Må man køre 2 på en knallert
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 31-05-11 22:34

jeg har googlet frem og tilbage uden der skete noget ved det
jeg har købt en hjelm til min veninde så hun kan side bag på
men jeg kan ikke finde ud af om man må ?

jeg vil altid kunne hente hende ved Bussen - der er kun lokal vej hjem
men fra ST der kan man være uheldig - ikke mindst fordi man køre forbi
politi st :) - hvis det altså er forbud
--
Mv
Bo M Mogensen

Fra : Allan F

Dato : 31-05-11 23:14

"Bo M Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> jeg vil altid kunne hente hende ved Bussen - der er kun lokal vej hjem
> men fra ST der kan man være uheldig - ikke mindst fordi man køre forbi

Du må køre 2 og sågar 3 på en cykel, hvis den er forsynet med et hhv to
godkendte barnesæde, og barnet/børnene er under 8 år og du selv er over 15.
Ellers kun 1.

http://www.sikkertrafik.dk/Paa%20cykel/Transport%20af%20boern%20paa%20cykel

Knallert 30 og Knallert 45 er operator-only, selvom der er plads, når i
begge er over 15.

Så det må i ikke. Uanset om det kun er 'lokal vej' - færdselsloven gælder
også her - og hele vejen hjem og op ad indkørslen.

Og det er ikke for politiets skyld, at disse regler er lavet. Det er for at
beskytte brugerne af køretøjerne. De er ikke dimensioneret i bremser og dæk
til at håndtere den ekstra belastning i en nødsituation.

Allan F

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 01-06-11 03:32

Den 01-06-2011 00:14, Allan F skrev:

> [...]
>
> Du må køre 2 og sågar 3 på en cykel, hvis den er forsynet med et hhv to
> godkendte barnesæde, og barnet/børnene er under 8 år og du selv er over

ok

> http://www.sikkertrafik.dk/Paa%20cykel/Transport%20af%20boern%20paa%20cykel
>
> Knallert 30 og Knallert 45 er operator-only, selvom der er plads, når i
> begge er over 15.

havde det godt nok på fornemmelsen

> Så det må i ikke. Uanset om det kun er 'lokal vej' - færdselsloven
> gælder også her - og hele vejen hjem og op ad indkørslen.

ja ja det ved jeg godt - selvf gælden loven
( dog kun i min bog hvis der er en risiko for at blive standset af
politiet )

> Og det er ikke for politiets skyld, at disse regler er lavet. Det er for
> at beskytte brugerne af køretøjerne. De er ikke dimensioneret i bremser

jamen det passer ikke min (30 er) køre 60 når den køre bedst - den
bremser perfekt - de steder hvor der kan være et problem med et brat
opbremsning er den samme som på en motorcykel slet og ret at man ryger
af H til ved en nørdopbremsning - ja jeg har gjort det en gang ikke stor
slemt men nok til jeg kom ned havde en taske der gled også overså jeg en
bil på vej ud fra en parkerings plads - han så mig og dyttede og før jeg
så mig om hakkede jeg begge bremser i - der skete ikke noget
men stadigt det var da træls ...

> og dæk til at håndtere den ekstra belastning i en nødsituation.

jamen det kan min i hver tilfælled fint - men derfor er det selvf
stadigt ikke lovligt at køre mere ind 33 kmt ( tidligere debat om det
samme )

--
Mv
Bo M Mogensen

Fra : Henning

Dato : 01-06-11 07:53

>jamen det passer ikke min (30 er) køre 60 når den køre bedst - den

Ser du aldrig Politijagt på Kanal5? Her konfiskerer politiet rask væk knallerter, fordi de kan køre
stærkere end de må. Bliver du stoppet og din knallert bliver målt på rullebånd, får du en stor bøde
- 2. gang mister du knallerten! Og så er det egentlig ligegyldigt om du aldrig kører mere end 30!

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 02-06-11 15:59

Den 01-06-2011 08:53, Henning skrev:

> [...]
> - 2. gang mister du knallerten! Og så er det egentlig ligegyldigt om du aldrig kører mere end 30!

den er ikke lavet om den er type godkendt mao den er som da jeg købte den

--
Mv
Bo M Mogensen

Fra : Henning

Dato : 03-06-11 09:02

On Thu, 02 Jun 2011 16:58:53 +0200, Bo M Mogensen <usnet1@gmail.com> wrote:

>den er ikke lavet om den er type godkendt mao den er som da jeg købte den

Fuldstændig ligegyldt - er det en knallert 30, må den ikke kunne køre stærkere end 40(?)km/t.

