Rejse købt - efterfølgende ekstragebyr - k~
Fra : Morten

Dato : 06-06-11 08:29

Hej med jer

Jeg har købt en rejse som er betalt, men selskabet har efterfølgende
krævet 94,- ekstra grundet stigende oliepriser.

Betingelserne i aftalen siger:

"Rejsens pris er beregnet på grundlag af gældende tariffer, afgifter
og valutakurser. Rejsebureauet forbeholder sig derfor ret til inden
afrejsedag at foretage sådanne prisændringer, som skyldes ændringer i
transportomkostninger (f.eks. brændstofpriser), skatter, afgifter
eller gebyrer (f.eks. lufthavns-, start- eller landingsafgifter) eller
valutakurser, som er anvendt til beregning af prisen for den
pågældende rejse. Hvis lufthavnsafgiften eksempelvis stiger kr. 100,-,
forhøjes rejsens pris tilsvarende. Samme beregning anvendes ved
nedsættelse af afgifter m.v. (Dette kan ligeledes ske efter
slutbetaling af rejsen). Hvis prisen forhøjes mere end 10%, er kunden
berettiget til at annullere rejsen og få indbetalte beløb refunderet."

Prisen er IKKE forhøjet med mere end 10%, men må de det alligevel? -
jeg ved at vi har accepteret betingelserne, men kan de virkelig kræve
at vi skal betale mere for en købt og betalt rejse i betingelserne,
uden mulighed for at annullere?

Fra : Preben

Dato : 06-06-11 16:04

Den 06.06.2011 kl. 16:28 skrev Morten <morten2000@gmail.com>:

> [...]
> jeg ved at vi har accepteret betingelserne, men kan de virkelig kræve
> at vi skal betale mere for en købt og betalt rejse i betingelserne,

Hvordan kan du være i tvivl, når du har accepteret betingelserne?

--
mvh/Preben

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-06-11 17:21

Preben skrev den 06-06-2011 17:04:

> Hvordan kan du være i tvivl, når du har accepteret betingelserne?

godt spørgsmål

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Henning

Dato : 06-06-11 17:27

>Hvordan kan du være i tvivl, når du har accepteret betingelserne?

Butikker sætter ind imellem nogle mærkelige betingelser, som ikke
altid er i overensstemmelse med købeoven. Så dit svar er ikke
nødvendigvis korrekt.

Fra : Morten

Dato : 07-06-11 02:48

> Hvordan kan du være i tvivl, når du har accepteret betingelserne?

Det giver sig selv at man ikke kan skrive hvad som helst i
betingelserne.

> Du misforstår det med de 10 procent. De må gerne hæve prisen
> med det relevante beløb, også selvom det udgør mindre end 10
> procent af rejsens pris.

Den er jeg skam med på - ellers havde mit spørgsmål jo ikke været
aktuelt.

Men - er der rent faktisk nogen der kender svaret, så må I meget gerne
komme med det.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-06-11 10:01

Den 07-06-2011 10:48, Morten skrev:

> Men - er der rent faktisk nogen der kender svaret, så må I meget gerne
> komme med det.

Hvad er det, du mener, du ikke har fået svar på?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-06-11 10:25

On Tue, 7 Jun 2011 01:48:14 -0700 (PDT), Morten <morten2000@gmail.com>
wrote:

>Men - er der rent faktisk nogen der kender svaret, så må I meget gerne
>komme med det.
Svaret afhænger i sidste ende at domstolenes vurdering af om det er en
urigmelig betingelse, så det ultimative svar findes ikke.

Udmildbart virker det ikke urimeligt, men hvis alle kunder oplever at
der lige kommer en lille efterregning på den konto kunne man tro at de
kalkulerer med at sende efterregninger i forhold til deres
prissætning, men indtil den hypotese er underbygget må man nok sige at
du har en svag sag.

/Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-06-11 16:52

Den 06-06-2011 16:28, Morten skrev:

> Jeg har købt en rejse som er betalt, men selskabet har efterfølgende
> krævet 94,- ekstra grundet stigende oliepriser.

Der står netop i betingelserne, at de gerne må hæve prisen
under visse omstændigheder.

> Prisen er IKKE forhøjet med mere end 10%, men må de det alligevel? -

Du misforstår det med de 10 procent. De må gerne hæve prisen
med det relevante beløb, også selvom det udgør mindre end 10
procent af rejsens pris. Det er dig, der får flere
rettigheder, hvis forhøjelsen er på over 10 procent. I så
fald får du ret til at annullere rejsen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær noget nyt om danske ord og ordsprog.

