Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan håndteres Lightroom på
Fra : jagge

Dato : 05-06-11 10:57

Hey

Jeg har nogle lightroom billeder på forskellige pc'er i et skønt rod.
Jeg vil nu købe en harddisk dock og se om jeg kan sammensvejse dem alle
på en NAS.

Ideen var at de fleste af de billeder jeg ikke arbejder med nu skulle
ligge på en NAS der kører noget raid. Dem jeg så arbejder med, måske det
sidste år ville jeg stadig have på min bærbare.

Jeg kan ikke lige ovekskue hvordan jeg:
1) får splejset alle de forskellige lightroom filer/steder/biblioteker
sammen til et.

2) hvordan jeg kan have et hovedbibliotek på en NAS og et arbejdsversion
på en bærbar.

Hvis der sidder nogle lightroom hajer derude vil jeg være taknemmelig
for lidt hjælp.

MVH

Jakob

Fra : Robert Piil

Dato : 05-06-11 11:24

Den 05/06-11 11.56, jagge skrev:
> [...]
> på en bærbar.
>
> Hvis der sidder nogle lightroom hajer derude vil jeg være taknemmelig

Du kan bare sætte diskene til lightroom, og så fra Library-modulet
trække mapperne fra dine mange diske, over på din NAS (Lad nu være med
at tro på du har backup, fordi du har en NAS med RAID - du skal have
backup et andet sted også).

Jeg har ikke fundet nogen rigtig god grund til at bruge flere cataloger
i LR, men der diskuteres forskellige fordele/ulemper her:

http://tv.adobe.com/watch/the-complete-picture-with-julieanne-kost/single-or-multiple-catalogs-in-lr3

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : jagge

Dato : 05-06-11 11:54

> [...]
> du har backup, fordi du har en NAS med RAID - du skal have backup et andet

Altså det er diske med en masse andet på også. Det ser ud til at
lightroom har oprettet en struktur med en mappe for hvert årstal i min
billedmappe. Skal jeg bare slæbe alle dem over på en nas via library
modulet ? I så fald bliver udfordringen vel at der kan være 2 "2007"
mapper etc..

> Jeg har ikke fundet nogen rigtig god grund til at bruge flere cataloger i
> LR, men der diskuteres forskellige fordele/ulemper her:

> [...]

Tak for linket det vil jeg kigge på. Altså det jeg er ude på er jo blot
at kunne have de fleste af mine filer på en NAS, og så kun have de
sidste par år på min bærbare som også er den jeg bruger lightroom på.
MEN det kan være at jeg blander tingene samme og det ikke betyder flere
kataloger.

Kan ikke lige overskue om det at arbejde på billedfiler der ligger på en
nas via wifi på en bærbar er dumt, men så store er de filer vel heller
ikke.

MVH

Jakob

Fra : Robert Piil

Dato : 05-06-11 12:46

Den 05/06-11 12.53, jagge skrev:

> [...]
>
> Kan ikke lige overskue om det at arbejde på billedfiler der ligger på en
> nas via wifi på en bærbar er dumt, men så store er de filer vel heller

Du kan sagtens nøjes med ét katalog. Den oplagte fordel er at du kan
søge i alle dine billeder. Det kan du ikke med to eller flere kataloger.

Der er ikke noget problem i at arbejde med filer på NAS eller på
usb-diske, så længe kataloget ligger på din maskine. Hvis diskene er
offline, vil du stadig kunne se thumbs (og de previews der er gemt). Du
kan også stadig søge, lave keywords, rate etc. Hvis du skal redigere på
filen, skal diskene selvfølgelig være online.

Du kunne sikkert også have glæde af denne:
http://tv.adobe.com/watch/the-complete-picture-with-julieanne-kost/questions-about-lightroom-and-photo-management/

--
Robert Piil
http://piil.org/