MS Windows
briani 27239
Genbrug af Windows XP
Fra : Erik Olsen

Dato : 05-06-11 17:38

Hej

Jeg havde en PC med Windows XP Home DK som nu er afgået ved døden (fejl
på bundkort og strømforsyning brændt af). Med PC'en fulgte en Windows XP
recovery CD.

Kan jeg bruge denne CD til at installere Windows XP på en ældre IBM PC
som er født med Windows 98SE?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-06-11 18:01

"Erik Olsen" <me3@privacy.net> skrev i meddelelsen
> Kan jeg bruge denne CD til at installere Windows XP på en ældre IBM PC

Når du spørger, om du KAN, så er svaret: formentlig ja - der kan være
noget med drivere, der er tilpasset den nye - men formrntlig er det
muligt.

Hvis du i stedet spørger, om du MÅ, så er svaret formentlig nej, da det
høst tænkeligt er en OEM version, der er bundet til den nye PC.

Jan

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-06-11 22:40

Jan Vestergaard <jan@jve.invalid> wrote:

> [...]
>
> Hvis du i stedet spørger, om du MÅ, så er svaret formentlig nej, da det
> høst tænkeligt er en OEM version, der er bundet til den nye PC.

Men så vil den vel ikke uden videre kunne gen-aktiveres.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-06-11 22:53

Axel Hammerschmidt skrev:

> Men så vil den vel ikke uden videre kunne
> gen-aktiveres.

Skifter jeg bundkort på en pc, vil koden normalt
kunne bruges - enkelte gange skal man ringe til
et bestemt nummer, hvor man bliver guidet gennem
proceduren.

Har koden været aktiveret på én maskine, og nu
er installeret på en anden, er det meget vanskeligt
at få den aktiveret - og det siger sig selv at det er
snyd

I et enkelt tilfælde, hvor en pc havde været udsat
for et tordenskrald, måtte jeg have argumenterne
i orden før det lykkedes.

Her var det stort set alt der skulle udskiftes, men
kabinettet holdt - det er her koden sidder.

Forsikringen betalte skaden, men ville ikke betale
for et nyt styresystem.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-06-11 16:03

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Men så vil den vel ikke uden videre kunne gen-aktiveres.

Igen et helt klart måske

Hvis det er meget længe siden, at den har været aktiveret sidst, så vil
det som regel være muligt - men ikke efter reglerne

Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-06-11 16:06

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen
> højst tænkeligt er en OEM version, der er bundet til den nye PC.

her skulle have stået "gamle PC"

Jan

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-06-11 19:28

Jan Vestergaard wrote:

> her skulle have stået "gamle PC"

Egentlig ikke, for i sammenhængen er den afdøde PC den nyeste af de to.
IBM PC'en med Windows 98SE er den ældste, men sikkerhedsmæssigt ville
det være langt bedre at installere et nyere styresystem på den. Det er
næsten ikke til at få antivirus og lignende som kan køre på Windows
98SE.

Jeg er opmærksom på at da det er en OEM-version, dør Windows-licensen
med PC'en. Det er lidt paradoksalt, for hvis jeg havde ofret en ny
strømforsyning, et nyt bundkort samt givetvis en mængde andre stumper
plus arbejdsløn, kunne jeg have genanvendt Windows XP-licensen. Som det
blev nu, er den afdøde PC erstattet med en ny med Windows 7 til ialt ca.
3500 kr, det kunne jeg nok ikke have fået repareret den afdøde PC for.

Opdatering af Windows 98SE til en nyere version på den ældre IBM PC er
lidt tricky, for den mest velegnede udgave må være Windows XP, men den
kan man jo ikke bare lige købe mere, og nævnte recovery CD er min
umiddelbart eneste mulighed.

Alternativet ville være at forsøge med en Windows 7 Home 32 bit upgrade,
men kan denne Windows-version køre på den lidt bedagede PC? Jeg har ikke
pågældende PC's data ved hånden, men kan måske skaffe dem senere.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 06-06-11 20:16

Den 06-06-2011 20:28, Erik Olsen skrev:

> Alternativet ville være at forsøge med en Windows 7 Home 32 bit upgrade,
> men kan denne Windows-version køre på den lidt bedagede PC? Jeg har ikke
> pågældende PC's data ved hånden, men kan måske skaffe dem senere.
Det er kun sket for mig 2 gange med 2 ens pcer,ud af nogle hundrede, at
de ikke har kunnet køre w7.
Du kan finde w7 til download hos ms, og der er en w7 upgrade advisor
hvor du kan teste om den kan, inden du køber.

http://windows.microsoft.com/en-US/windows/shop/download-windows-7

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-06-11 20:54

Cykelsmeden wrote:

> [...]
> Du kan finde w7 til download hos ms, og der er en w7 upgrade advisor
> hvor du kan teste om den kan, inden du køber.

Tak for linket. Efter hukommelsen er PC'ens processor en Pentium III 600
MHz, og den har mindre end 1 Gb RAM (vistnok 768 Mb), så den går nok
desværre ikke at opgradere til Windows 7.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 05-06-11 23:33

Hej Erik

> Kan jeg bruge denne CD til at installere Windows XP på en ældre IBM PC
> som er født med Windows 98SE?

