/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
creamygirl 610
berpox 610
jomfruane 570
10  3773 570
Balancere en cykel eller lign ?
Fra : Per


Dato : 05-06-11 17:53

Hej NG !

Hvorfor er det så svært at få fx. en cykel, en nål en tynd plade eller lign.
til at balancere af sig selv ?

Altså man stiller genstanden fra sig og så kan den stå af sig selv...

Ville det kunne lade sig gøre, hvis man fik en robot til at stille
genstanden til balance ?

Eller ville det kunne lade sig gøre i et lufttomt rum ?

Mvh. Per


 
 
Bertel Lund Hansen (05-06-2011)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-06-11 20:16

Per skrev:

> Hvorfor er det så svært at få fx. en cykel, en nål en tynd plade eller lign.
> til at balancere af sig selv ?

Der er to slags balance: stabil balance, og ustabil balance.

En bil og en stol er i stabil balance. Hvis man skubber til dem
så noget af deres støtte løftes fra jorden, vil de af sig selv
falde tilbage til den stabile balance (inden for visse grænser af
stødkraft).

En tegnetrekant sat på spidsen er i ustabil balance. Den mindste
forstyrrelse vil bevirke at tyngdepunktet forskydes så det ikke
ligger lige over støttepunktet, og så vil tyngdekraften påvirke
tyngdepunktet med en nedadrettet kraft der vil få trekanten til
at vælte.

En opret cykel er i stabil balance hvad frem/tilbage angår, men i
ustabil balance hvad sidelæns angår. Hvis rytteren læner sig
frem, befinderer tyngdepunktets lodrette projektion (TLP) sig
stadig mellem de to støttepunkter (dækkenes berøringspunkter).
Den vælter kun frem hvis TLP flyttes hen foran det forreste
støttepunkt.

Sidelæns vil den ringeste bevægelse bevirke at TLP ikke længere
ligger lige over dækkenes støttepunkt, men lidt ved siden af, og
så virker tyngdekraften ubønhørligt.

Jamen, hvorfor vælter den så ikke sidelæns omgående når vi
cykler?

Fordi dens konstruktion (buet forgaffel) betyder at den retter
sig selv op hvis den blot er i bevægelse. Hvis den vælter til
højre, drejes forhjulet også mod højre, og så flyttes
støttepunkterne til højre - ind under tyngdepunktet igen. Det
sker hele tiden med umærkelige bevægelser, men bliver tydeligt
hvis man slipper styret og læner sig en smule til siden. Det er
forklaringen på at man kan holde balancen på den uden hænder.

> Altså man stiller genstanden fra sig og så kan den stå af sig selv...

> Ville det kunne lade sig gøre, hvis man fik en robot til at stille
> genstanden til balance ?

Nej, ikke hvis genstanden skal slippes. Der skal nærmest kun et
molekyle til at skubbe genstanden ud af balance. Hvis robotten
indbygges i genstanden og korrigerer hele tiden, kan det lade sig
gøre.

> Eller ville det kunne lade sig gøre i et lufttomt rum ?

Det vil formodentlig være en mikroskopisk smule lettere, men
f.eks. en ændring i tyngdekraften fra et himmellegeme vil være
nok til at ødelægge balancen. Der kan også være et støvkorn der
lige rammer genstanden.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Per (05-06-2011)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 05-06-11 21:11

Bertel Lund Hansen wrote:
> Per skrev:
>
>> Hvorfor er det så svært at få fx. en cykel, en nål en tynd plade
>> eller lign. til at balancere af sig selv ?
>
> Der er to slags balance: stabil balance, og ustabil balance.
>
> En bil og en stol er i stabil balance. Hvis man skubber til dem
> så noget af deres støtte løftes fra jorden, vil de af sig selv
> falde tilbage til den stabile balance (inden for visse grænser af
> stødkraft).
>
> En tegnetrekant sat på spidsen er i ustabil balance. Den mindste
> forstyrrelse vil bevirke at tyngdepunktet forskydes så det ikke
> ligger lige over støttepunktet, og så vil tyngdekraften påvirke
> tyngdepunktet med en nedadrettet kraft der vil få trekanten til
> at vælte.
>
> En opret cykel er i stabil balance hvad frem/tilbage angår, men i
> ustabil balance hvad sidelæns angår. Hvis rytteren læner sig
> frem, befinderer tyngdepunktets lodrette projektion (TLP) sig
> stadig mellem de to støttepunkter (dækkenes berøringspunkter).
> Den vælter kun frem hvis TLP flyttes hen foran det forreste
> støttepunkt.
>
> Sidelæns vil den ringeste bevægelse bevirke at TLP ikke længere
> ligger lige over dækkenes støttepunkt, men lidt ved siden af, og
> så virker tyngdekraften ubønhørligt.
>
> Jamen, hvorfor vælter den så ikke sidelæns omgående når vi
> cykler?
>
> Fordi dens konstruktion (buet forgaffel) betyder at den retter
> sig selv op hvis den blot er i bevægelse. Hvis den vælter til
> højre, drejes forhjulet også mod højre, og så flyttes
> støttepunkterne til højre - ind under tyngdepunktet igen. Det
> sker hele tiden med umærkelige bevægelser, men bliver tydeligt
> hvis man slipper styret og læner sig en smule til siden. Det er
> forklaringen på at man kan holde balancen på den uden hænder.
>
>> Altså man stiller genstanden fra sig og så kan den stå af sig selv...
>
>> Ville det kunne lade sig gøre, hvis man fik en robot til at stille
>> genstanden til balance ?
>
> Nej, ikke hvis genstanden skal slippes. Der skal nærmest kun et
> molekyle til at skubbe genstanden ud af balance. Hvis robotten
> indbygges i genstanden og korrigerer hele tiden, kan det lade sig
> gøre.
>
>> Eller ville det kunne lade sig gøre i et lufttomt rum ?
>
> Det vil formodentlig være en mikroskopisk smule lettere, men
> f.eks. en ændring i tyngdekraften fra et himmellegeme vil være
> nok til at ødelægge balancen. Der kan også være et støvkorn der
> lige rammer genstanden.

