Kan ikke tilgå router på 192.168.2.
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 04-06-11 19:51

Jeg har 2 buntuer med Firefox som timer ud men firmaets
xp-windåze/explorer er klar med det samme.

Please?

/Bjarne

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-06-11 21:55

Den 04-06-2011 20:51, Bjarne Jensen skrev:
> Jeg har 2 buntuer med Firefox som timer ud men firmaets
> xp-windåze/explorer er klar med det samme.
lidt flere oplysninger pse:
er det kun browseren?
har du korrekt gw, subnetmask og dns?
//finn

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 04-06-11 22:34

On 2011-06-04 22:54, Cykelsmeden wrote:
> lidt flere oplysninger pse:
> er det kun browseren?

Jeg kan godt pinge routeren - hvis det er det du mener

> har du korrekt gw, subnetmask og dns?

resolv.conf siger:
nameserver 208.67.222.222
nameserver 208.67.222.220
nameserver 8.8.8.8

og det virker OK på buntuerne

Hvad windåzen har af indstillinger aner jeg ikke.

/Bjarne

Fra : Kent Friis

Dato : 04-06-11 22:39

Den Sat, 04 Jun 2011 23:33:50 +0200 skrev Bjarne Jensen:

> Jeg kan godt pinge routeren - hvis det er det du mener

Routeren er nem nok, det kræver ikke engang at gateway er sat op.

Kan du pinge fx www.yahoo.com?

> resolv.conf siger:
> nameserver 208.67.222.222
> nameserver 208.67.222.220
> nameserver 8.8.8.8
>
> og det virker OK på buntuerne

Hvis det virker ok, hvad er problemet så?

(Du gør det altså ikke specielt nemt at hjælpe).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 05-06-11 07:30

On 2011-06-04 23:38, Kent Friis wrote:

> Routeren er nem nok, det kræver ikke engang at gateway er sat op.
>
> Kan du pinge fx www.yahoo.com?

Ja da - og buntuerne surfer, mailer og hvad man ellers gør på internet
uden problemer.

> Hvis det virker ok, hvad er problemet så?

Helt nøjagtigt ønsker jeg at aktivere wi-fi på routeren som en service
til mine gæster. Dvs. jeg har brug for, at konfigurere routerens
opsætning hvilket foregår fra browseren på http://192.168.2.1

Det kan jeg gøre uden problemer fra firmaets windåze men begge buntuer
timer ud: server takes too long to respond

Et par gange er jeg endt på
http://guide.opendns.com/main?url=speedport.ip
hvilket ikke hjælper på min forvirring....

> (Du gør det altså ikke specielt nemt at hjælpe).

Undskyld

ifconfig
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:23:1d:5a:2f:27
inet addr:192.168.2.3 Bcast:192.168.2.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::224:1dff:fe55:2f27/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:1273589 (1.2 MB) TX bytes:458175 (458.1 KB)
Interrupt:27 Base address:0x2000

/Bjarne

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-06-11 09:11

Den 05-06-2011 08:29, Bjarne Jensen skrev:
> [...]
>
> Det kan jeg gøre uden problemer fra firmaets windåze men begge buntuer
> timer ud: server takes too long to respond
Hvorfor laver du så ikke den ene konfig. fra windåsen

Ja det forstår jeg som væsentligt anderledes problem end det første
indlæg

> Et par gange er jeg endt på
> http://guide.opendns.com/main?url=speedport.ip
> hvilket ikke hjælper på min forvirring....

Tyder på dnsproblemer.

Jeg forstår nu at det KUN er 192.168.2.1 der giver problemer??
windoserne har vel ikke en hostsfil hvor der er noget snask ala
192.168.2.1 speedport.ip ?
det kunne hænge sammen med en DSL forbindelse/setup hvor winmaskinerne
har fået dette entry i hosts, og buntuerne ikke, men DSL boksen
oversætter til nævnte url, som opendns så brokker sig over.

som første forsøg ville jeg lave et entry i /etc/hosts :
192.168.2.1 speedport.ip (kan svjh. vist også gøres i odns??)

Hvordan er buntuerne konfigurerede (fastip eller dhcp)?
winmaskinerne (-indstillinger for netværkskort->ipv4)?
bruger windåserne også odns?

> Undskyld
ok, så må vi jo bare spørge.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-06-11 09:27

Den Sun, 05 Jun 2011 10:11:07 +0200 skrev Cykelsmeden:

> Hvorfor laver du så ikke den ene konfig. fra windåsen
>>
> Ja det forstår jeg som væsentligt anderledes problem end det første
> indlæg

> Tyder på dnsproblemer.

Når man indtaster ip-adressen, bør dns ikke være involveret.

(Det kunne være reverse dns, men det foregår på routeren, og så ville det
også gå ud over Windows-maskinerne).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-06-11 09:54

Den 05-06-2011 10:26, Kent Friis skrev:
> Når man indtaster ip-adressen, bør dns ikke være involveret.
>
> (Det kunne være reverse dns, men det foregår på routeren, og så ville det
> også gå ud over Windows-maskinerne).
Principielt er vi enige, men som altid i denne verden kan man blive snydt!

