Re: Stævnrørstætning
Fra : HHH

Dato : 26-05-11 15:26

Hej Harding og tak for svaret.

Jeg har læst alle de indlæg du nævner, men mit problem er netop, at min stævnrørstætning ligner den beskrevne med fedtsnor, men at der lige netop på min IKKE er nogen omløber på bøsningen, og derfor tror jeg ikke den er med fedtsnor.
Derfor efterlyser jeg oplysninger om den type som jeg har, og hvad jeg evt. kan gøre UDEN at skulle ud i en udskiftning.
HVIS jeg trods alt står for udskiftning, så er der ingen tvivl om at jeg vil vælge Deep Seal, men jeg vil da gerne gøre forsøget med at renovere det gamle hvis det kan lade sig gøre

v.h.

HHH

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-05-11 02:21

Hej Hans Henrik,

Der er gennem tiderne lavet mange udformninger af stævnrørslejerne,
det vil være fint om du kunne tage et billede og sende det til min
mail, Så kan svaret nok blive mere konkret.

Det er ikke ualmindeligt at lejer med læbepakninger bliver utætte. Som
regel er der kun to pakninger hvorimellem olien ledes ned.
Med tiden bliver læberne slidte og hvor der kun er to pakninger vil
lejet med tiden, under akselens vibrationer næste fungere som en
vandpumpe, med dryp af vand ind i båden tilfølge, da vandtrykket
udefra bestemmer retningen på vandet.
Men fedt i stedet for olie får man en forøget tætning. Det kræver at
man med jævne mellemrum trykker ny fedt ind. Trykkes for meget ind og
pakningen ikke tillader overskuds fedtet at passere læberne vil lejet
blive trykket ud, og det vil være meget uheldigt.
Er det et leje med læbepakninger kan du se pakningen som en sort ring.
Det er kun de nyeste Vetus lejer der har en flange som skrues på og
dækker pakningen.
Lejet med læbepakninger skal tages af når båden står på land og
læbepakningerne skal skiftes. Du kan ikke lave meget med båden i
vandet.
Selv skiftningen af fedtringe i den type leje kræver at båden er på
land.
Går man til bådudstyrsforretningerne kan de skaffe dem hjem og de er
dyre; men kontakter man en virksomhed der laver hydrauludstyr har de
som regel pakningerne til en helt anden pris.
Husk at de skal vende som de gamle når du genmonterer.
Det optimale ville være om du ved det bagerste leje kunne uddreje i
materialet til at kunne endnu en pakning, således at der her vil være
to pakninger. Det giver en betydelig større tætning.

I min verden ville jeg dog smide lejet væk og købe et Deep Sea Seals
stævnrørsleje. Når du har en båd i den prisklasse er det en
forholdsmæssig lille udgift, der giver dig den fornødne sikkerhed. Det
andet med en renovering er tidsmæssigt usikkert. Jeg har været rumlen
igennem og prøvet forskellige lejer og modificeret o.s.v. men med Deep
Sea Seals sluttede festen for 17 år siden, og når jeg måler på lejet
for at se hvor slidt det er blevet gennem årene så er der alt andet
lige, lige så lang tid tilbage.

Mvh/Harding