Hvornår er man ufaglært ?
Fra : Per

Dato : 28-05-11 20:05

Hej Ng !

Hvornår er man ufaglært ?

Hvad afgør om man er faglært i juridisk forstand ?

Er en truckfører med et par ugers kursus faglært ?

Er en rådhusbetjent faglært ?

Er en skolebetjent medhjælper faglært ?

Er en dørmand faglært ?

osv...

Jeg tænker på, hvad er den nedre grænse for at man kan tale om at være
faglært.

Altså de arbejder, hvor man ikke har taget en egentlig uddannelse med
efterfølgende eksamen, men "bare" kurser.

Mvh. Per

Fra : Jubi

Dato : 28-05-11 20:26

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej Ng !
>
> Hvornår er man ufaglært ?

Når man ikke har lært et fag.

> Hvad afgør om man er faglært i juridisk forstand ?

Når man har lært et fag.

> Er en truckfører med et par ugers kursus faglært ?

Nej.

> Er en rådhusbetjent faglært ?

Nej.

> Er en skolebetjent medhjælper faglært ?

Nej.

> Er en dørmand faglært ?
Nej

> osv...

Nej.

> Jeg tænker på, hvad er den nedre grænse for at man kan tale om at være
> faglært.

At man ikke har lært et fag.

> Altså de arbejder, hvor man ikke har taget en egentlig uddannelse med
> efterfølgende eksamen, men "bare" kurser.

Netop.

> Mvh. Per

Og da du selv kender forskellen på en faglært og en ufaglært, er
spørgsmålet irellevant.
Rent juridisk er en faglært blot en person der kan få lov til at udøve
et fag i det vedkommende er udlært i.
Dette kan personen bevise med f.eks. et svendebrev.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Per

Dato : 29-05-11 07:01

Jubi wrote:
> [...]
> et fag i det vedkommende er udlært i.
> Dette kan personen bevise med f.eks. et svendebrev.

Hej Jubi !

Tak for svar

Mvh. Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-05-11 14:19

Jubi wrote:

> Rent juridisk er en faglært blot en person der kan få lov til at udøve
> et fag i det vedkommende er udlært i. Dette kan personen bevise med
> f.eks. et svendebrev.

Rent juridisk er der relativt få brancher hvor du skal have autorisation
for at udføre et bestemt stykke arbejde (vvs, el, kloak er eksempler). En
tømrer er faglært, men det udelukker ikke at andre end uddannende tømrere
kan udføre tømrerarbejde.

--
Jesper Lund

Fra : Jet

Dato : 29-05-11 14:36

On 28 Maj, 22:04, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Altså de arbejder, hvor man ikke har taget en egentlig uddannelse med
> efterfølgende eksamen, men "bare" kurser.

Bedemænd er også ufaglærte i gl.dage havde de bedemandsforretningen
ved siden af jobbet som snedker (faglært) o.lign
Idag kan alle nedsætte sig som Bedemænd og indtjeneningen er ganske
høj for en ufaglært

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-05-11 01:23

Jubi wrote:

> Men så kan vedkommende ikke kalde sig tømrer. F.eks. i telefonbøger, på
> visitkort, m.m.. Jeg er ret sikker på det vil være ulovligt for en
> ufaglært, at i en telefonbog annoncere med "Tømrearbejde udføres".

Mener du at tømrer er en beskyttet titel som advokat eller cand.for.lidt?

--
Jesper Lund