udenlandsk trailer efter dansk bil ?
Fra : Per

Dato : 30-05-11 07:31

Hej NG !

Er det tilladt at køre med et udenlandsk regstreret trailer efter en Dansk
indreg. bil ?

Jeg mener, det er jo ikke tilladt for en dansker at køre i en udenlandsk
bil, med mindre ejeren er med i bilen.

Må jeg fx. købe en Campingvogn eller trailer i Polen - indregistrere den
der - og så bare bruge den som var det en Dansk ?

Jeg forudsætter at der er tale som synsfri sammenkobling osv. Altså vi taler
om moderne enheder, der er i lovlig og forsvarlig stand.

Mvh. Per

Fra : alexbo

Dato : 30-05-11 08:28

"Per" skrev

> Er det tilladt at køre med et udenlandsk registreret trailer efter en
> Dansk
> indreg. bil ?
Ikke i Danmark.

> Jeg mener, det er jo ikke tilladt for en dansker at køre i en udenlandsk
> bil, med mindre ejeren er med i bilen.
Korrekt.

> [...]

> Jeg forudsætter at der er tale som synsfri sammenkobling osv. Altså vi
> taler om moderne enheder, der er i lovlig og forsvarlig stand.
Du kan ikke få en udenlandsk campingvogn godkendt til synsfri
sammenkobling.

Man kan køre i Danmark med en udenlandsk bil og en dansk anhænger på en
række betingelser.

Alex Christensen

Fra : Leif Neland

Dato : 30-05-11 08:46

> [...]
>
> Må jeg fx. købe en Campingvogn eller trailer i Polen - indregistrere den
> der - og så bare bruge den som var det en Dansk ?

Det er der ingen grund til.
Er der betalt moms for den i udlandet, skal der ikke betales
registreringsafgift, told, moms eller andre afgifter, når den importeres,
skriver FDM.

Så vidt jeg kan læse mig til, skal den til registreringssyn, og du skal have
en dataerklæring:

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/08%20Blanketter/Dataerklaeringer/Dataphk.ashx

"Dataerklæringen skal udfyldes af køretøjsfabrikanten, af
køretøjsfabrikantens repræsentant (hvilket ikke er en forhandler, men den "officielle"
importør af mærket), eller af et anerkendt prøvningslaboratorium (fx
Teknologisk Institut eller Automobil Teknisk Institut). Ved udfyldelse af
Dataerklæringen erklæres, at det aktuelle køretøj opfylder en række
bestemmelser, som det ikke er muligt at efterprøve med synshallens normale
udstyr (fx at bilen opfylder kravene til crashtest, luftforurening og
sikkerhedsselebefæstigelser)."

Du skal have prøveplader fra grænsen til synshallen, og der må ikke være
last på traileren, før den er registreret.

Leif

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 31-05-11 04:56

Den 30-05-2011 09:46, Leif Neland skrev:

> [...]
>
> Du skal have prøveplader fra grænsen til synshallen, og der må ikke være
> last på traileren, før den er registreret.

Jeg mener Danmark har haft nogle specielle regler ang. gasanlæggene.
Skal de også tjekkes/ombygges før de må bruges?
Hilsen Matthias

Fra : RK

Dato : 31-05-11 08:24

Er der andre regler for lastbiler?
Man ser da jævnligt en dansk lastbil med udenlandsk trailer og omvendt??

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-05-11 22:33

"RK" <Hej@der.dk> skrev i meddelelsen
> Er der andre regler for lastbiler?
> Man ser da jævnligt en dansk lastbil med udenlandsk trailer og omvendt??

Jep - registreringsbekendtgørelsen:
Synsfri sammenkobling
§ 18. En lastbil, der skal anvendes til synsfri sammenkobling med danske og
udenlandske sættevogne, eller en sættevogn, der skal anvendes til synsfri
sammenkobling, skal anmeldes til registrering eller ændring af registrering,
jf. bekendtgørelse om synsfri sammenkobling af lastbil og påhængskøretøj med
en tilladt totalvægt på over 3.500 kg.
Stk. 2. En lastbil, der skal anvendes til synsfri sammenkobling eller en
påhængsvogn med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, der skal anvendes til
synsfri sammenkobling, skal anmeldes til registrering eller ændring af
registrering, jf. bekendtgørelse om synsfri sammenkobling, af lastbil og
påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg.
Stk. 3. Et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg, der
skal anvendes til synsfri sammenkobling, eller en bil, der skal anvendes til
synsfri sammenkobling, skal anmeldes til registrering eller ændring af
registrering, jf. bekendtgørelse om synsfri sammenkobling af bil og
påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg.

Kurt