En måde jer er snydt på, er at nogle routere har kunnet reagere på url,
som ikke fremgår af hverken DNS eller hosts. fra windose maskiner sker
det via netbios-navne. DSLmodemet publicerer sansynligvis netbiosnavnet
speedport.ip og det fatter ubuntuerne jo ikke meget af medmindre de også
er smb-klienter. Jeg er efterhånden sikker på at dette sker her.
At buntuerne ikke kan komme på via IP, tror jeg netop skyldes noget
reverseopslag ell. oversættelse i routeren. Om dette skyldes IPv6 aner
jeg ikke, har aldrig været i nærheden af IPv6 (og kommer det sikkert
aldrig ;( )
Jeg kan godt forestille mig at routeren oversætter 192.168.2.1 til url
speedport.ip, som så sendes videre til oDNS. Fejlmeldingen er jo herfra,
og går på Url'en
Det kunne altså også være interessant at høre om både win og router er
sat til at bruge oDNS.

//finn

Fra : Kent Friis

Dato : 05-06-11 09:25

Den Sun, 05 Jun 2011 08:29:51 +0200 skrev Bjarne Jensen:

> Helt nøjagtigt ønsker jeg at aktivere wi-fi på routeren som en service
> til mine gæster. Dvs. jeg har brug for, at konfigurere routerens
> opsætning hvilket foregår fra browseren på http://192.168.2.1

Ah, nu er jeg med.

> ifconfig
> eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:23:1d:5a:2f:27
> inet addr:192.168.2.3 Bcast:192.168.2.255 Mask:255.255.255.0

Ser rigtigt ud.

> inet6 addr: fe80::224:1dff:fe55:2f27/64 Scope:Link

Denne har før givet problemer, det er normalt internet forbindelsen
det går ud over. Når du forsøger at connecte til en ip-adresse, bør
det ikke kunne være den.

Du har ikke andre netkort i problem-maskinen? (Altså udover lo 127.0.0.1).

Hvordan ser "route -n" ud?

Nu slår det mig lige at jeg havde et lignende problem da jeg skulle
førstegangs-konfigurere min Cybercity-router... Da var det firewall'en.

Prøv lige at checke "iptables -L"

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-06-11 10:01

Den 05-06-2011 10:24, Kent Friis skrev:
> Nu slår det mig lige at jeg havde et lignende problem da jeg skulle
> førstegangs-konfigurere min Cybercity-router... Da var det firewall'en.
>
> Prøv lige at checke "iptables -L"
Jeg forstod at browseren fint kører eksterne sider, så fw er vel
udelukket her?
- eller er der noget jeg ikke ser?

//finn

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 05-06-11 11:31

On 2011-06-05 11:01, Cykelsmeden wrote:

> Jeg forstod at browseren fint kører eksterne sider, så fw er vel
> udelukket her?
> - eller er der noget jeg ikke ser?
>
> //finn

Ja, der er fint adgang til internet.

sudo iptables -L
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination

Chain FORWARD (policy ACCEPT)
target prot opt source destination

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination

(men det siger mig heller ikke noget)

/Bjarne

Fra : Kent Friis

Dato : 05-06-11 11:59

Den Sun, 05 Jun 2011 12:30:59 +0200 skrev Bjarne Jensen:

> Ja, der er fint adgang til internet.

> [...]

Det interessante er "ACCEPT". Alt er tilladt.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Kent Friis

Dato : 05-06-11 11:58

Den Sun, 05 Jun 2011 11:01:10 +0200 skrev Cykelsmeden:

> Jeg forstod at browseren fint kører eksterne sider, så fw er vel
> udelukket her?
> - eller er der noget jeg ikke ser?

Firewall'en kan blokere hvadsomhelst.

192.168.x.x er private ip-adresser, man ved aldrig om en eller anden har
spærret for dem.

- men det var nu kun fordi jeg kan huske jeg selv havde det problem - og
jeg nåede faktisk at hente en bærbar med Windows, inden det gik op for
mig at det var firewall'en der spærrede.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-06-11 10:15

On Sun, 05 Jun 2011 10:54:27 +0200
Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> wrote:

> Jeg kan godt forestille mig at routeren oversætter 192.168.2.1 til url
> speedport.ip, som så sendes videre til oDNS. Fejlmeldingen er jo herfra, og går på Url'en
Det giver god mening:
$ host speedport.ip
Host speedport.ip not found: 3(NXDOMAIN)

Findes der overhoved et tld .ip?

Løsninger er derfor at tilføje følgende i alle Ubuntuernes /etc/hosts:
192.168.2.1 speedport.ip

At man ikke kan tilgå direkte på IP, kunne skyldes, at den pågældende
webserver har navnebaseret virtuel server, hvorfor request header skal
indeholde speedport.ip.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-06-11 10:25

Den 05-06-2011 11:14, Michael Rasmussen skrev:
> Det giver god mening:
> $ host speedport.ip
> Host speedport.ip not found: 3(NXDOMAIN)
>
> Findes der overhoved et tld .ip?

Nej! som nævnt er routeren sansynligvis født med "speedport.ip" som
netbiosnavn, aht. til windozebrugere, som ikke forventes at forstå eller
kunne skrive ipadresser <smil>

> Løsninger er derfor at tilføje følgende i alle Ubuntuernes /etc/hosts:
> 192.168.2.1 speedport.ip

Også mit umiddelbare bud

> At man ikke kan tilgå direkte på IP, kunne skyldes, at den pågældende
> webserver har navnebaseret virtuel server, hvorfor request header skal
> indeholde speedport.ip.
faktisk et godt bud. - Havde slet ikke tænkt i de baner!

