koblingsfjeder for stram ?
Fra : Flemming Christensen

Dato : 30-05-11 09:06

Er ved at lave gudsønnens scooter og den tager først ved når den får mange
omdrejninger,er koblingsfjederen for stram eller er der andet jeg skal kigge
på,er ikke vant til dette med kilerem osv.
mvh flemming

Fra : Per

Dato : 30-05-11 20:54

Flemming Christensen wrote:
> [...]
> mange omdrejninger,er koblingsfjederen for stram eller er der andet
> jeg skal kigge på,er ikke vant til dette med kilerem osv.

Det kan lyde som for tunge vægtruller i skålen for at give topart istedet
for optræk.

Det er sjældent at der er noget galt med koblingen - men det kan ikke
udelukkes.

Jeg ville prøve med nogen lettere ruller.

Mvh. Per

Fra : Martin Filtenborg

Dato : 08-07-11 11:05

Den 30-05-2011 21:53, Per skrev:

> [...]
> udelukkes.
>
> Jeg ville prøve med nogen lettere ruller.

Omvendt. Lette ruller formår ikke at ændre på gearingen medmindre de
bliver udsat for høje omløbstal.

Imidlertid fortæller Flemming ikke om koblingen i det hele taget griber
til (motor drejer, men maskinen står stille) eller om den godt nok tager
ved, men ikke formår at få maskinen op i fart - svarende lidt til at
køre i 1. gear. Så jeg vil gætte på at maskinen ikke flytter sig før den
får rigtig mange omdrejninger - hvilket ganske rigtigt tyder på for
stramme fjedre i koblingen.

Sådan et variogear er jo i 'konstant indgreb', og såfremt koblingen er
gået/defekt kan man skifte alle de ruller man vil, det ændrer ikke noget.

//mA