Fra : MisterFister

Dato : 01-06-11 08:14

"Bo M Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bil på vej ud fra en parkerings plads - han så mig og dyttede og før jeg
> så mig om hakkede jeg begge bremser i - der skete ikke noget

Ja Bo

Nu er færdselsloven ikke lavet til dig alene og når man laver lovene ved man
ikke at du har købt en knaller der kan køre 60 og bremser perfekt.
Man ved heller ikke at du er ekspert i at bremse og styre...

Lovene er lavet for alle, så selv om du er den perfekte knallertkører der
kan køre sikkert og aldrig kommer ud for en situation du har svært ved at
håndtere, så er der jo alle de andre knallertkørere.
Og de andre er jo desværre ikke alle perfekte og har knallerter med enormt
gode bremser.

Så loven er jo også lavet for dem.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 02-06-11 16:00

Den 01-06-2011 09:13, MisterFister skrev:
> [...]
> håndtere, så er der jo alle de andre knallertkørere.
> Og de andre er jo desværre ikke alle perfekte og har knallerter med enormt

jamen det ved jeg da godt - det bare et spørgsmål om at køre lidt
strategisk f.eks ikke køre 60 igennem en by hvor man må køre 30 osv

--
Mv
Bo M Mogensen

Fra : Hekatombe

Dato : 01-06-11 16:25

Den 01-06-2011 00:14, Allan F skrev:
> Knallert 30 og Knallert 45 er operator-only, selvom der er plads, når i
> begge er over 15.

Det har været oppe at vende et par gange før og de kom frem til *næsten*
det samme resultat:
https://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_thread/thread/7fea2f2ae2a77eb5/6e5540a977fd39bd?#6e5540a977fd39bd

Fra : Per

Dato : 01-06-11 06:45

Bo M Mogensen wrote:
> jeg har googlet frem og tilbage uden der skete noget ved det
> jeg har købt en hjelm til min veninde så hun kan side bag på
> men jeg kan ikke finde ud af om man må ?

En "sjov" Juridisk detalje, er, at kan ikke kan få en bøde for IKKE at have
styrthjelm på, når man sidder bagpå en knallert.

Det er fordi det i sig selv er ulovligt at blive fragtet som passager på en
knallert, og der derfor ikke er regler om anvendelse at styrthjem.

Føreren kan selvfølgelig godt få en bøde for ikke at benytte styrthjelm.

Mvh Per

Fra : Per

Dato : 01-06-11 06:58

Per wrote:

> [...]
> styrthjem.
> Føreren kan selvfølgelig godt få en bøde for ikke at benytte

Ups - den forklaring trækker jeg delvist tilbage.

Jeg kan se at FÆL er ændret på netop det område (§ 81, stk. 3)

Man har som fører åbenbart pligt til at påse at passager imellem 5 og 15 år
anvender styrthjelm - også på knallert.

Men er de (passager) over 15 - er der tilsyneladende stadigvæk ingen regler.

Nogen kan måske bidrage med opklaring ?

Mvh. Per

Fra : Allan F

Dato : 01-06-11 11:48

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> år anvender styrthjelm - også på knallert.
>
> Men er de (passager) over 15 - er der tilsyneladende stadigvæk ingen

Mon ikke det er ligsom med seler - eget ansvar og regning, når man er over
15?

Allan F

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 02-06-11 16:02

Den 01-06-2011 07:44, Per skrev:

> En "sjov" Juridisk detalje, er, at kan ikke kan få en bøde for IKKE at
> have styrthjelm på, når man sidder bagpå en knallert.

ok - det viste jeg så ikke , det vil være torske dumt men stadigt

> Det er fordi det i sig selv er ulovligt at blive fragtet som passager på
> en knallert, og der derfor ikke er regler om anvendelse at styrthjem.
>
> Føreren kan selvfølgelig godt få en bøde for ikke at benytte styrthjelm.

klart

--
Mv
Bo M Mogensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-11 18:30

> ok - det viste jeg så ikke , det vil være torske dumt men
> stadigt

Hvad med en knallert-45 - må der heller ikke dér være to på
køretøjet?

Fra : Per

Dato : 02-06-11 18:50

wilstrup wrote:
> "Bo M Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad med en knallert-45 - må der heller ikke dér være to på
> køretøjet?

Nej - kun 1 person på en stor knallert (45-knallert).

Mvh. Per