automatisk "halt"
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-06-11 21:29

Nu da jeg er i gang, kan I lige så godt få endnu en opgave

Selv om jeg vil bygge en decideret Vortexbox, på en Intel Dual-Core Atom
D525 (1.8 GHz) processor, er der jo ingen grund til at den står tændt
24/7/365, og frådser med den dyre strøm.

Man kan selvfølgelig bare hive stikket, men det ville da være smartere
at den automatisk lukkede ned efter f.eks 30 minutter uden aktivitet.

Kan man "scripte" sig ud af dette problem, eller hva'?

Vortexbox er Fedora-baseret.

Regner for øvrigt med at bruge ASRock AD525PV:
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=AD525PV

Kender nogen dette bundkort?
Plusser og minusser er meget velkomne.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Kent Friis

Dato : 01-06-11 22:08

Den Wed, 01 Jun 2011 22:28:42 +0200 skrev Karl Erik Christensen:
> [...]
> at den automatisk lukkede ned efter f.eks 30 minutter uden aktivitet.
>
> Kan man "scripte" sig ud af dette problem, eller hva'?

Definer "aktivitet".

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-06-11 22:23

On 01-06-2011 23:08, Kent Friis wrote:

> Definer "aktivitet".
>
> Mvh
> Kent

Det vil typisk være data til maskinen på netværkskortet.

Kan jo "vågne" ved aktivitet på lan - WOL, og kan da også "falde i søvn"
ved ingen aktivitet, men kan man få den til helt at slukke, altså sende
"halt"?
Så vil WOL godt nok ikke virke, men så kan den jo tændes, når man får
brug for det.

Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-06-11 22:39

Den Wed, 01 Jun 2011 23:23:07 +0200 skrev Karl Erik Christensen:

> Det vil typisk være data til maskinen på netværkskortet.

Medmindre den sidder på et lukket netværk, og alle andre maskiner er
slukket, vil der altid være aktivitet på netkortet.

> Kan jo "vågne" ved aktivitet på lan - WOL,

WOL er ikke ved aktivitet. Det er en speciel "fjernbetjenings"-pakke
der får maskinen til at tænde.

For at det virker skal man have noget der kan sende denne WOL-pakke.

Jeg har iøvrigt oplevet maskiner der tror de skal net-boote hvis de
modtager en WOL-pakke, i stedet for at boote fra harddisken. Ikke sjovt
hvis man ikke har en skærm på. (Og heller ikke sjovt når det er på
firmanetværket, og firmaet bruger netboot til at installere Windows).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-06-11 22:58

On 01-06-2011 23:38, Kent Friis wrote:

> [...]
> hvis man ikke har en skærm på. (Og heller ikke sjovt når det er på
> firmanetværket, og firmaet bruger netboot til at installere Windows).

He-he, er det ikke også typisk for Windows, at der skal en
geninstallation til, med jævne mellemrum?

Jeg har aldrig brugt WOL, så jeg har ingen erfaringer med det. Det er da
meget muligt at det er en skidt ide?

Men principielt er jeg imod at noget står tændt, når det ikke er i brug.
Med 2 halvvoksne tøser i huset, får man med jævne mellemrum hjertestop
over strømforbruget i hytten

Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-06-11 23:15

Den Wed, 01 Jun 2011 23:57:46 +0200 skrev Karl Erik Christensen:

> He-he, er det ikke også typisk for Windows, at der skal en
> geninstallation til, med jævne mellemrum?

Sg* da ikke hver gang man gerne vil logge ind remote.

> Jeg har aldrig brugt WOL, så jeg har ingen erfaringer med det. Det er da
> meget muligt at det er en skidt ide?

Det er ikke som sådan en skidt ide. Det er bare ikke hvad du forventede.

> Men principielt er jeg imod at noget står tændt, når det ikke er i brug.
> Med 2 halvvoksne tøser i huset, får man med jævne mellemrum hjertestop
> over strømforbruget i hytten

Hvis den står så man kan komme til den, og power knappen ellers er
normal ACPI ("soft off"), er det nemmeste nok at sætte den til at
lukke ned når man trykker på powerknappen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-06-11 23:28

On 02-06-2011 00:15, Kent Friis wrote:

> [...]
> normal ACPI ("soft off"), er det nemmeste nok at sætte den til at
> lukke ned når man trykker på powerknappen.

Ja, det må jo nok blive det så

Karl Erik.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 02-06-11 09:14

Den 02-06-2011 00:27, Karl Erik Christensen skrev:

> Ja, det må jo nok blive det så
Måske kan du supplere med nogen ideer fra min NASstyring.
Jeg har en NAS som generel video/musik/billedserver.
I Crontab er et job som lukker ned hver nat kl. 1
i SaMBa er der defineret en mappe som hedder luk. Ved accesss til denne
er lavet et postjob som lukker ned
dvs at jeg kan lukke på kontakten eller ved at browse mig frem til luk
mappen. I praksis afslutter jeg playlister med en strofe som ligger i
luk-mappen - og altså aldrig når at afspilles. Jeg har også på
skrivebordet en genvej til denne "hurtigluk"

skulle jeg glemme at slukke, tager crontab over kl. 1

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 02-06-11 10:47

Den 02-06-2011 10:13, Cykelsmeden skrev:
> i SaMBa er der defineret en mappe som hedder luk. Ved accesss til denne
> er lavet et postjob som lukker ned
rettelse:
er lavet et preexec-job som lukker ned
//finn

Fra : Leif Neland

Dato : 02-06-11 19:07

> [...]

> skrivebordet en genvej til denne "hurtigluk"
>
> skulle jeg glemme at slukke, tager crontab over kl. 1

Husk at lave en party-override-funktion

Fra : Cykelsmeden

Dato : 03-06-11 09:11

Den 02-06-2011 20:07, Leif Neland skrev:
> Husk at lave en party-override-funktion
det har jeg ikke "gidet" - "party-time" er mestendels ovre ;(

//finn