Lejelov - a conto
Fra : Ukendt

Dato : 02-06-11 22:04

I den lejlighed jeg bor til leje, betaler udlejer selv antennebidraget
til Stofa og opkræver derfor 200 kr. om måneden af mig.

I lejekontrakten står, at varme er a conto og vand er a conto, men ud
for antenne står intet om a conto, blot et fast beløb på de 200 kr./md.

Nu vil udlejer opkræve 1008 kr. for lidt indbetalt antennebidrag hos mig
for 2010 (beløbet skulle åbenbart have været 284 kr./md. i stedet for de
200).
Kan udlejer gøre dette, når der ikke er tale om a conto betaling?

Jeg er med på at udlejer fra dd kan hæve antennebidraget til 284 kr./md.
men kan det være rigtigt at det sker med tilbagevirkende kraft, fordi
han først nu opdager at han har opkrævet for lidt af mig?

/Ole

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-06-11 22:17

Ole S. wrote:

> [...]
> 200).
> Kan udlejer gøre dette, når der ikke er tale om a conto betaling?

Jeg vil sige nej, begrundet i lejelovens §51 modsætningsvist. Paragraffen
nævner de ekstra udgifter udover ejendomsskatter som kan føre til
lejeforhøjelse med tilbagevirkende kraft, og der står ikke noget om
antennebidrag (Stofa kan ikke komme ind under "..eller lignende, der er
fastsat eller godkendt af det offentlige").

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-11 04:21

Den 02-06-2011 23:16, Jesper Lund skrev:
> [...]
> antennebidrag (Stofa kan ikke komme ind under "..eller lignende, der er
> fastsat eller godkendt af det offentlige").

Tak for svaret.