Reklamationsret på el-installation
Fra : C. Caspersen

Dato : 29-05-11 21:05

Jeg har for 2½ år siden i forbindelse med nybyggeri af en villa fået udført
en komplet el-installation.

Jeg har nu fundet et par fejl, som dog ikke er farlige, men som jeg har fået
at vide, er ulovlige jf. bekendtgørelsen.

Jeg mener at have hørt et eller andet om 5 års reklamationsret i forbindelse
med opgaver udført af håndværkere.

Er der noget om det - henvisninger er vigtige aht dokumentationen overfør
håndværkeren.

/Caspersen

Fra : KT

Dato : 29-05-11 21:13

Start dog med at konfrontere installatøren med de fundne fejl/mangler -
måske erkendes de øjeblikkeligt og der er slet ikke nogen sag.
Al den jura kan du jo hive frem efterfølgende hvis der er behov for det.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-06-11 16:03

KT skrev den 29-05-2011 22:12:
> Start dog med at konfrontere installatøren med de fundne fejl/mangler -
> måske erkendes de øjeblikkeligt og der er slet ikke nogen sag.
> Al den jura kan du jo hive frem efterfølgende hvis der er behov for det.

Det er jo netop det han gør ved at spørge først her.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : KT

Dato : 10-06-11 16:44

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> Det er jo netop det han gør ved at spørge først her.

Der er da en del mere logik i at henvende sig til installatøren - om ikke
andet så for at se dennes reaktion.

Her fra gruppen får han jo alligevel intet brugbart!

Knud

Fra : alexbo

Dato : 10-06-11 18:24

"KT" <knt.t@privat.dk> skrev

> Der er da en del mere logik i at henvende sig til installatøren - om ikke
> andet så for at se dennes reaktion.

> Her fra gruppen får han jo alligevel intet brugbart.

Næh en henvisning til en installatør for at få oplysning om reklamationsret
er ret værdiløs, det har du ganske ret i.
Men jeg tror Caspersen selv kan se hvilke svar der er helt ved siden og
hvilke der forholder sig til spørgsmålet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-06-11 19:05

KT skrev den 10-06-2011 17:44:

> Her fra gruppen får han jo alligevel intet brugbart!

hvor du og jubii-idioten nok er de største støjsendere.

Har du nogensinde leveret noget brugbart?

Fra : KT

Dato : 10-06-11 19:16

> hvor du og jubii-idioten nok er de største støjsendere.
>
> Har du nogensinde leveret noget brugbart?

Ja da!

F.eks. i denne tråd - hvor jeg foreslår at elproblemet forelægges for
installatøren. Så kan han jo afvente og se om der overhovedet er en sag som
du og andre kan ævle frem og tilbage om herinde.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-06-11 08:50

KT skrev den 10-06-2011 20:15:

> Ja da!

nej da.

> F.eks. i denne tråd - hvor jeg foreslår at elproblemet forelægges for
> installatøren. Så kan han jo afvente og se om der overhovedet er en sag
> som du og andre kan ævle frem og tilbage om herinde.

Og hvordan kommer du til den konklusion, at oprindelig spørger ikke har
tænkt sig at gøre det?

Fortæller du også folk, at de skal husk at sætte det ene ben foran det
andet, når de vil gå en tur?

Fra : alexbo

Dato : 30-05-11 10:27

"C. Caspersen" skrev

> Jeg har for 2½ år siden i forbindelse med nybyggeri af en villa fået
> udført en komplet el-installation.

> Jeg mener at have hørt et eller andet om 5 års reklamationsret i
> forbindelse med opgaver udført af håndværkere.

De 5 år hænger nok sammen med den tidligere forældelse af fordringer,
den er nu 3 år og det er hvad ankenævnet bruger som forældelse.

"Klager kan kun indgives for fejl og mangler, der er påført klageren inden
for 3 år forud for den dato, Ankenævnet har modtaget en korrekt indgivet
klage."
http://www.el-vvs-anke.dk/Word%20filer/forbrugerinfo/Forbrugerinformation%202010.doc

På ankenævnets side kan du se om din installatør er medlem af TEKNIQ´s
Garantiordning, det e rikke nogen betingelse for at klage, men da rart at
vide.
http://www.el-vvs-anke.dk/PrivateForbrugere.html

mvh
Alex Christensen

Fra : Roderiet

Dato : 10-06-11 09:37

Hej der Som gammel elektriker vil jeg lige anføre, at hvad er er
ulovligt idag jvfr. bekendtgørerlsen kan have været lovligt på
installationstidspunktet. Stærkstrømsbekendtgørelsen ændredes i min tid ofte
i et tempo, så selv garvede el-folk rystede på hovedet over hvad der blev
tilladt for at tilpasse sig EU-regler. Hvid du vil være sikker må du
finde bekendtgørelsen fra den periode hvor install. blev lavet. Det er et
hestearbejde, så de fleste undgår det hvis muligt. mvh Niels F.

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-06-11 21:48

alexbo wrote:

> De 5 år hænger nok sammen med den tidligere forældelse af fordringer,
> den er nu 3 år og det er hvad ankenævnet bruger som forældelse.

Medmindre aftalen er indgået ud fra AB92 betingelser. Der står stadig 5
Ã¥r i AB92.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-06-11 13:30

alexbo wrote:

> De ændrer ikke på at ankenævnet bruger en 3 års grænse, og jeg er heller
> ikke sikker på de 5 år i AB92 holder vand. AB 92 er en aftale og
> forældelsesloven indeholder en paragraf der ugyldiggør den slags aftaler
> om forlænget forældelsesfrist.

Forældelseslovens 3 år gælder fra det tidspunkt hvor mangelen blev (eller
burde være) opdaget
<http://www.advokatgruppen.dk/flx/dansk/diverse/nyheder/?ItemId=79>

Forældelsesloven ændrer heller ikke på AB92.

--
Jesper Lund