Garanti og reklamationsret?
Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 29-05-11 11:26

Må en internetforetninger godt kalde reklamationsret for garanti? Jeg har
set det mange steder, der står 2 års garanti, men mange gange når man
henvender sig er der kun tale om reklamationsret. Ikke desto mindre retter
firmaerne ikke fejlen, selv 2 år efter står det stadig på samme varer og
nye varer.

Hvis det ikke er lovligt, hænger foretningen så på 2 års garanti, hvis en
kunde der ikke er opmærksom på dette, køber varen og så først senere finder
ud af skrive fejlen?
Når nu andre kunder har gjort dem opmærksom på fejlen og foretningerne ikke
retter det. Eller går man ud fra at kunderne selv skal kende købeloven?

En nabo bad mig hjælpe med at finde en bærbar til hende og vi fandt en på
laptops.dk, her stod der 2 års garanti. Og det gør der også mange andre
steder.

Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-11 11:58

Thunder (4920 Søllested) skrev:

> Må en internetforetninger godt kalde reklamationsret for garanti?

Nej, men der er ikke rigtig nogen effektive sanktioner hvis de
alligevel gør det. Man kan klage til forbrugerombudsmanden, men
jeg tror at det er spild af tid.

> [...]
> reklamationsret. Ikke desto mindre retter firmaerne ikke
> fejlen, selv 2 år efter står det stadig på samme varer og nye

Det hjælper jo ikke at rigtig mange kunder selv kalder det
garanti. Jeg har skrevet på usenet i mange år og retter troligt
fejlen hver gang jeg støder på den, men lige meget hjælper det.

> Hvis det ikke er lovligt, hænger foretningen så på 2 års
> garanti, hvis en kunde der ikke er opmærksom på dette, køber
> varen og så først senere finder ud af skrive fejlen?

Eftersom de ikke specificerer hvori denne garanti skulle bestå,
er der ikke nogen konkrete ekstra ting man kan hænge dem op på,
så der er ikke noget vundet ved at prøve.

> Når nu andre kunder har gjort dem opmærksom på fejlen og
> foretningerne ikke retter det. Eller går man ud fra at
> kunderne selv skal kende købeloven?

Naturligvis skal kunderne kende købeloven (i store træk). Men det
giver ikke forretningerne lov til at skrive hvad der passer dem.
Det er markedsføringsloven der regulerer hvad de må skrive.

> En nabo bad mig hjælpe med at finde en bærbar til hende og vi
> fandt en på laptops.dk, her stod der 2 års garanti. Og det gør
> der også mange andre steder.

Regn med at det betyder "reklamationsret" - eller spil dum og
spørg hvad det er af ekstra beskyttelse man får ved denne
garanti. Det er nemlig lovens krav til brugen af ordet at køber
bliver stillet bedre på en eller anden måde end købelovens
minimum.

Der er dog også varer hvor det er en ægte garanti som er givet af
fabrikanten.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-05-11 14:27

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, men der er ikke rigtig nogen effektive sanktioner hvis de alligevel
> gør det. Man kan klage til forbrugerombudsmanden, men jeg tror at det er
> spild af tid.

Det er en klar overtrædelse af markedsføringsloven, som forbyder brugen
af ordet "garanti" i forbrugerkøb, medmindre forbrugeren får en
væsentligt bedre retsstilling end efter købelovens regler. Du må heller
ikke kalde 6 måneders formodningsreglen for "garantiperioden".

Forbrugerombudsmanden har selvfølgelig begrænsede ressourcer, men hvis
han kaster sig over det pågældende firma, står de med stor sandsynlighed
til en bøde.

Hvis firmaet har e-mærket, kan man også klage til organisationen bag
dette mærke.

Om du gider gøre noget er selvfølgelig en anden sag..

Man kan også lade som ingenting og hvis der senere kommer en
reklamationssag påstå at ordet "garanti" som minimum må betyde at
formodningsreglen gælder i to år. Det kan ikke afvises at
Forbrugerklagenævnet vil acceptere den påstand.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-11 14:31

Jesper Lund skrev:

> Hvis firmaet har e-mærket, kan man også klage til organisationen bag
> dette mærke.

Ja, det kan man da godt, men eftersom den organisation har givet
e-mærket til et firma der slet ikke driver e-handel, så ser jeg
absolut ingen grund til at tage det alvorligt eller at forvente
at den handler rationelt.

--
Bertel

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 11-06-11 09:46

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:4de24a7b$0$316$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> e-mærket til et firma der slet ikke driver e-handel, så ser jeg
> absolut ingen grund til at tage det alvorligt eller at forvente

Jeg takker for svarene:)