Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom web pulishing - og color profile~
Fra : Jan Strægaard

Dato : 05-06-11 19:31

Jeg har netop anskaffet LR 3 til erstatning af ACDSee Pro, primært til
arkivfunktion men også til 'basal' billedrediering. Mit primære
redigeringsværktøj er (indtil videre?) PSE 9. Jeg tager (indtil videre)
primært billeder i JPEG format med sRGB profilen (Canon 350D og 60D),
men RAW benyttes dog mere og mere. Min monitor er kalibreret med
ColorVision Spyder2.

Mit spørgsmål/problem i denne omgang drejer sig om farverne, som web
publishing modulet giver. Når jeg genererer web albums med LR, får
Firefox (v4) og Internet Explorer (v9) meget forskellige opfattelser af
farverne i forhold til albums genereret med ACDSee. I ACDSee tilfældet
viser begge lidt for mættede farver i forhold til 'normalen' i mine
forskellige værktøjer, men det kompencerer jeg for ved at reducere
mætningen af output filerne. I LR tilfældet vises albums i IE mere
mættede end i LR, mens Firefox er en del dæmpet end i LR.

Set evt http://www.donfillo.dk/fotopub/div/web-output.PNG.

I følge LR manualen benyttes sRGB i outputtet fra web publishing.
Diverse EXIF displays bekræfter ikke dette (med min viden), men dumps af
filerne viser teksterene 'sRGB' og 'IEC 61966-2.1' flere steder. Dipslay
af EXITF data for input filerne siger klar sRGB. I disse filer findes
tekststrengene 'sRGB' eller 'IEC 61966-2.1' ikke.

Gør jeg noget helt forkert? Har I et tip eller 2 - eller må jeg bevare
ACDSee for at kunne generere albums, selv om det bliver en besværlig omvej?

Mvh
Jan Strægaard

Fra : Valdemar

Dato : 05-06-11 21:36

On Sun, 05 Jun 2011 20:30:40 +0200, Jan Strægaard <noreply@straegaard.dk> wrote:

>Mit spørgsmål/problem i denne omgang drejer sig om farverne, som web
>publishing modulet giver
>
>Set evt http://www.donfillo.dk/fotopub/div/web-output.PNG.

------- og hvis du åbner ovenstående i henholdsvis Firefox og IE, er de meget forskellige med IE som langt den mest
farvemættede

Jeg hælder mest til at Firefox er den (mest) korrekte gengivelse; men har opgivet at finde en forklaring på forskellene.

mvh

Valdemar