Tak for et rigtig godt svar Bertel

Mvh. Per


Martin [TMM] (05-06-2011)
Kommentar
Fra : Martin [TMM]


Dato : 05-06-11 21:24

Hej
On 05-06-2011 21:15, Bertel Lund Hansen wrote:
> En tegnetrekant sat på spidsen er i ustabil balance. Den mindste
> forstyrrelse vil bevirke at tyngdepunktet forskydes så det ikke
> ligger lige over støttepunktet, og så vil tyngdekraften påvirke
> tyngdepunktet med en nedadrettet kraft der vil få trekanten til
> at vælte.

Jeg lavede netop det nummer med en kost i dag. Jeg stillede kosten fra
mig, lige foran et bord, og vendte mig om. Jeg var dog nød til at vende
mig om igen, for at kigge lidt på den her kost, der stadig stod i samme
position som jeg havde efterladt den i. Jeg forventede at den ville
falde ind imod bordet, men det skete ikke.
Så er man nød til at stille sig til at kigge lidt på det, og tænke "Det
kan ikke lade sig gøre". Men det kunne det så.

Der gik alligevel over 10 sekunder inden den tiltede ind imod bordet.

Mvh
Martin

Max (05-06-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 05-06-11 21:32

Hej Bertel

> Fordi dens konstruktion (buet forgaffel) betyder at den retter
> sig selv op hvis den blot er i bevægelse. Hvis den vælter til
> højre, drejes forhjulet også mod højre, og så flyttes
> støttepunkterne til højre - ind under tyngdepunktet igen. Det
> sker hele tiden med umærkelige bevægelser, men bliver tydeligt
> hvis man slipper styret og læner sig en smule til siden. Det er
> forklaringen på at man kan holde balancen på den uden hænder.

Nu får man også en del hjælp af vinkelaccelerationen når man
køre på en cykel, faktisk så meget at det ikke er særligt svært
at køre på en cykel med en helt lige og lodret forgaffel.

Men det at cykle er jo temligt kompliceret med mange små
detalje de fleste slet ikke tænker på. Hvor mange tænker på
at når man skal svinge til højre, ja så drejer man først til venstre.

--
Mvh
Max



Bertel Lund Hansen (05-06-2011)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-06-11 23:05

Max skrev:

> Nu får man også en del hjælp af vinkelaccelerationen når man
> køre på en cykel, faktisk så meget at det ikke er særligt svært
> at køre på en cykel med en helt lige og lodret forgaffel.

Har du prøvet det?

> Men det at cykle er jo temligt kompliceret med mange små
> detalje de fleste slet ikke tænker på. Hvor mange tænker på
> at når man skal svinge til højre, ja så drejer man først til venstre.

Det gør jeg ikke af den gode grund at det gør jeg ikke.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Max (05-06-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 05-06-11 23:37

Hej Bertel

> Har du prøvet det?

Ja.

> Det gør jeg ikke af den gode grund at det gør jeg ikke.


Du ligner nu heller ikke en cykelist på din cykel.

--
Mvh
Max



OZ1HYI Willy (11-06-2011)
Kommentar
Fra : OZ1HYI Willy


Dato : 11-06-11 00:46

On 6 Jun., 00:36, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Bertel
>
> > Har du prøvet det?
>
> Ja.
>
> > Det gør jeg ikke af den gode grund at det gør jeg ikke.
>
> Du ligner nu heller ikke en cykelist på din cykel.
>
> --
> Mvh
> Max

Min cykel er med lige forgaffel. og kører glimrende... det der er
"forskel" er måske vinklen i lejet med forgaflen... jo mere lodret, jo
livligere er cyklen ved ligeud-kørsel.. og jo større er den mere
"døv".. ala de der motorcykler med laaaang forgaffel... de er bedst
til bare at køre ligeud... Racercykler er mere "lodrette" i vinklen
end turcykler... tror ikke det har noget med touring- egenskaber at
gøre eller cyklens totale længde, men nok mere med "evnen" til at
dreje hurtigt..hvis man kan sige det sådan... Min gamle racer var mere
"levende" i styretøjet end min gamle "bedstefar-cykel".. og det er
ikke fordi styret går strammere.. eller bredere/smallere dæk.. (har
sikker noget at sige ligesom underlaget og vægten os, osv...) men
sådan følelsesmæssigt var der ikke forskel..
En cykel med brede lige dæk er måske nemmere ved at få i balance end
en med smalle tynde runde... (overflade der rører ved jorden.. et
bildæk kan feks sagtens stå alene...lender godt det med kosten.. man
kan sommetider få den til at stå, hvis "hårene" støtter lidt... evt
til den bunke skidt man har fejet sammen...

Mvh Hilsen Willy

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177416
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407862
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste