Miljødiesel
Fra : HHH

Dato : 26-05-11 16:00

Hej gruppe.

Vær opmærksom på, at der fra ca. 1.6.2011 udelukkende kan købes miljødiesel på tankstationerne.
Du skal derfor være MEGET opmærksom på dieselpest i dine tanke hvis du henter diesel på den lokale tankstation til din båd, da evt. vand i tanken fremover vil blive emulgeret med dieselen og dermed forbedre levebetingelserne for dieselpest bakterierne drastisk.
Du kan heller ikke mere bunddræne dine tanke for vand hvis det er miljødiesel der er i tanken, da evt. vand ikke vil bundfælde som det gør i "gammeldags" diesel.
De fleste olieselskaber vil markedsføre en "off road" diesel, som vil blive forhandlet til entreprenørmaskiner og MARINA-anlæg.
Så spørg dig for inden du tanker næste gang om det er "off road" diesel der er i havnens tankanlæg. Hvis ikke, så sejl videre til næste havn, så du undgår at få miljødiesel i din tank.

v.h.

HHH

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-05-11 05:42

Hej,

Ja der har været skrevet meget om emnet her i gruppen.
Selv om man undgår biodiesel i sin tank er der stadig mulighed for
kondensvand og vand fra påfyldningstanken og endelig en svag forekomst
af vand i dieselolien.
Dette vil over tid give dieselpest biodiesel fremmer kun dette
fænomen.
Der burde sættes skile på alle anlæg i hyavnene med teksten "OFF ROAD
DIESEL" både på standerne og ved tankenes påfyldningssteder.

Men uanset hvad vi påfylder vil der dannes dieselpest i overgangen
mellem vand og diesel i tanken. Derfor er det vigtigt med "Good
Housekeeping" altså dræn af tanken med jævnlige mellemrum.

Det kan ofte være svært med de fleste tankkonstruktioner der findes i
lystbåde, og der kan gøres forskellige tiltag med bl.a. at lave et
mandehul i tanken for rengøring, eller man kan lave et
"støvsugeranlæg" men en vacuum motorolie tømmer.

Det kan være svært at se om man er kommet rundt i alle krogene i
bunden af tanken så derfor vil et endoscope med lys være en god
investering.

Metro sælger i disse dage et endoskop, vandtæt, med ledlys og kamera
som både kan tage still billeder og også video.
Endoskopet tilsluttes en bærbar via usb porten. Ingen dårlig ide og så
er prisen for hele herligheden med transportkuffert, CD med driver og
program, manual og magnetholder for endoskophovedet. kun 1999,95 +
moms.. 250 kroner.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-11 16:58

Hej.
Tjah - man har jo hørt et og andet om "milieudiesel".
Men hvad er det så helt præcist, der skulle hidkalde alle de omkringvimsende
forbandelser over os, og vore tanke?
Hvorfor skulle "levebetingelserne" for alskens utøj være stort anderledes,
end i automobilet ude under carporten?

Det er jo ikke for at være på tværs, jeg skriver.
Men udelukkende for at blive klogere på området.
Og derved helst undgå at falde i "myteriet"-- myter om dit og dat, uden hold
i praktikken.

MVH

Egon

Fra : Thomsen Kolding

Dato : 27-05-11 17:35

Den 27-05-2011 17:58, news tele dk skrev bl.a.:
> Hvorfor skulle "levebetingelserne" for alskens utøj være stort
> anderledes,
> end i automobilet ude under carporten?

Et hurtigt tillægsspørgsmål: Er risikoen for pest reelt til stede om
sommeren, eller kan jeg tanke miljødiesel og blot sørge for at tømme og
tørre tanken, når båden kommer på land? Jeg sejler i en motorbåd og
brændstoffet i tanken bliver omsat nogle gange i løbet af sæsonen.

--
Per Thomsen
Kolding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 14-06-11 19:40

"news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men udelukkende for at blive klogere på området.
> Og derved helst undgå at falde i "myteriet"-- myter om dit og dat, uden

Klip

Hej Egon

Fik du nogensinde et svar i forhold til dit indlæg her i tråden?
Problematikken er jo til bekymring for os sejlere med dieselmotorer.
Jeg finder dit spørgsmål relevant, men min egen husmandsteori i forhold til
forskellen på bilen i carporten og båden i vandet er, at omsætningen for de
flestes vedkommende er mangfoldigt i forhold til forbruget af diesel i
båden.
En anden har spurgt, om man kan undgå problemer, hvis tanken tømmes inden
vinteropbevaringen, men jeg ser ingen svar i den henseende.
Var det en mulighed, så kan de fleste vel leve med problemet - tømme bådens
tank til fordel for bilen, hvis man da ellers har en dieseldrevet bil.

Lige nu er der en del ubesvarede spørgsmål.
Umiddelbart vil jeg mene, at miljødiesel sagtens kan bruges i forhold til
bådmotoren, men jeg er i den grad i tvivl om, hvorvidt jeg i givet fald skal
tømme min dieseltank - alternativt gøre, som jeg plejer, at fylde den helt
op, når båden sættes på vinterpladsen.

Dieselpest er noget, jeg kun en gang har været præsenteret for, og så er jeg
endda ikke sikker på, at det var dieselpest - måske var det bare en masse
svineri af urenheder i den dieseltank, jeg blev præsenteret for.

Er der virkeligt ikke større *personlige* erfaringer her i gruppen?
Er der tale om, at der råbes "ulv" for mange gange? Hvad er op og hvad er
ned i denne sag?

Håber på personlige erfaringer og viden - ikke klippe-klistre-tekster

Mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-11 11:05

Hej Torben.
Næh--
Fik ikke noget, jeg vil kalde anvendelige oplysninger.
Man er jo nok, lader det til, på herrens mark i dette spørgsmål.
Naturligvis er der jo ikke endnu erfaringer, da omhandlede produkt er nyt.
Jeg tror, svenskerne har anvendt det i et år eller to.
Måske man man finde noget relevant på svenske sider.

Teorier og sejlerlatin er der nok af.
(på forbløffende mange områder, faktisk)

Tager man begrebet dieselpest i det hele taget.
Hvor mange har egentlig virkelig oplevet fænomenet?
Er det i virkeligheden et par ganske få tilfælde, som har fået mytomant
omfang, om man så kan sige?

De "oplysninger" man kan søge sig frem til, stritter i alle verdenshjørner,
som et gyrokompas med hikke--

At tømme tanken, som du siger, er velsagtens en god ide.
Har imidlertid selv altid været for doven til at gøre dette.

Jeg kan heller ikke frigører mig fra tanken om de utallige automobiler, der
i laaang tid står på pladsen hos brugtbilsforhandleren.
For blot at starte problemløst, om man får lyst.
(hvor mange både er ikke brændt, blot fordi en forvildet sjæl med djævelens
vold og magt skal sætte laderen til i vinterens løb? Min erfaring har
forlængst fortalt mig, at det, forudsat der er tale om sunde batterier, ikke
er nødvendigt..!!)

Hvori skulle forskellen på en bil og en for et par måneder oplagt båd
monstro bestå?

Vi ser også en besynderlig ageren i forhold til rustfrie materialer.

Spændebånd osv-- Alt i dyrt rustfrit.

Naturligvis ser det pænt ud - men reelt er det jo noget pjat.
Man kalder det: At skyde spurve med kanoner--

Så sig ikke, at reklamer og blæreeffekt ikke existerer.

Og ja - ligesom dig, holder jeg mest af erfarne praktikeres råd.
Teoretikere, der går i selvsving over hinandens publiceringer, finder jeg en
anelse tåbelige.
Fænomenet er jo blevet synligt, i takt med internettets udbredelse. Hvor det
tilsyneladende er forbigået de flestes opmærksomhed, at ganske mange
"oplysninger" er uvederhæftige.
I modsætning til, hvad man kan finde i ordentlig faglitteratur, der
gennemredigeret og udsat for fagfællers kritik.

MVH

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-05-11 10:51

Tja,... men det staves miljødiesel.
Prøv at sætte søgeordet ind i søgefeltet og op kommer 51 strenge hvor
ordet biodiesel forekommer.
Det er en god start at søge her.

Problemet er kort i forhold til bilen at omsætningen af dieselolie i
båden er meget lavt sammenlignet med bilen.

Der bør ikke være mytedannelse om emnet. Facts er som beskrevet i
strengene.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-11 16:49

Tjah--
Nogle staver, og andre staver--

For min part skriver jeg, som jeg har lært.
Og ville egentlig helst stave Navneord med stort, så man kan se, hvad der er
skrevet.
At blive påvirket af Halvvejs ordblinde fjolser i sprognævnet, forsøger jeg
at undgå.
Tænk blot på, hvorledes yngre mennesker, mishandlede i skolerne, ikke mere
kan læse dansk litteratur fra den gang, hvor sådan fandtes i fornuftig
kvalitet.
Hvilket så kan bringe tankerne hen på den gamle historie om en nøgen
kejser---

Nok om det, ligesom du, har jeg jo svært ved at nære mig--

Når jeg har bragt emnet op, er det helt enkelt fordi, der jo findes oceaner
af myter om dit og dat angående vore både.
Nogle med en snert af sandhed, andre helt ude i hampen, sikkert opstået
under forsøg på at opstille "Imponatorer" i forhold til det at passe et
fartøj forsvarligt.

For mig at se, foreløbig, skal man enten ignorerer "Problemet" ,til erfaring
foreligger, eller eventuelt ofre en sjat antibiotika på tanken.

For ikke at tale om parallelle filtre.

Egon

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-05-11 20:36

news tele dk <egon-stich snabela mail.dk> skrev i meddelelsen
4de11993$0$36581$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Tjah--
> Nogle staver, og andre staver--
>
> For min part skriver jeg, som jeg har lært.

Så du har lært at skrive inden 1948?

> Og ville egentlig helst stave Navneord med stort, så man kan se, hvad
> der er skrevet.

At skrive navneord med stort har intet med dét at gøre.

> At blive påvirket af Halvvejs ordblinde fjolser i sprognævnet,
> forsøger jeg at undgå.

Du burde have skrevet "Jeg forsøger at undgå, at halvvejs ordblinde Fjolser
i Sprognævnet påvirker mig". Men det lærte du måske ikke?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-11 17:25

Jeg har lært både at skrive navneord med stort, anvendt aa i stedet for å,
samt lært at læse Gotisk skrift.
Begyndte i skolen i 1948.
Man bør vide, at det tog lidt tid, før retskrivningsreformen slog igennem i
de tider.
Dit sidste afsnit er jo rent flueknæpperi, ikke sandt?

MVH

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-05-11 10:56

Anvender du båden lige så ofte som bilen m.h.t. tankning ja så har du
ikke noget problem om sommeren. Tømmer du slanger, rør og pumper inden
vinter har du ikke noget problem.
Problemet opstår kun hvor der til stadighed er vand i bunden af tanken
og det kan ske hvis tanken ikke tømmes helt.
Husk på at sugerøret i tanken ligger et par cm oppe så derunder kan
blandingen stå og herfra udbredes og blive suget op i fødeslangen til
motoren.
Derfor skal der være en aftapning på det laveste punkt af tanken
alternativt mulighed for at suge tanken ren.

Mvh/Harding

Fra : Roderiet

Dato : 27-05-11 17:48

Hej der Jeg er helt på det rene med dieselpest som en alge der lever i
vand og æder af olien. Den skider så noget snavs som er en ulykke for os med
motor. Når nu der kommer bioethanol i dieselen som binder evt. vand i
dieselen, vil der så stadig være tale om en vandfase som algen kan leve i ?.
Jeg mener at vide, at da vi før i tiden havde vand i tankene anbefaledes det
at tilsætte karburatorsprit til at binde ca. 3 cl. vand pr. liter sprit og
procentdelen af sprit i diesel ikke måtte overstige 3%. På den baggrund
er jeg lidt skeptisk overfor hvordan bioethanol skulle forværre et problem
som karburatorsprit kan afhjælpe. mvh Niels F.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-05-11 14:19

Biodiesel er en tilblandings alternativ til dieselolie og kan
fremstilles af vegetabilske olier, animalsk fedt, genanvendt
restaurant fedt eller nye kilder såsom alger.

Bioethanol er noget andet og ikke det biodiesel er lavet af. Det er en
form for sprit, et antibiotika, som nogle anbefaler at tilsætte
biodieselolien.

Biodiesel indeholder biologiske komponenter, det forøger faren for at
der opstår dieselpest i tanken i større omfang end ved brug af
traditionel diesel.
Problemet med tilsætningsstoffer, er at der findes mange plat-ugler i
den branche der sælger tilsætningsstoffer.
Nogle motorer kræver ændring ved større tilsætninger af biodiesel.
Andre behøver ikke at blive ændret, før du bruger biodiesel; men hvis
en blanding af mere end 5% er anvendt, skal motorolie, olie filter og
brændstof filter skal skiftes to gange så ofte som normalt.

Det anbefales at et separat præ-filter installeres, hvis biodiesel
anvendes regelmæssigt. Vand udskilleren bør kontrolleres hyppigt, da
biodiesel er mere villig til at absorbere kondenserende vand end
normal diesel.

Se iøvrigt dette link:

http://www.danskebaadejere.dk/Rundt%20om%20baaden/Under%20daek/~/media/Baseline_site/Rundt%20om%20baaden/under%20daek/mini_motorkursus_01%20pdf.ashx

Læs især næstsidste afsnit på side 2.

MvhHarding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-05-11 04:02

Tjaa..

En søgemaskine giver forskellige resultatet afhængig af hvordan man
skriver søgeordet.
Ikke alle søgemaskiner reagerer på old-dansk eller halv-tysk
inspirerede ord.

Man må skrive/leve i den tids periode man nu er sat i.

Nogle suger indlæring baseret på andres erfaringer og undersøgelser
til sig, og andre nøjes med egne erfaringer. Det sidste kan være
uheldigt endog meget uheldigt.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-11 17:19

Tjahhh--
Erfaring skal man nu ikke kimse af--
Heller ikke den af slagsen, der tilsiger at "olddanske", for slet ikke at
tale om Tyskinspirerede ord ikke er at foragte.
Sammenligner man tysk faglitteratur med dansk, kommer man da ganske
alvorligt i tvivl om, hvorvidt det danske overhovedet kvalificerer sig til
benævnelsen. (Men hvor skulle du vide det fra?)
Som en professor fra København fornylig udtalte i en kronik: "De studerende
staver som 14 årige, og tænker som 10 årige"
(efter den vaklende hukommelse)

Ang. din bemærkning:

"og andre nøjes med egne erfaringer. Det sidste kan være
uheldigt endog meget uheldigt."

Uha - uha---
Min erfaring tilsiger i dette tilfælde, at du glemmer at tænke, før du
skriver--

Egon

*****************************

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 15-06-11 17:50

"HHH" <h.h.honore@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Hans HHH

Du startede en tråd, som nu er et stoppet i forhold til dit budskab - altså
med en del ubesvarede spørgsmål.
Er det muligt at få uddybet helt præcist, hvad din advarsel går på?

I forhold til dieseltanke, så varierer disse jo i størrelse i de forskellige
bådtyper. Jeg har en 100 liters tank, min sejlerkammerat har en 20 liters
tank, så der må være varianter i forhold til ulempen med miljødiesel alene
af den grund, at der er stor forskel på tankstørrelserne incl. de i tråden
opståede spørgsmål.

Med venlig hilsen
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-06-11 12:18

Hej HHH,

Jeg var til forårsstævne i Pinsen Et af vores B-31 medlemmer der var
med, har en maskinstation. Her står maskinerne ofte stille i lang tid.
Han har haft store problemer med miljødiesel og han har både på
maskinerne og på hans båd, på tankens underside på det laveste punkt,
påsvejset et lodret rørstykke på ca 100 mm og Ø 50 som en
opsamlingsbeholder, i bunden har han monteret en hane hvorfra han kan
dræne vand m.m.

Han viste mig en prøve på et en kvart kops indhold fra bådtanken, der
er på 120 liter,
Ganske rigtigt var der et par milliliter vand med nogle rødlige alger,
foruden snavs.
Han sagde at det var ganske normale forekomster efter at miljødisel
var kommet på tankene, og han følte at det var den rigtige måde at
komme uvæsenet til livs frem for at filtrene blev fyldte og motorerne
stoppede. En ikke uvæsentlig antagelse især når man skal tjene sine
penge på maskinstationens drift.
Han havde i længere tid daglig aftappet diesel med ovennævnte
forekomster.

Mvh/Harding

P.S
Det en god praktisk lære for dem der ikke tror på det de mener er
baseret på boglig viden.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 15-06-11 19:30

Hvorved er eksemplet baseret på boglig viden
Ret og vrang - op og ned på problematikken er ikke herved åbenbaret.