- altså gang i /etc/hosts .-)

//finn

Fra : Kent Friis

Dato : 05-06-11 12:18

Den Sun, 05 Jun 2011 11:24:41 +0200 skrev Cykelsmeden:

> Nej! som nævnt er routeren sansynligvis født med "speedport.ip" som
> netbiosnavn, aht. til windozebrugere, som ikke forventes at forstå eller
> kunne skrive ipadresser <smil>

Det giver god mening. Hvad der så er fuldstændig tåbeligt, er at...

> faktisk et godt bud. - Havde slet ikke tænkt i de baner!

....man godt kan tilgå den på IP (ellers ville man få en anden fejl), men
at når man gør det, redirecter den åbenbart til sit hostnavn i stedet for
bare at returnere siden.

Havde man prøvet med wget eller curl, havde det været tydeligt hvad der
skete, men en browser følger jo en redirect uden at informere om
det.

Mon idioten der har designet det koncept har overvejet hvad der sker
hvis man har mere end en sådan router på sit netværk?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-06-11 11:46

Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> writes:

> Et par gange er jeg endt på
> http://guide.opendns.com/main?url=speedport.ip
> hvilket ikke hjælper på min forvirring....

Skift dine Ubuntuer væk fra OpenDNS til din ISP's.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-06-11 12:11

Den 05-06-2011 12:46, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110605 skrev:
> Skift dine Ubuntuer væk fra OpenDNS til din ISP's.
Det vil da være dumt, hvis han har glæde af oDNS' tjenester.
- og ville ikke have hjulpet på problemet, men bare ændret fejlmeldingen!

//finn

Fra : Kent Friis

Dato : 05-06-11 12:24

Den Sun, 05 Jun 2011 13:10:31 +0200 skrev Cykelsmeden:
> Det vil da være dumt, hvis han har glæde af oDNS' tjenester.
> - og ville ikke have hjulpet på problemet, men bare ændret fejlmeldingen!

Jeg kunne egetlig godt tænke mig at se "ipconfig /all" fra en af Windows-
maskinerne.

Hvis de kører DHCP, får de dns ip'er fra routeren, og det ville ikke
overraske hvis de peger på routeren selv som dns-server. Så kører der
nok en lille dns-forwarder på routeren, som derudover svarer med sit
eget ip for speedport.ip.

Hvis det er tilfældet, er der ingen netbios involveret, og Linux'en ville
også virke hvis man havde sat den op til dhcp, eller givet den routeren
som dns-server.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-06-11 13:27

Den 05-06-2011 13:24, Kent Friis skrev:
> [...]
>
> Hvis det er tilfældet, er der ingen netbios involveret, og Linux'en ville
> også virke hvis man havde sat den op til dhcp, eller givet den routeren
Det var den vej jeg var igang med i mit første svar, men gik så og kom i
tanke om et par gange jeg har været udsat for sådanne routere med
netbiosnavn. Det er dog første gang jeg har været udsat for en router
som kun vil tilgås med en url, og laver en redirect.

> Mon idioten der har designet det koncept har overvejet hvad der sker
> hvis man har mere end en sådan router på sit netværk?

Nu er vi formodentligt ret få som har flere soho-routere på et privat
netværk

//finn

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-06-11 13:20

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> writes:

> Det vil da være dumt, hvis han har glæde af oDNS' tjenester.
> - og ville ikke have hjulpet på problemet, men bare ændret fejlmeldingen!

OpenDNS giver forkert information tilbage når det ønskede navn ikke
findes.

Det var min vurdering at den forkerte information var forvirringskilden
her.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-06-11 13:36

Den 05-06-2011 14:19, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110605 skrev:
> OpenDNS giver forkert information tilbage når det ønskede navn ikke
> findes.

det har jeg ikke oplevet. Svaret afhænger vel af browser samt opsætning
af oDNS. Svaret på mit net er:
Her er du kommet, grundet en side som ikke er tilgængelig.
//finn -- Linux: No Windows, no Gates, and a working Apache inside

Personligt synes jeg oDNS er en genistreg, og bruger den på ~50 netværk.

> Det var min vurdering at den forkerte information var forvirringskilden
> her.
Det var altså en kombination af routertype og lokalopsætning

//finn

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-06-11 13:38

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> writes:

> det har jeg ikke oplevet. Svaret afhænger vel af browser samt
> opsætning af oDNS. Svaret på mit net er:
> Her er du kommet, grundet en side som ikke er tilgængelig.

Og hvor tror du den besked kommer fra? Ikke DNS, i hvertfald.

> //finn -- Linux: No Windows, no Gates, and a working Apache inside
>
> Personligt synes jeg oDNS er en genistreg, og bruger den på ~50
> netværk.

Det giver selvfølgelig uhindret adgang til de ting som flere
internetudbydere har valgt at blokere for i DNS.

> Det var altså en kombination af routertype og lokalopsætning

Det var som sagt min vurdering på det tidspunkt hvor jeg skrev det, at
det var en forvirringskilde. Det behøver ikke betyde det er årsagen,
men at det kan mudre vandene unødigt.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-06-11 14:02

Den 05-06-2011 14:38, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110605 skrev:

> Og hvor tror du den besked kommer fra? Ikke DNS, i hvertfald.

Det behøver jeg ikke at tro noget om. Hvis den ikke passer mig laver jeg
den bare om - i oDNS
Det er endda så smart at meddelserne konfigureres på netbasis!

> Det giver selvfølgelig uhindret adgang til de ting som flere
> internetudbydere har valgt at blokere for i DNS.
Ja rigtigt!
men den blokerer til gengæld for hvad jeg finder hensigtsmæssigt ifh.
til de netværk jeg administrerer - evt. OGSÅ dem ISPerne blokerer. Med
lidt omtanke, kan den endvidere ikke overrides af almindelige
brugere/skoleelever.

//finn

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-06-11 16:22

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> writes:

> Det behøver jeg ikke at tro noget om. Hvis den ikke passer mig laver
> jeg den bare om - i oDNS
> Det er endda så smart at meddelserne konfigureres på netbasis!

Det ændrer ikke på at svaret er FORKERT i situationen, og det forkerte
svar kan godt være årsagen til at der havnes på en OpenDNS webserver i
stedet for den ønskede.

Jeg er godt klar over at det er supersmart og genialt, men hvis man ikke
er klar over deres forretningsmodel, kan man rende ind i interessante
problemer.

> [...]
> ifh. til de netværk jeg administrerer - evt. OGSÅ dem ISPerne
> blokerer. Med lidt omtanke, kan den endvidere ikke overrides af

Og du mener ikke at den slags specialfunktioner ikke kan forvirre i en
fejlfindingssituation?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-06-11 16:38

Den 05-06-2011 17:21, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110605 skrev:
> Og du mener ikke at den slags specialfunktioner ikke kan forvirre i en
> fejlfindingssituation?
Det har jeg ikke oplevet i de 8 år jeg har anvendt oDNS på ~50 større og
mindre net.

//finn

Fra : Kent Friis

Dato : 05-06-11 16:46

Den Sun, 05 Jun 2011 17:37:41 +0200 skrev Cykelsmeden:
> Det har jeg ikke oplevet i de 8 år jeg har anvendt oDNS på ~50 større og
> mindre net.

Så tag tråden her som et eksempel på det.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-06-11 17:48

Den 05-06-2011 17:45, Kent Friis skrev:
> Så tag tråden her som et eksempel på det.
Nu har jeg deltaget i tråden fra start, og som jeg ser det var netop
oDNSmeldingen det som triggede en forklaring og løsning

Men har man ikke overblik, kan alt jo forvirre ;(

//finn

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-06-11 18:11

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> writes:

> Det har jeg ikke oplevet i de 8 år jeg har anvendt oDNS på ~50 større
> og mindre net.

Samme argument benytter atomindustrien. Jeg anså det for at være en
mulig fejlkilde i den aktuelle situation.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-06-11 18:20

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> writes:

> Nu har jeg deltaget i tråden fra start, og som jeg ser det var netop
> oDNSmeldingen det som triggede en forklaring og løsning

Kun for dem der er bekendt med den ikke-standard opførsel som sker på
netværk der bruger disse ikke-standard DNS-servere.

Det er alt andet lige et fåtal i forhold til dem der ved hvordan
DNS-servere BØR opføre sig.

> Men har man ikke overblik, kan alt jo forvirre ;(

Det er min erfaring at ikke-trivielle netværksproblemer sædvanligvis
udmærker sig ved meget hurtigt at blive svære at overskue.

Den enkleste måde at blive overbevist om det på, er ved at konstatere at
netværksfejlfindingsværktøjer ligger i to kategorier:

* Noget der afprøver en given situation og analyserer svaret.
* Noget der opsamler et HAV af netværkspakker og finder nålene i
høstakken.

Den slags var ikke nødvendigt hvis det var nemt at få overblik.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-06-11 18:50

Den 05-06-2011 19:20, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110605 skrev:
> [...]
> høstakken.
>
> Den slags var ikke nødvendigt hvis det var nemt at få overblik.
Jeg synes du skal undlade at bruge værktøjer som oDNS, så du kan beholde
overblikket over dine net.

Så må vi håbe at de næsten 45.000 skoler og de flere hundrede tusinde
private anvendelser foruden et ukendt antal erhvervskonti formår at
finde teknikere som ikke forvirres alt for meget af de ~30 millioner
opslag som dagligt foretages på oDNS
iøvrigt virker oDNS som enhver anden dnsserver. Du kan reelt konfigurere
bind eller smallbusinessserver efter samme principper, men sikke et arbejde.

eot
//finn

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-06-11 21:11

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> writes:

> Jeg synes du skal undlade at bruge værktøjer som oDNS, så du kan
> beholde overblikket over dine net.

Jeg kan sagtens bevare overblikket over mine net, da jeg kun har dem
herhjemme. Der hvor jeg normalt bliver trukket af stald er hvor der er
problemer med vores ting på vores kunders netværk, og vi skal så have
fundet ud af hvad der er galt og hvordan det skal fikses.

I den sammenhæng er det rart at vide hvis OpenDNS-serverne er i spil, da
de - som sagt - opfører sig ukorrekt når DNS-opslag fejler.

Det lille faktum alene, samt hvornår kunden har oplyst om det, kan
faktisk være afgørende for om det er en garantisag eller om kunden skal
betale for ulejligheden.

Dette ikke for at nedgøre OpenDNS, som jeg sagtens kan forstå du er glad
for da den muliggører en del ting, inklusiv adgang til diverse
distributionskanaler, men blot for at gøre dig opmærksom på at det
faktisk godt kan have betydning i kroner og ører for din arbejdsgiver.

> iøvrigt virker oDNS som enhver anden dnsserver. Du kan reelt
> konfigurere bind eller smallbusinessserver efter samme principper, men
> sikke et arbejde.

