Hvad er væsentlig at vide, som udlejer af ~
Fra : Louise Hoffman

Dato : 03-06-11 04:07

Hejsa,

Jeg kunne godt tænke mig, at udleje et af værelserne i min lejlighed,
og har derfor prøvet af læse Lejeloven.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=132875

Det virker som om, at den er skrevet med henblik på udleje af en hel
bolig, og ikke kun et værelse.

Er der nogen der kan fortælle mig, hvad der er vigtigt at vide om
udlejer?

Venlig hilsen,
Louise

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 03-06-11 05:06

On 3 Jun., 12:06, Louise Hoffman <louise.hoff...@gmail.com> wrote:

> Er der nogen der kan fortælle mig, hvad der er vigtigt at vide om
> udlejer?

Lejelovens relevante bestemmelser gælder. Mange af dem er ikke
relevante for din situation, men det fremgår tydeligt.

Desuden skal du være opmærksom på, at du bliver beskattet af din
indtægt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Louise Hoffman

Dato : 03-06-11 05:15

> Lejelovens relevante bestemmelser gælder. Mange af dem er ikke
> relevante for din situation, men det fremgår tydeligt.

Jeg synes det er en stor mundfuld, og sproget er rigtig jura sprog.
Det synes jeg er svært at forstå.

> Desuden skal du være opmærksom på, at du bliver beskattet af din
> indtægt.

Jeg har hørt, at man får et maksimalt fradrag på 24.000kr, hvis man
tager 2.000kr pr md. Er det korrekt?

Fra : Jubi

Dato : 03-06-11 15:23

"Louise Hoffman" <louise.hoffman@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

> indtægt.

Jeg har hørt, at man får et maksimalt fradrag på 24.000kr, hvis man

Nu er det "hvis man tager" også bestemt af lejeloven. Noget med at lejen
skal være i forhold til værelses størrelse, indretning, og stand.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-06-11 13:35

Louise Hoffman wrote:

> Jeg synes det er en stor mundfuld, og sproget er rigtig jura sprog. Det
> synes jeg er svært at forstå.

En væsentlig paragraf for dig er §82 litra a

§ 82. Udlejeren kan opsige lejeforhold om
a) enkelte værelser til beboelse, når værelset er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller er en del af et en- eller tofamilieshus, som
udlejeren bebor,

Udgangspunktet i lejeloven er uopsigelighed, men ikke når det gælder
værelser i en lejlighed hvor du selv bor.

Opsigelsesvarslet er en måned i denne situation, hvilket man finder i §86
(det kunne godt være struktureret lidt simplere for ikke-jurister)

§ 86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned,
der ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for
de i § 82, litra a og d, nævnte lejeforhold.

Der er andre paragraffer/dele af lejeloven som er specifikke for
udlejning af enkeltværelser.

Lejeaftalen skal så vidt jeg husker indgås på en særlig godkendt blanket,
og jeg mener at der kommer en vejledning sammen med denne blanket?

--
Jesper Lund

Fra : Sandra Schlichting

Dato : 03-06-11 07:13

> [...]
> der ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for
> de i § 82, litra a og d, nævnte lejeforhold.

Det er absolut interessant! Tusind tak skal du have. =)

> Der er andre paragraffer/dele af lejeloven som er specifikke for
> udlejning af enkeltværelser.

Kender du til ting, hvor jeg som udlejer står i en dårlig situation?

> Lejeaftalen skal så vidt jeg husker indgås på en særlig godkendt blanket,
> og jeg mener at der kommer en vejledning sammen med denne blanket?

Den har jeg fundet her

http://www.sm.dk/Temaer/By-bolig/Studie-og-ungdomsboliger/Lejeboliger/Lejekontrakter/Sider/Start.aspx

14 sider. Der er også noget her at gå i gang med =)

Fra : Sandra Schlichting

Dato : 03-06-11 07:16

Reply to own post.

Beklager, at jeg går ind og high-jacker Jeres tråd, men jeg står i den
samme situation.

Louise: Kan du ikke skrive hvad du finder ud af?

Knus
Sandra

Fra : Louise Hoffman

Dato : 03-06-11 10:01

> Der er andre paragraffer/dele af lejeloven som er specifikke for
> udlejning af enkeltværelser.

Uha, det var lækkert, at få afklaret den del.

Ved du noget omkring om varigheden af fremlejen? Det jeg tænker på er,
om det skal fremgå, at det f.eks. er for 1år?

Sandra: Det skal jeg nok. Min plan er nu, at finde ud af, hvad jeg må
tage for mit værelse. Jeg forestiller mig, at jeg skal ringe til min
kommune.

Fra : Jubi

Dato : 03-06-11 17:55

> [...]

Sandra: Det skal jeg nok. Min plan er nu, at finde ud af, hvad jeg må
tage for mit værelse. Jeg forestiller mig, at jeg skal ringe til min

Find huslejenævnet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-11 22:44

Louise Hoffman skrev:

> Ved du noget omkring om varigheden af fremlejen?

