startmotor klikker
Fra : hhkkl

Dato : 30-05-11 05:20

hej
Når jeg prøver at starte motoren siger det bare "klik" fra
startmotoren. Jeg har prøvet at forbinde lille skrue øverst på
startmotor med plus skruen på startmotor, det klikker stadivæk.
Det må være inde i relæeet, der der en sygdom.Hvordan repereres det
lettest ???

Fra : N/A

Dato : 30-05-11 13:34

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-05-11 13:34

On Mon, 30 May 2011 04:47:38 -0700 (PDT), HHH <h.h.honore@gmail.com>
wrote:

>Næh...det er ikke relæet, men derimod udrykkerlejet på akslen i startmotoren der sidder fast.
>Hvis du kan komme til det, kan du prøve at banke let på startmotorhuset med skaftet af en hammer (træ).
>Hvis det ikke hjælper, så er det af med starteren og renovering/ombytning.

Kan kun anbefales hvis man VED at det er en starter hvor det IKKE er
limede magneter inden i. De kan gå løs og så er det ret træls.

Ud over at udrykkerrelæet/mekanikken kan sidde fast kan det også være
at det bare ikke kan bevæge sig nok, eller at kontaktsættet i
udrykkerrelæet (som også er startrelæ) er brændt på kontakterne,
resultatet er det samme, der kommer ikke spænding til selve
startmotoren.

Man kan måle over de 2 kraftige terminaler på selve
starterrelæet/udrykkerrelæet, der skal være noget der ligner
betterispændingen når starteren ikke er i brug, når starteren
aktiveres skal der være 0 Volts spændings fald over disse 2
terminaler. (en 12Volts pærer kan fint bruges som "måleapperat")
Så hvis der er spænding over terminalerne når starteren aktiveres er
det kontaktsættet der ikke når sammen eller er brændt.

Derud over kan det være et eller flere kul der er slidt eller har sat
sig skævt.

Af med starteren og få den undersøgt / smurt ifbm. udrykkermekanismen.

/Hans

Fra : HKN

Dato : 30-05-11 17:12

"hhkkl" skrev i meddelelsen

[...]

Tag en gummihammer og giv den nogle dask - plejer at hjælpe.

-Henrik

Fra : Ivar

Dato : 30-05-11 22:19

peter skrev:

> Måske et dumt svar? Men alligevel er der strøm nok på batteriet?

Det er også mit første bud.

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-11 12:38

Hej.
Det du beskriver, er den typiske reaktion, når det såkaldte "Bendixdrev" har
sat sig fast.
Relæet klikker, mororen snurrer, men går ikke i indgreb.
Drevet består af et tandhjul, der slynges frem over en snegl på
startermotorens aksel.
Et glimrende gør det selv projekt, at udbedre.

Afmonter starteren.
Skil den ad.
Find frem til akslen og tandhjulet.
Rens begge med benzin - fortynder eller lignende.
Derefter samles hele herligheden.
Jeg ved, nogle vil påstå, at man skal smøre--
Der kan siges for og imod.
Min erfaring, fra automobiler, tilsiger smør ikke.
Smøremidlet samler blot skidt, og hele miseren gentager sig.
Et tørt smøremiddel kan måske overvejes, men bæstet kører såmænd fint uden.

MVH

Egon

***********************************

Fra : Ivar

Dato : 31-05-11 16:24

news tele dk skrev:

> Det du beskriver, er den typiske reaktion, når det såkaldte "Bendixdrev" har
> sat sig fast.
> Relæet klikker, mororen snurrer, men går ikke i indgreb.

Jeg forstod på bekrivelsen at startmotoren ikke kørte.
Hvis den hav kørt, ville man høre mere end blot et klik.

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-11 16:38

Hej Ivar
Du har helt ret.
Ofte er det dog således, at man ikke kan høre, at starteren drejer, men nok
"Klikket" fra relæet.
Fra Cokpit til motorrum er der jo lidt afstand
Kører starteren ikke, er det enten en brændt vikling, eller statoren -
kullene skal ordnes.

MVH

Egon

*********************************

Fra : HH

Dato : 01-06-11 04:30

Jeg tror, at den mest sandsynlige fejl er slidte eller fastgåede kul
som nævnt at flere ovenfor. Med den ringe driftstid der trods alt er
på en båd vil jeg gætte på at de blot har kilet sig lidt fast så de
ikke giver kontakt til kommutatoren. Skru hætten eller skruen der
dækker kullene (2 stk diametralt nær enden af starteren), tag dem ud
og vurder slid og stand. Ser de OK ud, så rens holderen til dem i
starteren og monter igen. Hvis det er til at komme til i båden er det
nemt, ellers må du have starteren ud (formodentlig blot to kraftige
bolte og ledningerne)

Hans-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-06-11 04:49

Må jeg supplere med dette Youtube klip vedr. startmotorens funktioner:
http://www.youtube.com/watch?v=h3nWEg-dii8
Mvh/Harding