Pjat. En BIND 9 bør enhver lønnet Unixadministrator kunne få i luften
på en passende serverinstans på en formiddag, inklusiv kaffepauser.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 06-06-11 07:30

Den 05-06-2011 22:10, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110605 skrev:
> Pjat. En BIND 9 bør enhver lønnet Unixadministrator kunne få i luften
> på en passende serverinstans på en formiddag, inklusiv kaffepauser.
det sku næppe tage en formiddag!
- men uden de gode features, som oDNS yderligere tilbyder. oDNS klarer
det fortræffeligt alene på SOHO installationer, og er et formiddabelt
værktøj i sammenhæng med egen DNS. Ikke nødvendigvis enten eller, men
gerne både og.
- men det kræver selvfølgeligt lidt viden om funktion og brug af DNS.
I så fald kan kunderne spare mange penge, i form af spærring af
uvedkommende tjenester, og potentielt farlige sider, værktøjer som
ellers kan være dyre at anskaffe/vedligeholde.
- jeg fornemmer du slet ikke har forstået konceptet!

//finn

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-06-11 07:53

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> writes:

> det sku næppe tage en formiddag!

Jamen, så er vi vel enige om at det _ikke_ er rimeligt at kalde det
"sikke et arbejde"?

Jeg kan forstå at du er med på de øvrige ting som du bortklippede?

> [...]
> ellers kan være dyre at anskaffe/vedligeholde.
> - jeg fornemmer du slet ikke har forstået konceptet!

Jeg indrømmer gerne jeg ikke har sat mig ind i de dybere finesser da jeg
ikke er i en situation hvor jeg bestemmer DNS-udbyder for andre end mig
selv.

Kan vi blive enige om at

1) OpenDNS svarer forkert tilbage hvis man spørger på noget der ikke
findes (ellers kan browseren ikke blive sendt til en webside)?

2) I en fejlfindingssituation - som er det JEG har talt om hele tiden,
fordi det er det vi har her - er det vigtigt at vide hvilke ting der er
anderledes, således at man kan fortolke de svar man får fra det
fejlbehæftede netværk korrekt? ISÆR hvis man godt ved hvordan DNS
fungerer når serveren opfører sig korrekt!

Jeg er ikke i tvivl om at du betragter OpenDNS som et meget smart
produkt, og at du ser ud til at formode at jeg ikke gør. Det er ikke
det der er tale om her. Det drejer sig om at eliminere en mulig
fejlkilde. Man kan selvfølgelig skifte tilbage igen, når man har fundet
ud af hvad problemet egentligt er.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 06-06-11 08:12

Den 06-06-2011 08:52, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110606 skrev:
> Kan vi blive enige om at
>
> 1) OpenDNS svarer forkert tilbage hvis man spørger på noget der ikke
> findes (ellers kan browseren ikke blive sendt til en webside)?

Nej! browseren bliver altid sendt til en webside. Det er kun et
spørgsmål hvor den ligger, lige fra den lokale pc, eller en
websiteadministrators fejlsider, bl.a. afh. af årsag

> [...]
> fejlbehæftede netværk korrekt? ISÆR hvis man godt ved hvordan DNS
> fungerer når serveren opfører sig korrekt!
Nej! Jeg mener endda at oDNS kan hjælpe både bruger og administrator i
en hurtigere rekognoscering af årsag til en manglende side. Der er i
princippet "ikke noget anderledes". En dns er en dns.

> [...]
> det der er tale om her. Det drejer sig om at eliminere en mulig
> fejlkilde. Man kan selvfølgelig skifte tilbage igen, når man har fundet
ok, det står så bare tilbage for mig at støde i den situation. Jeg har
til gengæld flere gange været ude for en udbyders DNS svarer forkert,
og så kan man virkeligt komme i et fejlsøgningsdilemma, især hvis man
ikke har en U/Linux tit rådighed, med fortræffelige dns-værktøjer.

//finn

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-06-11 09:06

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> writes:

> Nej! browseren bliver altid sendt til en webside. Det er kun et
> spørgsmål hvor den ligger, lige fra den lokale pc, eller en
> websiteadministrators fejlsider, bl.a. afh. af årsag

Jeg tror vi måske taler forbi hinanden.

Jeg taler om at når browseren _IKKE_ kan slå en given server op i DNS,
så viser den en fejlmeddelelse. I Chrome ser den således ud:

http://dl.dropbox.com/u/2806740/Sk%C3%A6rmbillede%202011-06-06%20kl.%2009.54.57.png

Bemærk især nederste linie hvor der står "Fejl 105
(net::ERR_NAME_NOT_RESOLVED): Serverens DNS-adresse kunne ikke
bestemmes".

Dette er en intern fejlside i Chrome (Firefox, IE og alle de andre har
deres egen variant af dette), og ikke en side hentet på en ekstern
webserver.

Med OpenDNS aktiv bliver jeg i stedet sendt til
"http://guide.opendns.com/main?url=flobbe.dk".

Dette virker kun fordi OpenDNS giver et DNS-svar der peger på OpenDNS web
servere.

Problemet kommer så med de programmer der IKKE er browsere, som laver
DNS-opslag fordi der ikke meldes fejl men ok.