Prøv, der kan være så mange ting der kan være et problem at
det nemmeste jo er at prøve.

Max

Fra : Helge S.

Dato : 07-06-11 04:17

Den 05-06-2011 18:37, Erik Olsen skrev:
> [...]
> recovery CD.
>
> Kan jeg bruge denne CD til at installere Windows XP på en ældre IBM PC

Nu ved jeg godt at det er windows spørgsmålet går på,
men er alt håb ude ville jeg da som en sidste løsning
prøve: ubuntu
http://ubuntudanmark.dk/
gratis og måske du er heldig at din pc kører igen så.

Kører selv Win 7 som jeg har flået til noget der ligner win98
Usandsynlig hurtig maskine, der kan det den skal uden alt det smartnes
og farvelade de fylder i i dag Kan kun anbefales!

MV. Helge S.

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-06-11 07:31

Helge S. wrote:

> [...]
> prøve: ubuntu
> http://ubuntudanmark.dk/
> gratis og måske du er heldig at din pc kører igen så.

Rigtigt, og tak for tippet.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : jeppe

Dato : 08-06-11 15:57

Ubuntu er fremragende,
-Der er gratis
-Det virker
-kan det samme
-det kræver ikke så mange recurser
-det virker på gamle PC
-ikke så mange prpblemer med virus
-ikke så mange andre ting der virker
-gratis Offlignende prg.
-masser af programmer - så du kan køre Win Prgr.
Prøv med en Ubuntu desktop - jeg tror den hedder Wubi.
Så har du begge dele - bedst - slet Ubuntu, hvis du ikke kan finde ud af
det.
Jeg har et par gamle PC, der ikke meget ram og al der "fis"-
de kører med Ubuntu - ingen problemer.

Hilsen Jeppe

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-06-11 17:43

jeppe wrote:
> Ubuntu er fremragende,
> -Der er gratis
> -Det virker
> -det kræver ikke så mange recurser
> -det virker på gamle PC
> -ikke så mange prpblemer med virus
> -gratis Offlignende prg.

Det er også det indtryk jeg har.

> -ikke så mange andre ting der virker

Hvad mener du?

> -kan det samme
> -masser af programmer - så du kan køre Win Prgr.

Det kræver lidt nærmere forklaring.

PC'en anvendes p. t. af Samara på 8 år som gerne vil køre en masse
Windows-baserede spil, f. eks. Pixeline og andre mere avancerede. Det
havde jeg indtryk af ikke var muligt på Ubuntu.

Mht. at surfe på internet, e-mail, officeprogrammer og lignende er der
næppe problemer med Ubuntu, men det er ikke rigtigt nok for Samara.

Jeg kan se at hvis jeg kunne installere Windows XP på PC'en, ville den
have rigelige ressourcer til det.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-06-11 06:43

jeppe formulerede spørgsmålet:
> Ubuntu er fremragende

10'eren eller 11'eren? ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-06-11 08:23

Den 09-06-2011 07:43, Hans Paulin (6310) skrev:
> jeppe formulerede spørgsmålet:
>
> 10'eren eller 11'eren? ;)

principielt altid den nyeste.
-meen netop 11'eren ser ud til at drille mange, hvis du søger!

//finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-06-11 11:22

Cykelsmeden tastede følgende:
> netop 11'eren ser ud til at drille mange, hvis du søger

Jeg behøver slet ikke at søge ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-06-11 11:26

Den 09-06-2011 12:21, Hans Paulin (6310) skrev:
> Cykelsmeden tastede følgende:
>
> Jeg behøver slet ikke at søge ;)
ok, så forstod jeg bare ikke spørgsmålet

//finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-06-11 11:29

Cykelsmeden kom med følgende:
> så forstod jeg bare ikke spørgsmålet

Jeg synes ikke 11'eren er fremragende; men den er jo osse på
beta-stadiet endnu :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-06-11 11:45

Den 09-06-2011 12:29, Hans Paulin (6310) skrev:
> Jeg synes ikke 11'eren er fremragende; men den er jo osse på
> beta-stadiet endnu :)
jeg mente: med den erfaring var det jo unødvendigt at spørge <blink>

//finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-06-11 11:56

Cykelsmeden forklarede:
> jeg mente: med den erfaring var det jo unødvendigt at spørge <blink>

Der var tale om et inkvisitorisk spørgsmål! ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 07-06-11 06:34

> [...]
> recovery CD.
>
> Kan jeg bruge denne CD til at installere Windows XP på en ældre IBM PC

Hvis skiven er en almindelig installations CD, så burde det være muligt,
hvis det er noget speciallavet recovery sjov, så skal du ikke regne med det.

Det er dog ganske ufarligt at prøve om det kan lade sig gøre, det eneste
der kan ske, er at det ikke kan lade sig gøre, og så har du højst spildt
lidt tid på det.

Hvis det ikke virker, kan du som en anden foreslår, installere en linux
på den i stedet, der findes en udgave der kan kører, også på din gamle
maskine. Dog vil jeg nok ikke anbefale nyeste ubuntu, da den er ret klam
at se på, hvis grafikkortet ikke understøtter alle de smarte features
der bruges i brugerfladen.

- Chano Andersen