Vand skulle jfr. tidligere her i tråden ikke være muligt at finde, da det er
opstemmet/emulgeret i dieselen, så igen - op og ned - ret og vrang - spændt
på, hvor denne problematik havner??

Mvh
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-06-11 13:26

Din uvidenhed og ret så utilstædelige optræden her i gruppen
fortsætter du bare med. Hold dog igen en lang pause!

For vat holde sig til trådens emne, tillad mig at citere følgende:

En emulsion er en blanding af to væsker som ikke er opløselige i
hinanden. Et typisk eksempel på sådanne to væsker er olie og vand.

Man skelner mellem olie-i-vand emulsioner, hvor olien danner små
dråber i vandet, og vand-i-olie emulsioner, hvor det er vandet der
danner små dråber i olien. Dråberne er så små at de ikke kan ses med
det blotte øje, men store nok til at de spreder det lys som ellers
ville bevæge sig uhindret igennem væsken. Dette betyder at emulsioner
har et mælkeagtigt til grumset udseende, afhængig af dråbernes
størrelse.

En emulsion kan dannes ved at hælde vand og olie sammen og ryste det
kraftigt. Hvis man ikke ryster det lægger olien sig blot oven på
vandet. Emulsioner er ikke stabile, og de vil med tiden skille ad så
der igen dannes en ren vandfase og en ren oliefase. Dette skyldes, at
når to væsker ikke er blandbare, vil de ordne sig således at kontakten
imellem dem er mindst mulig. Det er et udtryk for den kraft, som
kaldes overfladespænding.

En emulsion kan stabiliseres ved tilsætning af en emulgator, som
virker ved at nedsætte overfladespændingen mellem de to væsker. De
forbliver derfor blandet i stedet for at skilles ad i henholdsvis
olie- og vandfasen.

Dieselolie med vand i, bliver ikke fra nogen leverandør stabiliseret
med en emulgator.

Mvh/Harding

P.S.
Emulgatorer kaldes også for tensider. Det er stoffer, der letter
dannelsen af emulsioner og stabiliserer dem. Emulgatorer består af
molekyler med en vandelskende (hydrofil) og en fedtelskende (lipofil)
del. Den lipofile del vendes mod fedtstoffer (f.eks. fedtdråberne i
sødmælk), mens den vandelskende del er i kontakt med det omgivende
vand. En fedtdråbe kan på den måde stabiliseres i vand ved at blive
overtrukket med en tynd emulgatorhinde.

Emulgatorer bliver brugt som hjælpestoffer, sådan at to ikke blandbare
stoffer (f.eks. olie i vand) kan omdannes til en emulsion. Desuden kan
de bruges til at stabilisere kemiske suspensioner. Blandt de kunstigt
fremstillede emulgatorer kan man nævne sæbe, og blandt de naturlige er
lecitin (som findes i æggeblommer) et af de mest kendte, men også
mange proteiner virker som emulgatorer, f.eks. mælkeproteinet kasein.

Emulgatorerne har forskellig kemisk struktur, og de kan adskilles i
ikke-ioniske (dvs. pH-uafhængige) og ioniske emulgatorer. De ioniske
kan igen deles i anioniske og kationiske stoffer.

Emulgatorer bruges ofte under navnet tensider som hjælpestoffer i
farmaci, levnedsmiddelproduktion, olieindustri, rengøring
(rengøringsmidler virker først og fremmest, fordi de er emulgatorer),
i kosmetik og alle vegne, hvor det drejer sig om at bringe olie eller
fedtstoffer på en vandopløselig form

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 20-06-11 19:35

Harding E. Larsen wrote:
> Din uvidenhed og ret så utilstædelige optræden her i gruppen
> fortsætter du bare med. Hold dog igen en lang pause!

Klip - dit indlæg fremgår af foregående her i tråden.

Hold da kæft hvor er jeg imponeret. Hvor er dit svar i forhold til min
utilstedelige (ikke med æ, men med e optræden her i gruppen. Du har
givet et input i denne debat, men svarer igen helt udenom emnet??

Hvori er det utilstedelige i mit spørgsmål, at jeg gerne vil have noget at
vide omkring emner, hvad er er op og ned eller ret eller vrang.

Du har *igen* vist, at du blander dig i et emne, som du i virkeligheden ikke
ved en skid om.

Torben