Se selv:

-----
ravn ravn$ dig flobbe.dk

; <<>> DiG 9.6.0-APPLE-P2 <<>> flobbe.dk
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 59285
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;flobbe.dk.         IN   A

;; ANSWER SECTION:
flobbe.dk.      0   IN   A   67.215.77.132

;; Query time: 37 msec
;; SERVER: 208.67.222.222#53(208.67.222.222)
;; WHEN: Mon Jun 6 10:01:03 2011
;; MSG SIZE rcvd: 43

ravn ravn$
----

hvor du kan sammenligne med hvad svaret BURDE være:

---
avn ravn$ dig flobbe.dk

; <<>> DiG 9.6.0-APPLE-P2 <<>> flobbe.dk
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 8443
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;flobbe.dk.         IN   A

;; AUTHORITY SECTION:
dk.         3600   IN   SOA   b.nic.dk. tech.dk-hostmaster.dk. 1307343660 600 300 3024000 3600

;; Query time: 22 msec
;; SERVER: 193.162.153.164#53(193.162.153.164)
;; WHEN: Mon Jun 6 10:02:10 2011
;; MSG SIZE rcvd: 88

ravn ravn$
---

Der er en vis forskel på NOERROR og NXDOMAIN...

Og 67.215.77.132, tjoh:

----
ravn ravn$ host 67.215.77.132
132.77.215.67.in-addr.arpa domain name pointer hit-nxdomain.opendns.com.
ravn ravn$
----

Sagt på en anden måde: OpenDNS virker kun optimalt for dem der kun
bruger Internettet til at surfe på med en browser. For os andre, er det
blot en mulig fejlkilde.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 06-06-11 09:37

Den 06-06-2011 10:05, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110606 skrev:
> Jeg tror vi måske taler forbi hinanden.

vil jeg godt tro
> [...]
>
> Bemærk især nederste linie hvor der står "Fejl 105
> (net::ERR_NAME_NOT_RESOLVED): Serverens DNS-adresse kunne ikke

Der er intet til hinder for at du skriver det samme i oDNS fejlside for
at DNSadressen ikke kan findes. Jeg har bare valgt en meddelse som en
ikke engelskkyndig gennemsnitsbruger kan forholde sig til
Det samme kan man med de andre situationer:
Siden er blokeret af administrationen.
- Klik her hvis du mener dette er en fejl! (mail med url til admin)
Siden blokeret, da den er kendt for at fiske passwords!
- Klik her hvis du mener dette er en fejl! (mail med url til admin)
Siden er blokeret, da den er kategoriseret som ikke arbejdsrelateret.
- Klik her hvis du mener dette er en fejl! (mail med url til admin)

enhver DNS kan konfigureres til at gøre det samme, men kun med et kæmpe
arbejde. På oDNS udføres denne kategorisering af nogle millioner
dedikerede brugere/administratorer.
Bruger man ikke filtrering, er dette selvfølgeligt irrelevant, og så får
man nøjagtig samme reaktion i browseren, som med egne eller ISP dns,
normalt bare med en mindre svartid.

> Dette er en intern fejlside i Chrome (Firefox, IE og alle de andre har
> deres egen variant af dette), og ikke en side hentet på en ekstern
> webserver.
Netop min pointe. "Mine brugere" får samme meddelelse, uanset OS eller
browser, og derfor i mine øjne en lettere fejldiagnosticering.

//finn

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-06-11 09:45

> Der er intet til hinder for at du skriver det samme i oDNS fejlside
> for at DNSadressen ikke kan findes. Jeg har bare valgt en meddelse som
> en ikke engelskkyndig gennemsnitsbruger kan forholde sig til

Er du helt sikker på at du har forstået hvordan DNS virker?

Fra : Kent Friis

Dato : 06-06-11 18:35

Den Mon, 06 Jun 2011 10:44:47 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20110606:

> Er du helt sikker på at du har forstået hvordan DNS virker?

Jeg tænkte det samme.

Det svar får man fra folk der ikke har fattet forskellen på WWW og DNS.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Cykelsmeden

Dato : 06-06-11 09:50

Den 06-06-2011 10:44, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110606 skrev:

> Er du helt sikker på at du har forstået hvordan DNS virker?
end of topic

//finn

Fra : Christian Laursen

Dato : 06-06-11 17:39

On 06/06/11 10:49, Cykelsmeden wrote:

> end of topic

Det må betyde, at Thorbjørn har ret...

--
Christian Laursen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 06-06-11 18:29

Den 06-06-2011 18:39, Christian Laursen skrev:
> Det må betyde, at Thorbjørn har ret...
det betyder i hvert tilfælde at jeg ikke gider køre i ring!
- vi bliver jo ikke enige. !

//finn

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-06-11 21:24

Cykelsmeden wrote:

> Jeg fandt aldrig ud af hvor www kom ind i teknikken
> - men selvfølgelig er brug af browsere en forudsætning for glæde af
> oDNS

Er det kun browsere som laver DNS opslag?

Jeg bruger selv censurfridns.dk, som altid svarer korrekt og ucensureret
(ellers ville det være vildledende markedsføring).

Hvis man bruger OpenDNS sammen med dnsmasq, kan man dog bortfiltrere de
falske NXDOMAIN svar i dnsmasq.

--
Jesper Lund

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-06-11 17:59

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> writes:

> det betyder i hvert tilfælde at jeg ikke gider køre i ring!
> - vi bliver jo ikke enige. !

Lad mig komme med en analogi.

Du skal ringe til mig for at få at vide hvornår jeg kommer i morgen.

