Hjemmeskoling
Fra : Peter Jensen

Dato : 01-06-11 22:52

Hej folkens,

Hvilke argumenter kan der fremhæves IMOD hjemmeskoling?

Det største må vel være: Er forældrene overhovedet i stand til at
undervise deres egne børn, rent fagligt og pædagogisk?

Et andet man ofte ser fremhævet er det sociale; vil børnene vokse op
som super-egoister uden sociale kompetencer? Det spørgsmål bliver
delvist besvare her: http://hjemmeundervisning.dk/document/10

Med andre ord: Hvis forældrene har kompetencerne og økonomien til at
hjemmeskole børnene, findes der så gode argumenter imod det?

På forhånd tak for en saglig diskussion,

--
Peter Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-11 14:37

"Peter Jensen" <invalid.invalid@invalid.invalid> skrev i
meddelelsen news:4de6b482$0$314$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> til at hjemmeskole børnene, findes der så gode argumenter imod
> det?
>

> På forhånd tak for en saglig diskussion,

Ved hjemmeskoling sker der mindst to ting: 1. børnene bliver
socialt isolerede fra andre børn på samme alder - det er ikke
godt for deres udvikling - 2. når de bliver isolerede og derfor
ikke lærer hvordan andre børn har det eller agerer, mister de
muligheden for at udvikle sociale kompetencer.

Det er i dag lovligt at have hjemmeundervisning af skolebørn så
længe den undervisning de modtager stemmer overens med de krav
der normalt stilles til eleverne i folkeskolen, men
hjemmeundervisning over længere tid kan imho skade børnenes
sociale udvikling og dermed også den faglige.

Men jeg er jo også kun overlærer, cand,pæd., så hvad ved jeg om
det? (i øvrigt snart fhv.)

Fra : Carsten

Dato : 05-06-11 23:17

Jeg tror at det største problem vil være et social læringsaspekt - Børn
lærer utroligt meget af hinanden, ved at se hvad de andre gør, modtage
feedback, osv.

Det er et alvorligt problem, som der skal tages højde for ved
hjemmeundervisning.

/Carsten