MS Windows
briani 27239
Opdeling af HD Ændre størrelse på et drev?
Fra : Olfert

Dato : 29-05-11 11:59

Win 7, 2TB HD delt op i 3 drev.
Mit problem er mit backup drev på 30GB. Det er for lidt til en systembackup.
Er det muligt at "flytte rundt" på pladsen?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-05-11 12:06

On Sun, 29 May 2011 12:58:45 +0200, "Olfert" <no@mail.dk> wrote:

>Win 7, 2TB HD delt op i 3 drev.
>Mit problem er mit backup drev på 30GB. Det er for lidt til en systembackup.
>Er det muligt at "flytte rundt" på pladsen?
Ja, men......
Backup af indholdet på en harddisk, som man lægger på samme harddisk ?

Køb en ekstra harddisk og læg din backup der, det giver også hurtigere
overførelsestid når du laver selve backuppen.

/Hans

Fra : Olfert

Dato : 29-05-11 12:21

Ja jeg har skam en backup på en extern HD. Meeen jeg har aldrig haft brug
for den. Det er oftest på C drevet et eventuel problem forefindes og så
virker det fint med en backup på det samme drev.
Du ved jo nemmere tingene virker jo oftere får man sig taget sammen til at
lave en backup.
Det skal lige nævnes at computeren bruges som MediaCenter, hvilket af en
eller anden grund forårsager hyppige nedbrud.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 29-05-11 13:27

Den 29-05-2011 13:20, Olfert skrev:
> Ja jeg har skam en backup på en extern HD. Meeen jeg har aldrig haft brug
> for den. Det er oftest på C drevet et eventuel problem forefindes og så
> virker det fint med en backup på det samme drev.
Du har vist ikke forstået hvad en backup er til, eller hvilke risici den
skal bruges imod

> Du ved jo nemmere tingene virker jo oftere får man sig taget sammen til at
> lave en backup.
og det er ligesom uendeligt ligegyldigt hvis den ikke kan bruges.

> Det skal lige nævnes at computeren bruges som MediaCenter, hvilket af en
> eller anden grund forårsager hyppige nedbrud.
hvilket burde give den logiske slutning at en backup skal ligge et andet
sted, - naturligvis med det forbehold at backup af musik/video ikke er
livsvigtigt .-)
de fleste nedbrud, som kræver gang i backupen, er så langt nedbrud af
c:drevet

En backup skal som minimum ligge på et andet medie, helst også på et
andet sted, og optimalt også i flere generationer.

//finn

Fra : Olfert

Dato : 29-05-11 22:11

Ja der bliver vi så ikke enige. Jeg har en backup af film og musik på et
externt drev. Det eneste jeg bruger en interne backup til er C:\ drevet og
der er kun program og systemfiler. Det er den jeg hyppigst tager backup af.
Skulle den helt store katastrofe indtræffe, ja så har jeg da en knap så
frisk systembackup på et andet drev.

Fra : Henning

Dato : 30-05-11 13:12

On Sun, 29 May 2011 23:11:02 +0200, "Olfert" <no@mail.dk> wrote:

> [...]
>Skulle den helt store katastrofe indtræffe, ja så har jeg da en knap så

I så fald vil jeg ikke kalde det en "backup", blot en kopi.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-11 21:26

Henning skrev:

> I så fald vil jeg ikke kalde det en "backup", blot en kopi.

Hvad er forskellen på en backup og en kopi?

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 31-05-11 21:45

> Hvad er forskellen på en backup og en kopi?
en backup skal kunne bruges til at genskabe sine data. En kopi er
tilladt at miste, da man hurtigt kan lave en ny.

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-11 23:29

Cykelsmeden skrev:

> en backup skal kunne bruges til at genskabe sine data.

Og det kan en kopi ikke?

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 01-06-11 11:22

> Og det kan en kopi ikke?
ikke hvis disken er gået til - hele pointen i mandens problem, - og
tråden, at han vil have sin sikkerhed på samme fysiske disk som systemet
han vil sikre.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-11 11:51

Cykelsmeden skrev:

> ikke hvis disken er gået til

Nu roder du. Hvis det medie som ens backup ligger på/i, går i
stykker, hjælper ingenting - hverken 'kopi' eller 'backup'.

En kopi er en backup. En backup er en kopi - evt en pakket kopi.

Diskussionen om hvor mange niveauer og hvor de skal ligge, er en
helt anden.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-05-11 22:22

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvad er forskellen på en backup og en kopi?

Ingen.

Det drejer sig blot om at have sine data liggende
flere steder, så de kan genskabes når det ene
system går ned.

Backup og kopi dækker samme område - jeg ser
ingen forskel her.

Alle mine data ligger på d:\dok på pc'en og på
o:\dok på min netværksbackup - en boks oppe på
hylden ved siden af routeren.

Her har jeg også Ghost af alle maskiner i huset, så
er man på igen efter 10 minutter + opdatering, hvis
noget hardware skulle gå ned - det er da sket.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-11 23:30

Allan Vebel skrev:

> Ingen.