Derfor slår du mig op i telefonbogen, ringer til mig, jeg tager
telefonen og fortæller dig at jeg kommer kl 20.

Hvis du nu havde fået ind i hovedet at jeg hed "Tohrbjørn" så kunne du
ikke finde mig i telefonbogen og du kunne derfor gå tilbage og finde ud
af hvad jeg rigtigt hed og prøve igen.

Nu får du så en "alternativ" telefonbog, hvor der faktisk STÅR
"Tohrbjørn" i, men det nummer der står, er ikke mit men det ved du ikke
så du ringer alligevel. Så får du først en lille reklame og en venlig
telefondame siger så at "Tohrbjørn står ikke i telefonbogen".

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-06-11 08:37

Den 13-06-2011 18:59, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110613 skrev:
> Lad mig komme med en analogi.

hæhæ!
ja nogen skal have tingene illustreret for at fange en situation.

Men det betyder selvfølgeligt at illustrationen skal "svare til" det som
den skal beskrive, så det prøver jeg gerne:

situationen er, at jeg skal ringe til Torvald, som IKKE er i
telefonbogen. Jeg mener så at kunne huske nummeret er 19216811 og taster
dette. Efter et øjeblik får jeg lyden di-dah-dyh i røret. Dette kan slås
op og jeg får at vide at nummeret ikke eksisterer.
Ved at abonnere hos teleselskabet oTLF, som har deres egen worldwide
telefonbog, sker der i stedet at jeg bliver omstillet til en af deres
telefonsvarere, hvor jeg i røret får at vide at nummeret ikke eksisterer.

Diskussionen går herefter på om jeg nu kan have sværere ved at finde ud
af at nummeret ikke eksisterer, ved at abonnere hos oTLF eller TDC.

At fejlen så lå i Thorvalds telefonopsætning har egentligt ikke noget
med sagen at gøre.

//finn

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-06-11 18:00

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-06-11 09:16

> [...]

> situationen er, at jeg skal ringe til Torvald, som IKKE er i
> telefonbogen. Jeg mener så at kunne huske nummeret er 19216811 og

Her knækker din analogi. DNS giver dig netop telefonnummeret ud fra
navnet - du skal ikke huske det.

> Diskussionen går herefter på om jeg nu kan have sværere ved at finde
> ud af at nummeret ikke eksisterer, ved at abonnere hos oTLF eller TDC.

Nej. Der findes nemlig andre ting end en browser der bruger DNS.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-06-11 09:56

Den 14-06-2011 10:16, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110614 skrev:
så kører vi i ring igen

> Her knækker din analogi. DNS giver dig netop telefonnummeret ud fra
> navnet - du skal ikke huske det.
INGEN dns giver noget resultat på hverken "192.168.1.1" eller navnet
speedport.ip
du har overhovedet ikke forstået problematikken

> Nej. Der findes nemlig andre ting end en browser der bruger DNS.

Ja, men brug af en tjeneste som oDNS giver KUN mening ifb. med browsere

*EndOfTopic*
//finn

Fra : Kent Friis

Dato : 14-06-11 17:24

Den Tue, 14 Jun 2011 10:55:33 +0200 skrev Cykelsmeden:
> [...]
> speedport.ip
> du har overhovedet ikke forstået problematikken

Øh, hvad forsøger du lige at sige her?

Hele problemet var netop at DNS'en gav et *forkert* svar på
speedport.ip.

> Ja, men brug af en tjeneste som oDNS giver KUN mening ifb. med browsere

Hvilken browser kan du sætte op til det?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Leif Neland

Dato : 14-06-11 21:26

> Her knækker din analogi. DNS giver dig netop telefonnummeret ud fra
> navnet - du skal ikke huske det.

Det minder om dengang fra modemtiderne...

I stedet for at, når nummeret var optaget, at man fik en optagettone,
som modemmet kunne genkende og derfor afbryde forbindelsen, var der
nogen hos teleselskabet, der mente det var mere kundevenligt at give en
talebesked "Nummeret de har kaldt er enten optaget eller i uorden". Det
kunne man så høre på i 60 sekunder eller hvad timeout var.

Opendns's "løgn" om at kdjfalkdjfljxzdc.dk har en ipadresse er i samme
kategori.

Leif

Fra : Kent Friis

Dato : 14-06-11 21:48

Den Tue, 14 Jun 2011 22:26:17 +0200 skrev Leif Neland:

> [...]
> talebesked "Nummeret de har kaldt er enten optaget eller i uorden". Det
> kunne man så høre på i 60 sekunder eller hvad timeout var.

Bort set fra at det var "Nummeret er optaget. Tryk 5 hvis De vil ringes
op når det bliver ledigt".

> Opendns's "løgn" om at kdjfalkdjfljxzdc.dk har en ipadresse er i samme
> kategori.

Præcis.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-06-11 09:54

nospam0002+20110613@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110613)
writes:

> [...]
> så du ringer alligevel. Så får du først en lille reklame og en venlig
> telefondame siger så at "Tohrbjørn står ikke i telefonbogen".

Dette er vel at bemærke det bedste tilfælde. OpenDNS erkender at at de i
hvert fald tidligere uden at annoncere det har leveret deciderede
forkerte svar for visse eksisterende domæner. Blandt andet for
google.com.

