Blinklys
Fra : Christian Stidsen

Dato : 30-05-11 22:40

Jeg har kigget lidt på Kellermann Micro 1000 blinklys.
De findes i en udgave med halogen og en med LED
Den med halogen er kun godkendt som bag-blinklys står der.

Nogen der ved hvorfor ?

Se evt.
http://www.speed-of-color.de/index.php?cat=BLINKER&product=BPBL-003
og
http://www.speed-of-color.de/index.php?cat=BLINKER&product=BPBL-002

M.v.h.

Christian

--
XB12SS
FZS600 - FOR SALE

Fra : Anders Majland

Dato : 31-05-11 11:11

> De findes i en udgave med halogen og en med LED
> Den med halogen er kun godkendt som bag-blinklys står der.

> Nogen der ved hvorfor ?

Mit bud vil være at vinklen hvor de kan ses ikke er stor nok for
forblinklygter (som det hedder i loven)

Danske og tyske regler kan være forskellige

6.04.031 To-hjulet motorcykel

(2) To-hjulet motorcykel skal være forsynet med en forblinklygte og en
bagblinklygte i hver side.

For disse blinklygter gælder,

a) at afstanden mellem forblinklygterne skal være mindst 0,24 m,

b) at afstanden mellem bagblinklygterne skal være mindst 0,18 m,

c) at bagblinklygterne ikke må være anbragt mere end 0,40 m foran
motorcyk-lens bageste punkt, og

d) at blinklygterne skal være synlige mindst 20° indad.

Dvs i DK er der ikke direkte forskel på blinklys til for og bag.

6.04.002 Retningsviserblinklygter (forblinklygter, bagblinklygter og
sideblinklygter)

(1) Retningsviserblinklygte:

a) Skal afgive lys af gul farve.

b) Skal være tydeligt synlig i sollys.

c) Skal fungere uafhængigt af andre lygter.

d) Skal være tilsluttet kontrolanordning, såfremt lygten ikke kan ses
direkte af føreren.

– Kontrolanordningen skal give lys- og/eller lydsignal.

– Lyssignal skal blinke, og i tilfælde af fejl ved blinklygter skal det
slukkes, lyse konstant eller ændre frekvensen væsentligt.

– Lydsignal skal kunne høres tydeligt, og i tilfælde af fejl ved blinklygter
skal frekvensen ændres væsentligt.

– Kontrolanordningen skal dog ikke angive fejl ved supplerende, ikkepåbudte
blinklygter, sideblinklygter eller bagblinklygter på påhængskøretøj efter
personbil M1 eller varebil N1.

e) Skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant. Afstanden
mellem blinklygter foran eller bagpå køretøjet skal være mindst 0,60 m.

f) Skal være anbragt mindst 0,35 m – sideblinklygter dog mindst 0,40 m – og
højst 1,50 m over vejbanen. Hvis karrosseriets form gør det påkrævet, kan
for- og bagblinklygter anbringes i en højde af indtil 2,10 m og
sideblinklygter i en højde af indtil 2,30 m over vejbanen.

g) Skal være synlig mindst 15° over og under vandret. Vinklen under vandret
kan dog være 5°, såfremt lygtens højde over vejbanen er mindre end 0,75 m.
Sideblinklygte, der er anbragt mindre end 0,75 m over vejbanen, skal ikke
være synlig under vandret. For- og bagblinklygte skal være synlig mindst 80°
udad og 45° indad, og sideblinklygte mellem 5° og 60° bagud.

Men ellers så skal der graves efter:
Retningsviserblinklygter EF-direktiv 76/759/EØF ECE-regulativ 6 og EF
direktiv 97/24/EF

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:1997:226:0001:0454:DA:PDF

2.1. retningsviserblinklygter skal være påført et nummer, som angiver, om
der er tale om forreste (kategori 11) eller bageste (kategori 12)
retningsviserblinklygte; nummeret skal være anbragt nær
typegodkendelsesmærkets firkant og modsat godkendelsesnummeret.

Se også side 59 i dokimentet herover og meget mere i Bilag II

Så der er i henhold til EF direktivet forskel på en lygte til for og bag

Fra : Christian Stidsen

Dato : 31-05-11 15:05

Det er jo ikke nemt at blive klog på så...
- og ganske sikkert er der heller ikke nogen der nogensinde vil opdage det
hvis man kører med de "forkerte"

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 31-05-11 19:26

Den 31-05-2011 16:04, Christian Stidsen skrev:
> Det er jo ikke nemt at blive klog på så...
> - og ganske sikkert er der heller ikke nogen der nogensinde vil opdage
> det hvis man kører med de "forkerte"

Sikkert ikke !!!!!!!!!!
men husk lige på din egen sikkerhed, den er da dyr at spare væk for
sølle 20-30 euro, eller...............

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Anders Houmark

Dato : 03-06-11 22:15

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg har kigget lidt på Kellermann Micro 1000 blinklys.
> De findes i en udgave med halogen og en med LED
> Den med halogen er kun godkendt som bag-blinklys står der.
>
> Nogen der ved hvorfor ?

Jeg ved ikke hvorfor det er sådan.. Men jeg har selv de blinklys, og de er
pænt synlige i dagslys! Har selv været meget imod de diodeblinklys der var
da jeg startede på MC, men jeg synes de her er okay.

Skal jeg prøve at filme noget i morgen, hvis du vil se det? Ved ikke hvor
godt det bliver på video :-/

Mvh Anders

Fra : Christian Stidsen

Dato : 04-06-11 03:06

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> da jeg startede på MC, men jeg synes de her er okay.
>
> Skal jeg prøve at filme noget i morgen, hvis du vil se det? Ved ikke hvor

Du behøver ikke filme Anders, det er alligevel for sent at afbestille dem nu

Men tak for tilbudet!

Fra : Anders Houmark

Dato : 04-06-11 13:51

> Du behøver ikke filme Anders, det er alligevel for sent at afbestille dem
> nu
> Men tak for tilbudet!

heheh cool nok
Tror du bliver glad nok for de blink. Mine fungerer udmærket, har dog haft
eet som stoppede med at virke nede i Østrig, lige da ferien startede (DOH)
så jeg kørte hele tiden i midten af os tre der var afsted...
men jeg har købt et nyt og monteret.. Sender det ødelagte ind til rep og får
en ekstra liggende til udskiftning hvis det bliver nødvendigt..

Fed nok cykel sådan en XB12SS!

Fra : Christian Stidsen

Dato : 04-06-11 15:16

> [...]
> men jeg har købt et nyt og monteret.. Sender det ødelagte ind til rep og
> får en ekstra liggende til udskiftning hvis det bliver nødvendigt..

Det er fine legetøj, ingen tvivl om det
Kunne ikke lade være med at købe når nu Caps havde dem på udsalg.
- fruen tager jo også på udsalg engang imellem

Har bestilt kort bagende og fire små blink til den, så der kommer nok til at
gå lidt tid med ombygning inden længe.
Er heldig at befinde mig i Norge lige nu, så kan man spare momsen når
tingene bliver sendt ud af EU

Christian