Udskiftning af gear/gas betjening MD3B
Fra : Thomsen Kolding

Dato : 04-06-11 11:36

Efter et lidt pinligt anløb i en lystbådehavn (ingen skader) ønsker jeg
at skifte min to-grebs betjening af gas/gear ud med et-grebs betjening.
Det drejer sig om en VP MD3B.
Er det et ligetil projekt? Er der forskel på kablerne? Skal der nye
kabler til?
Mit nuværende gashåndtag skal skubbes bagud for at stoppe motoren, så
der skal jo også monteres en stopknap, men når motoren går i tomgang,
vil gaskablet måske forhindre, at man kan skubbe/trække regulatoren og
stoppe motoren?

--
Per Thomsen
Kolding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-06-11 08:45

Hej Per,

Ifølge manualen for motoren kan der benyttes både to grebs- og ét
grebs håndtag.
Det vil nok være bedst om du køber det p/n som Volvo anbefaler da der
kan være forskelle i de forskellige fabrikaters
indkoblingskaraktestik. Desuden om der er forborede huller på
geararmen på gearkassen, således at indkoblingens vandring bliver
tilpasset étgrebshåndtagets vandring af bowdenkablet.
Sørg for at indkoblingen bliver tilstrækkelig i vandringen således at
indkoblingen ikke bliver for snært på indkoblingsstedet. Den endelige
justering skal foretages når båden ligger i vandet.
Det vil være en god ide ved renoveringen at smøre kablerne med lidt
rustløsnende olie, da der over årene vil dannes rust på de indre dele
og det giver unødig friktion.
Endelig skal du montere et separat stopkabel eller montere en 12 volt
styret solenoid der kan afbryde dieselolien ved stop af motoren.

Mvh/Harding

Fra : Thomsen Kolding

Dato : 07-06-11 16:00

Den 07-06-2011 16:45, Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> Det vil nok være bedst om du køber det p/n som Volvo anbefaler da der
> kan være forskelle i de forskellige fabrikaters
Tak Harding
Jeg samler viden og information, så jeg er forberedt, når jeg går i gang
med projektet.

Per Thomsen
Kolding
www.albin25.dk

Fra : Thomsen Kolding

Dato : 03-07-11 19:41

> [...]
> Endelig skal du montere et separat stopkabel eller montere en 12 volt
> styret solenoid der kan afbryde dieselolien ved stop af motoren.

Jeg har købt en Teleflex TS/700. Kablet til gear skal skiftes til en
anden type (no problemo), og så er der lige det med stopkabel.
Hvor/hvordan skal det monteres på en VP MD3B? Solenoid lyder som den
bedste løsning for mig. Mon der er et link til en, som jeg kan anvende?
Og igen: Hvor skal den monteres for at virke optimalt?
Måske bliver det et vinterprojekt.
--

Per Thomsen
Kolding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-07-11 09:26

M.h.t. stopkablet skal du, hvis du vælger det. sætte stophåndtaget nær
startpanelet eller på selve panelet. på motoren skal du lave en
fastspændingsanordning for fastgørelse af yderkablet og montere
inderkablet i stoparmens hul.
M.h.t. en solenioidløsning, så prøv at se i manualen for
Nanimotorerne, de har en sådan stopanordning. Den virker når
tændingsnøglen drejes i "O" for udtagning ar nøglen, så kommer der
ikke 12 volt til solenoiden og olien til pumpen afbrydes.
Du vil fortsat have mulighed for at standse motoren ved at dreje armen
som du også kunne have monteret den mekaniske stopanordning på.
Har du ikke detn nødvendige baggrund for at montere solenioid
læsningen er den mekaniske løsning til gengæld let at lave.

Mvh/Harding