Desuden forhindrer services som OpenDSN en række forskellige (dum-)smarte
tricks man kan lave med DNS for at opnå loadbalancing eller henvisning
til nærmeste server. Så kan man selvfølgelig diskutere om dette er en
legitim måde at bruge DNS på, men det ændre ikke på at OpenDNS laver
skumle ting der ødelægger korrekt brug af DNS.

Så kan det godt være at det virker for folk for hvem internettet er lig
med Internet Explorer eller Firefox. Men os der har en noget mere
advanceret tilgang til internettet, da er det direkte destruktivt hvis
man uanonceret bliver udsat for det misfeatures opendns tilbyder.

//Makholm

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-06-11 12:26

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> writes:

> Se det er et seriøst indlæg i debatten! Her kan vi ikke være uenige,
> og jeg har da heller ikke på nogen måde plæderet for at folk skal
> bruge oDNS, kun at såfremt det giver mening, vil anvendelsen ikke have
> betydning for fejlsøgning, specielt i den givne OP situation.

Fejlsøgning hører meget let under benævnte 'advanceret tilgang'.

> Jeg vil ejheller indgå i en politisk diskussion om det betimelige i at
> spærre for visse sider/tjenester, kun at såfremt ledelse (skole,
> firma, institution) finder dette i orden, er brug af oDNS en ganske
> fortrinlig og gratis/billig metode til at decimere problemer på sit
> netværk, eller spildtid i sin arbejdstid.

Hvis man som IT-analfabet forsøger at bruge OpenDNS til at begrænse unge
menneskers adgang til visse typer nettjenester, så er det måske gratis og
billigt, men næppe fortrinligt.

Hvorvidt denne filtrering er i orden skal jeg ikke blande mig i, men jeg
vil godt advare imod at man stikker sig selv blår i øjnene og tror at
OpenDNS er en effektiv løsning.

//Makholm

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-06-11 21:59

Leif Neland wrote:

> Opendns's "løgn" om at kdjfalkdjfljxzdc.dk har en ipadresse er i samme
> kategori.

Hvis du kører dnsmasq i din router, er det problem meget nemt at løse
(option bogus-nxdomain).

Der var også en gang en .com registrar, som mente at alle mulige
domænenavne, registreret eller ej, havde en IP adresse. For de ikke-
registrerede domæner blev man sendt til en "køb dette domæne" side.

--
Jesper Lund

Fra : Kent Friis

Dato : 14-06-11 22:02

Den 14 Jun 2011 20:59:01 GMT skrev Jesper Lund:

> Hvis du kører dnsmasq i din router, er det problem meget nemt at løse
> (option bogus-nxdomain).

Det er mig bekendt frivilligt hos OpenDNS. Det er bare en setting der
er default on.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-06-11 22:35

Kent Friis wrote:

> Det er mig bekendt frivilligt hos OpenDNS. Det er bare en setting der er
> default on.

Det er muligt at du kan blive fri for falske NXDOMAIN svar ved at lade
dig registrere og forære OpenDNS nogle personlige oplysninger.

Du kan også (min løsning da jeg brugte OpenDNS) lade dnsmasq bortfiltrere
de falske svar.

Eller endnu bedre, som jeg gør nu, bruge censurfridns.dk der svarer
korrekt på alt uden DNS censur.

--
Jesper Lund

Fra : Kent Friis

Dato : 15-06-11 17:48

Den 14 Jun 2011 21:35:03 GMT skrev Jesper Lund:

> [...]
> de falske svar.
>
> Eller endnu bedre, som jeg gør nu, bruge censurfridns.dk der svarer

Eller bruge Google's offentlige DNS-servere. Jeg mener hele ideen bag
at sætte dem op netop var at undgå censur.

Selv har jeg bare min egen DNS-server. Den censurerer kun de ting
jeg ønsker, fx:

zone "doubleclick.net" in { type master; file "db.empty"; };

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-06-11 10:50

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> writes:

> Den 14-06-2011 10:16, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110614 skrev:
> så kører vi i ring igen

Jeg kan jo ikke gøre for at det er svært for mig at forklare dig hvorfor
at det er vigtigt at vide at OpenDNS er aktivt når man skal fejlfinde en
netværksproblematik.

> INGEN dns giver noget resultat på hverken "192.168.1.1" eller navnet
> speedport.ip

Gør de ikke? Heller ikke OpenDNS?

> du har overhovedet ikke forstået problematikken

SÃ¥ forklar mig problematikken.

> Ja, men brug af en tjeneste som oDNS giver KUN mening ifb. med browsere

Hvordan tror du fx din usenetklient har det med hvis den får forkerte
DNS-svar tilbage når du har skrevet forkert hostnavn? Det gør det ret
svært at give den rigtige fejlbesked til brugeren når den får et
IP-nummer (som så ikke svarer) end et "findes ikke".

Uanset hvad, problemet her var Firefox. Kan du 100% udelukke at det
ikke var fordi at der kom forkerte DNS-svar tilbage at der var
problemer?

> *EndOfTopic*
> //finn

I betragtning af hvor glad du er for OpenDNS, kan jeg ikke forstå at du
ikke gerne vil være klar over hvor problemerne kan ligge den dag dine
kunder ringer ind og gerne vil have dem løst med det samme.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-06-11 14:42

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> [...]
> advanceret tilgang til internettet, da er det direkte destruktivt hvis
> man uanonceret bliver udsat for det misfeatures opendns tilbyder.

Som jeg sagde - det er vigtigt at vide når man skal fejlfinde.

Men nu er det da noteret at folk kan finde på det.