Sidebemærkning:

Udleje og fremleje er to forskellige ting. Ejeren kan leje et
værelse til nogen. Det er udleje.

Hvis hans lejer f.eks. rejser til Frankrig i to år, kan han
spørge om lov til at fremleje sit værelse til en anden mens han
er væk. På den måde beholder han selv lejemålet, men bliver fri
for at betale husleje når han ikke bor der.

PS. Det er en kortfattet forklaring, men den der vil leje ud, har
nok brug for at kende den rigtige betegnelse.

--
Bertel

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 03-06-11 11:47

On 3 Jun., 18:00, Louise Hoffman <louise.hoff...@gmail.com> wrote:

> Ved du noget omkring om varigheden af fremlejen? Det jeg tænker på er,
> om det skal fremgå, at det f.eks. er for 1år?

Det kan fremgå, men det er ikke nødvendigt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Louise Hoffman

Dato : 04-06-11 14:46

> Det kan fremgå, men det er ikke nødvendigt.

Ok. Tak.

Kan man sige, at lejerne ikke må have overnattene gæster eller
kæreste?

Det jeg tænker på er, at der er stor forskel på at have en ekstra
boede til to ekstra boende.

Fra : Louise Hoffman

Dato : 04-06-11 14:49

> Udleje og fremleje er to forskellige ting. Ejeren kan leje et
> værelse til nogen. Det er udleje.

OK. Tak for afklaringen.

> [...]
>
> PS. Det er en kortfattet forklaring, men den der vil leje ud, har
> nok brug for at kende den rigtige betegnelse.

Jeg er ikke helt med her. Så personen jeg fremlejer værelset kan
fremleje det til tredie part uden at jeg skal give accept for det?

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 04-06-11 22:23

On Sat, 4 Jun 2011 13:49:18 -0700 (PDT), Louise Hoffman
<louise.hoffman@gmail.com> wrote:

>OK. Tak for afklaringen.

>Jeg er ikke helt med her. Så personen jeg fremlejer værelset kan
>fremleje det til tredie part uden at jeg skal give accept for det?
Hvis du selv bor i lejligheder og du udlejer et værelse er det udleje.
Rejser du væk i et tidsrum og udlejer et værelse/lejligheden (i den
lejlihed hvor du selv bor til leje) i den periode er det fremleje.

Ejer du boligen, dvs. ejerlijlighed eller andelsbolig er det altid
tale om udleje.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-11 22:26

Louise Hoffman skrev:

> OK. Tak for afklaringen.

> Jeg er ikke helt med her. Så personen jeg fremlejer værelset kan
> fremleje det til tredie part uden at jeg skal give accept for det?

Jeg gav en kortfattet forklaring på forskellen på udleje og
fremleje fordi du brugte de to ord i flæng.
Jeg er ikke gået i detaljer med hvilke regler der gælder.

--
Bertel

Fra : Louise Hoffman

Dato : 04-06-11 16:41

> Hvis du selv bor i lejligheder og du udlejer et v relse er det udleje.
> Rejser du v k i et tidsrum og udlejer et v relse/lejligheden (i den
> lejlihed hvor du selv bor til leje) i den periode er det fremleje.
>
> Ejer du boligen, dvs. ejerlijlighed eller andelsbolig er det altid
> tale om udleje.

Ok Tusind tak for det. Så bliver det udleje i mit tilfælde =)

Fra : Louise Hoffman

Dato : 04-06-11 16:43

> Jeg gav en kortfattet forklaring p forskellen p udleje og
> fremleje fordi du brugte de to ord i fl ng.
> Jeg er ikke g et i detaljer med hvilke regler der g lder.

Ja, jeg er stadig ved at sætte mig ind i sagerne, så det er godt at få
begreberne på plads =)

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 07-06-11 14:48

On 4 Jun., 22:45, Louise Hoffman <louise.hoff...@gmail.com> wrote:

> Kan man sige, at lejerne ikke må have overnattene gæster eller
> kæreste?
>
> Det jeg tænker på er, at der er stor forskel på at have en ekstra
> boede til to ekstra boende.

Det må man kunne aftale sig til. Der er dog stor forskel på at have en
gæst overnattende en enkelt nat og så have en kæreste fast boende.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Anders Majland

Dato : 10-06-11 02:35

> Kan man sige, at lejerne ikke må have overnattene gæster eller
> kæreste?

Jeg ved ikke om et sådan krav vil kunne dømmes urimeligt

> Det må man kunne aftale sig til. Der er dog stor forskel på at have en
> gæst overnattende en enkelt nat og så have en kæreste fast boende.

Men som udlejer er der jo intet galt i på forhånd at fortælle at hyppigt
overnattende gæster vil medføre en opsigelse ... Ligeledes kan man jo lige
så godt på forhånd forfatte en husorden der skal efterleves.

/A