaringer med nævnte, det største jeg har fået
ordnet var en propelaksel, som uhyre professionelt blev rettet ud af
Marineshaft Hirtshals.

Mvh. Claus

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 09-06-11 22:10

"Claus B. P." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Klip

> [...]
>
> Desværre har jeg ikke erfaringer med nævnte, det største jeg har fået
> ordnet var en propelaksel, som uhyre professionelt blev rettet ud af

Hej Claus
Du har sikkert en pointe, men jeg er et menneske, der har det sådan, at når
jeg skal vælge og beslutte mig for noget, så skal beslutningen ikke ligge
alt for længe, for så bliver jeg alt for radikal i forhold til synspunktet -
på den ene side eller den anden side.
Min endelige beslutning kan godt afvente weekenden over, selvom den i
princippet er truffet, men min beslutning er ikke afgjort af respons her i
gruppen alene. Den er beror på mange forskellige input via det netværk, jeg
har udover denne gruppe, hvilket indebærer fagligt kompetente personer i
forhold til emnet.
Jeg har fået tilbagemeldinger omkring så godt som alt det, jeg har været i
tvivl om.
Jeg har også fået tilbagemeldinger omkring Lombardini motoren, men har ikke
kunnet gennemskue betænkelighederne i forhold til den motortype, fordi jeg
indtil nu ikke har fået relevante oplysninger om, hvorfor jeg i givet fald
ikke skulle vælge den. Altså er der også en del "religion" omkring det med
meninger om motortyper og ikke nødvendigvis konkrete dårlige erfaringer.

Inden jeg i den sidste ende måske afslutter mit medlemskab af denne grupper,
vil jeg da gerne melde tilbage i forhold til mit valg af ny motor og
erfaringer med denne - det betyder så, at jeg nok forbliver her i gruppen i
en rum tid endnu i fremtiden, hvilket skal tages positivt, uanset hvor mange
eller få, vi er i denne gruppe

Torben

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 11-07-11 21:22

Torben Skovgaard Bach wrote:
> [...]
>
> Håber på såvel gode som dårlige tilbagemeldinger, og at jeg får
> disse, inden jeg beslutter mig for projektet.

Hermed en tilbagemelding til gruppen. Den 7. juli 2011 fik jeg overdraget
min båd fra SK-Marine med en ny motor installeret - netop hjemkommet efter 3
dages sejlads i går.

Det blev til en Vetus 4.17 med sejldrev - 4 cylindret diesle og 42 hk incl.
en propel på 17" og en deal på 99 kilo alt indberegnet - også båd op og båd
tilbage i havnen.

Da jeg sagde til Steen, som er indehaver af SK-Marine i Assens, at andre
tilbudsgivere havde advaret om ekstra udgifter til ændring af
motorfundamentet til en cirka-pris a 15000 kr. incl. andre 1.000 kr. for
det ene eller andet oveni det tilbud, jeg fik fra dem, så sagde Steen "når
*A* har givet dig en pris, så er det prisen, og skal fundamentet ændres, så
ændrer *A* det" uden at du skal betale mere for det. Sådan blev det

Betaling - Steen sagde, at "der afregnes når det hele er i orden og du er
tilfreds" - ikke noget med indbetaling af forskud eller lign.

Summasummarum - jeg har nu en sprit ny motor, som kører i den grad og over
mine bedste forventninger. Oveni i det hele, så giver Vetus nu 5 års
garanti.

Eftertanke - godt at jeg i sin tid afsatte midler til en ny motor, og min
kone nu vil have lettere ved at sælge min båd, hvis jeg skulle sætte
træskoene, og at jeg selv nu har fornøjelsen af at vide, at min nye motor
vil kunne køre videre i mindst et par generationer fremefter.

SK-Marine i Assens har udført et meget fint arbejde til min fulde
tilfredshed.

I morgen har jeg inviteret konen på en tur rundt om Orø, hvor det bliver
hende, der er styrmanden frem til Hammer Bakker incl. frokost

Kostenlos var det ikke, men har man lidt i reserve, så er det helt sikkert
en god ting, at gøre alvor af tanken om at udskifte en 31 år gammel
saltvandskølet Volvo motor.
Om den så hedder Bukh, Yanmar, Volvo, Vetus, Lombardini eller noget helt
andet, kan næsten være lige meget.
Nye motorer hverken ryger eller drikker, og så har de et moment i forhold
til at give et "skud", der gør en stor forskel og gør en forskel i forhold
til havnemanøvrer.

Mvh
Torben

PS: står af i gruppen indtil videre her ultimo juli 2011, men håber at
gruppen fortsat eksisterer, når sejlersæsonen 2011 afsluttes.