Fra : Preben

Dato : 06-06-11 18:04

Den 06.06.2011 kl. 18:27 skrev Henning <no.mail@all.invalid>:

> Butikker sætter ind imellem nogle mærkelige betingelser, som ikke
> altid er i overensstemmelse med købeoven. Så dit svar er ikke
> nødvendigvis korrekt.

Hvad mener du med det? Jeg svarede ikke, jeg stillede et spørgsmål

--
mvh/Preben

Fra : Henning

Dato : 06-06-11 19:58

>Hvad mener du med det? Jeg svarede ikke, jeg stillede et spørgsmål

Du svarede på indlægget

Fra : Preben

Dato : 07-06-11 10:05

Den 07.06.2011 kl. 10:48 skrev Morten <morten2000@gmail.com>:

> Det giver sig selv at man ikke kan skrive hvad som helst i
> betingelserne.

Vil det sige, at du har accepteret betingelserne med bind for øjnene?
Hvis du var i tvivl om betingelsernes gyldighed/lovlighed, skulle du måske
have spurgt inden du accepterede. Jeg vil foreslå, at du stopper med dit
klynkeri, og betaler den fyrstelige sum af kr. 94,-

--
mvh/Preben

Fra : Kasper Demant

Dato : 07-06-11 16:34

> [...]
> jeg ved at vi har accepteret betingelserne, men kan de virkelig kræve
> at vi skal betale mere for en købt og betalt rejse i betingelserne,

Hej Morten.

Ud fra de oplysninger du giver mig, lægger jeg til grund, at du er en
forbruger, og at du har købt en såkaldt "pakkerejse".

En pakkerejse beskrives i loven (pakkerejselovens § 2, stk. 1) som:
"en kombination af mindst to af følgende elementer, såfremt de af
arrangøren udbydes samlet eller har været udbudt på forhånd og sælges
samlet, og såfremt den samlede ydelse har en varighed på over 24 timer
eller omfatter overnatning:

1) Transport,
2) indkvartering,
3) anden turistmæssig ydelse, der ikke er direkte knyttet til transport
eller indkvartering, men som udgør en væsentlig del af pakkerejsen.
---

Du har indgået en aftale, som kun kan være ugyldig som følge af de
almindelige aftaleretlige ugyldighedsbestemmelser.
Med mindre du er blevet tvunget, besviget eller lignende til at indgå
aftalen, er din eneste chance, at vilkåret er urimelig eller i strid med
redelig handlemåde, jf. aftalelovens § 36. (Da der ikke kan være tvivl
om forståelsen af aftalevilkåret, er finder forbrugerfascismen i § 38b
ikke anvendelse)

Efter den udtømmende bestemmelse i pakkerejselovens § 13, kan arrangøren
bl.a. forhøje den aftalte pris, som følge af forhøjede
transportomkostninger (herunder brændstofpriser).

Derfor vil det være særdeles "op ad bakke", at skulle overbevise en
domstol om, at et sådant vilkår skulle være urimeligt.

Konklussion: De de gør er helt lovligt, og i øvrigt - efter min mening -
ikke moralsk forkert. Hvis de ikke måtte tage højde for den slags - for
dem ukontrollerbare - prisstigninger, ville samtlige billetter blot
stige i pris, for således at "forsikre" sig ud af prisstigninger.

Det skal lige nævnes, at det er en forudsætning, at ændringer i de
pågældende omkostninger mv. faktisk har betydning for prisen, hvis
selskabet skal kunne regulere prisen efter § 13

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-06-11 20:14

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem ukontrollerbare - prisstigninger, ville samtlige billetter blot stige
> i pris, for således at "forsikre" sig ud af prisstigninger.

Og dertil kan man så lægge, at det er en helt sædvanlig del af alle
rejseselskabers betingelser, så der er ikke en gang noget usædvanligt eller
overraskende i at muligheden for efterfølgende prisstigninger tages i
anvendelse.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-06-11 21:37

Hans Kjaergaard wrote:

> Svaret afhænger i sidste ende at domstolenes vurdering af om det er en
> urigmelig betingelse, så det ultimative svar findes ikke.

Med til rimelighedsvurderingen bør også høre om der tidligere er sket
reguleringer i både op- og nedadgående retning. Brændstofpriserne stiger
og falder hele tiden, så under en rimelig ordning må kunden nogle gange
få en brændstofrabat i stedet for et brændstoftillæg.

--
Jesper Lund