Blodprop i øjet
Fra : Otto

Dato : 30-05-11 16:26

Min kone fik en blodprop i øjet i april, vi har en dygtig øjenlæge, og
han har henvist til behandling på Glostrup hospital.
Vi har ventet 1 måned på svar fra Glostrup, og svaret lyder på
indledende undersøgelse sidst i oktober.
Vor øjenlæge er på ferie, og jeg er godt klar over, at vi skal holde ham
i hånden, hvis vi skal forsøge andre alternativer end Glostrup, men
sidder der nogen, som har godt kendskab til behandlingsmuligheder i
Danmark eller i udlandet, vil jeg være taknemmelig for at høre herom, så
min kone og jeg kan drøfte vores situation på et kvalifiseret grundlag.

Mvh. Otto

Fra : js

Dato : 31-05-11 13:00

Den 30-05-2011 17:26, Otto skrev:
> [...]
> Danmark eller i udlandet, vil jeg være taknemmelig for at høre herom, så
> min kone og jeg kan drøfte vores situation på et kvalifiseret grundlag.

Jeg fik en blodprop i øjet nov 2008 og har en blind plet i øjet.
Var på Aalborg sygehus, men blev sendt hjem for at møde næste morgen,
her undersøgte man øjet og "målte ud hvor den sad og så blev jeg sendt
hjem med den besked at den blinde plet aldrig ville forsvinde men jeg
ville med tiden vænne mig til det.
Så jeg ved ikke hvad man vil gøre ved din kones øje,

Der er vel frit sygehus valg så man kan måske komme hurtigere til den vej

fra
Jørgen

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 02-06-11 23:41

Den 31/05/11 14.00, js skrev:

> [...]
> Så jeg ved ikke hvad man vil gøre ved din kones øje,
>
> Der er vel frit sygehus valg så man kan måske komme hurtigere til den vej

Der findes ikke nogen behandlingsmæssige muligheder. Hvis man er under
50 år gammel så skal man udredes for risikofaktorer mhp at forebygge
flere blodpropper. Men det anses ikke som en akut tilstand.

/Jesper

Fra : js

Dato : 03-06-11 08:41

Den 03-06-2011 00:40, Jesper Mehlsen skrev:

> [...]
> 50 år gammel så skal man udredes for risikofaktorer mhp at forebygge
> flere blodpropper. Men det anses ikke som en akut tilstand.

Ja men så er det da GROFT uforsvarlig, at man skal vente til sidst i
oktober på at komme i blodfortyndende behandling. Håber da at konen er
kommet i den behandling, for så kan man vel ikke gøre mere.

fra
Jørgen

Fra : Otto

Dato : 03-06-11 17:57

Den 03-06-2011 09:40, js skrev:

> Ja men så er det da GROFT uforsvarlig, at man skal vente til sidst i
> oktober på at komme i blodfortyndende behandling. Håber da at konen er
> kommet i den behandling, for så kan man vel ikke gøre mere.

Nej, der er ikke sket noget endnu, men det undrede mig også, at man ikke
startede med noget blodfortyndende, men det har man ikke gjort.

Jeg giver min kone 125 mg hjertemagnyl daglig, det kan vel ikke skade.

Det er en ny behandling, som øjenlægen har fundet frem til.

Øjenlægen har pt ferie, og øjenlægen kan ikke gøre mere, det er
Glostrup, som har taget over.

En anden patient har fortalt mig, at hvis det er noget akut, altså dit
syn er i fare, så reagerer hospitalet også hurtigt, men ved
efterbehandling er 6-7 måneders ventetid en ganske normal faktor.

--
Med venlig hilsen Otto

Fra : js

Dato : 04-06-11 12:04

Den 03-06-2011 18:56, Otto skrev:

> [...]
> syn er i fare, så reagerer hospitalet også hurtigt, men ved
> efterbehandling er 6-7 måneders ventetid en ganske normal faktor.

Jeg vil omgående kontakte egen læge med henblik på at få noget
blodfortyndende medicin, hvis det var mig, jeg mener stadig det er en
fejl at man ikke giver noget blodfortyndende.

Jeg var under behandling med blodfortyndende da jeg fik en blodprop i
Øjet. Det var den bedst mulige behandling sagde Aalborg sygehus, da jeg
havde haft en blodprop i hjerne ca. 1 år tidligere
Jeg kan fortælle at den blinde plet generede mig rigtig meget i starten,
den er der stadig, men den generer mig næsten ikke mere

fra
Jørgen

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 12-06-11 07:00

Den 03/06/11 18.56, Otto skrev:

> Jeg giver min kone 125 mg hjertemagnyl daglig, det kan vel ikke skade.

Der er ingen behandling som er "gratis". Risikoen ved behandling med
magnyl er mavesår. Man regner med at over en 10 årig periode vil magnyl
forhindre 4-5 blodpropper i hjernen, men samtidig være skyld i 2-3
hjerneblødninger. Magnyl "sparer" altså flere events end det "koster".

Hilsen Jesper