Det var et retorisk spørgsmål til et forvrøvlet postulat.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 01-06-11 11:27

> Det var et retorisk spørgsmål til et forvrøvlet postulat.
vi er åbenbart rendt i en uenighed
ordet "backup" godtgør imho at "kopien" i det mindste ligger et andet
sted en originalen. En kopi af et testamente er intet værd, hvis den er
klipset til testamentet og testamentet brænder. Har man en backup af
testamentet, ligger den et andet sted, ellers er det ikke en backup.

- men vi diskuterer jo reelt bare semantik nu, - jeg er sikker på at
vi alligevel er enige om teknikken

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-11 11:55

Cykelsmeden skrev:

> ordet "backup" godtgør imho at "kopien" i det mindste ligger et andet
> sted en originalen.

Vrøvl.

> En kopi af et testamente er intet værd, hvis den er
> klipset til testamentet og testamentet brænder.

Jeg har en kopi af min fars testamente. Det er skam fint nok.
Hans sagfører har originalen, og han er ikke så stor idiot at han
har klipset de 5 kopier sammen med originalen.

> Har man en backup af testamentet, ligger den et andet sted,
> ellers er det ikke en backup.

Pjat. Rent juridisk hedder det iøvrigt en genpart.

Jeg har backup af mine filer og indstillinger mange steder. Nogle
af dem er rene kopier, nogle er zippede filer, og nogle er
system-images. De primære ligger på pc'ens egen harddisk på et
særligt drev.

En backup giver en mulighed for at gendanne data. Andet ligger
der ikke det ord.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 01-06-11 13:13

> En backup giver en mulighed for at gendanne data. Andet ligger
> der ikke det ord.
som jeg skrev: vi er jo enige!

eot
//finn

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-06-11 12:48

Det er jeg ikke helt enig i med mindre man kun taler om genereret
data, men det er jo muligt at lave kopi af et helt kørende system så
man hurtigt kan lægge det ind på ny hardware og være kørende med alle
sine programmer.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-11 14:07

Olfert skrev:

> Mit problem er mit backup drev på 30GB. Det er for lidt til en systembackup.
> Er det muligt at "flytte rundt" på pladsen?

Om ikke andet kan du nedlægge backup-drevet, formindske et af de
andre så der skabes fri, sammenhængende plads, og så oprette
backup-drevet igen. Hvis det er vigtigt, kan du midlertidigt
gemme inholdet på et andet drev.

Jeg er helt med på at det er rart med backup på samme computer
til daglig, men sørg for at kopiere det ud på den eksterne mindst
en gang om ugen.

--
Bertel

Fra : jr

Dato : 30-05-11 17:32

"Olfert" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Win 7, 2TB HD delt op i 3 drev.
> Mit problem er mit backup drev på 30GB. Det er for lidt til en
> systembackup. Er det muligt at "flytte rundt" på pladsen?
>
>hej
du kan evt. bruge : http://www.partition-tool.com/personal.htm

mvh
jan

Fra : Henning

Dato : 30-05-11 18:57

On Mon, 30 May 2011 18:31:54 +0200, "jr" <jr@nonet.dk> wrote:

>"Olfert" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

>du kan evt. bruge : http://www.partition-tool.com/personal.htm

Hvorfor ikke bare bruge Windows 7's egen diskmanager?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-11 21:30

Henning skrev:

> Hvorfor ikke bare bruge Windows 7's egen diskmanager?

Det bliver lidt omstændeligt hvis man vil bevare data på alle
drevene. Jeg beskrev metoden i går.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 01-06-11 20:09

On Tue, 31 May 2011 22:29:46 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Det bliver lidt omstændeligt hvis man vil bevare data på alle
>drevene. Jeg beskrev metoden i går.

I Windows 7 gøres det på alle drev on the fly, ikke noget hokus pokus.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-11 21:57

Henning skrev:

> I Windows 7 gøres det på alle drev on the fly, ikke noget hokus pokus.

Nå ikke? Jeg ville formindske mit systemdrev til de 30 Gbyte der
er mere end rigeligt til systemet, men jeg kunne ikke komme under
127 Gbyte (fra 1 Tbyte). Så der skulle noget hokuspokus til - af
den type der hedder "Format /u /q C:". Så installerede jeg
systemet igen idet jeg afsatte 30 Gbyte til C-drevet. Derefter
startede jeg op og partitionerede med diskhåndtering før jeg tog
pc'en i brug.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 02-06-11 13:38

> [...]
> systemet igen idet jeg afsatte 30 Gbyte til C-drevet. Derefter
> startede jeg op og partitionerede med diskhåndtering før jeg tog

Det er sikkert fordi der lå data der var placeret senere på disken..
Kunne muligvis løses med en defragmentering.

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-11 22:14

Chano Andersen skrev:

> Det er sikkert fordi der lå data der var placeret senere på disken..
> Kunne muligvis løses med en defragmentering.

Altså en anden slags hokus pokus som muligvis virker. Den slags
gider jeg ikke (gælder også defragmentering på kørende systemer).

--
Bertel