Stævnrørstætning
Fra : HHH

Dato : 26-05-11 12:00

Hej gruppe.

Jeg har søgt i tidligere tråde om dette emne, og synes ikke rigtig jeg er stødt på en forklaring på mine bekymringer. Så derfor:

I min Nauticat 33 fra 1975 med 40 mm aksel, slutter stævnrøret i en broncebøsning på ca 75 mm. Herpå er monteret en kraftig gummislange a'la udstødningsslange på ca 15 cm's længde med 2 spændebånd. På akslen sidder en ca 10 cm lang broncebøsning med en smørenippel. Føromtalte gummislange er monteret herpå ligeledes med 2 spændebånd.
Som jeg har læst tidligere tråde, så er dette en ganske normal montering, men der tales hele tiden om en fedtsnor monteret i sidstnævnte broncebøsning, som spændes sammen med en stor omløber.

Mit problem består i, at der IKKE er nogen omløber på min stævnrørsbøsning, og den kan derfor ikke spændes sammen, og fedtsnoren kan jo så heller ikke udskiftes om den måtte findes.

Spørgsmål:

1. Hvilken type er min stævnrørstætning
2. Hvad er navnet
3. Hvem har produceret det
4. Hvordan tætner jeg det (hvis jeg glemmer at trykke 3-4 stød stævnrørsfedt ind i bøsningen efter en times sejlads, trænger der ca 5 liter vand ind fra stævnrøret i døgnet)

Hvis nogen har gode råd, så modtages de gerne, ligesom link til evt. producent, tekniske beskrivelser og leverandører af reservedele er velkomne..

v.h.

HHH

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-05-11 15:06

Skriv "stævnrørsleje" i nyhedslæserens søgeboks og op kommer alle de
udgydelser der har været med ordet "stævnrørsleje" og det er mange, ca
110 indlæg.
Der er bl.a. beskrivelser af de forskellige lejers karakteristika,
fordele og ulemper m.m.

M.h.t. imødegåelse af indtrængende vandproblemer kan du også læse på
Danske Bådejere hvor Jens Kock har vist hans løsning.

Generelt er der tre typer for lystbåde, en der pakker med
læbepakninger omkring akselen og den er som regel oliesmurt, En med
fedtsnor der er fedtsmurt og en hvor de to lejeflader pakker mod
hinanden, f.eks Deep Sea Seals, hvor det er havvandet der smører.
En fedtsmurt med fedtsnor har forrest en stor møtrik som akselen går
igennem. Det er med denne møtrik man spænder fedtsnorene sammen. i
midten af fedtsnorene ligger en lanternering hvor fedtet presses ind i
lanterneringens hulrum.

Står du over for at udskifte er Deep Sea Seals det helt rigtige valg,
den er de andre typer langt overlegent; men den er lidt dyrere. Til
gengæld er sikkerheden i top og den har en levetid på 20 år +.

Mvh/Harding

Fra : Roderiet

Dato : 27-05-11 08:07

hej Harding Kunne du være lidt mere specifik med nyhedslæserens søgeboks,
for jeg kan ikke få det til at funke i IE 9. Godt nok er der en
søgefunktion, men ordet stævnrørstætning får ikke nogle meddelser frem. mvh
Niels F.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-05-11 02:32

installer en Google Reader.
Den har et søgevindue hvor du kan skrive det ord du vil søge på f.eks..
"stævnrørsleje"
Op kommer listen over alle de strenge ordet stævnrørsleje indgår.
Når du vælger en streng kommer alle indlæggene op og alle de steder
ordet stævnrørsleje optræder er det markeret med gul baggrund, ligesom
man selv ville gøre med en text-marker.

Mvh/Harding

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 27-05-11 11:31

Jeg har et med læbepakninger fra Vetus.
Smøremidlet er silikonefedt, fås på tube hos blikkenslagere.Skal kun gøres
hvis båden har været på land.
Der bliver trykket vand ,fra saltvandspumpen ind bag ved læberne.Har kørt i
10 år uden en dryb er kommet ind.
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-05-11 05:55

Ja Vetus lejet er af god kvalitet.
Princippet er dog det samme som andre typer med læbepakninger. Derfor
vil akselen blive slidt efterhånden og sker det skal man ændre lidt på
slangens længde således at der kommer et nyt sted at slide på.
Kun på Volvos Black Jack er dette ikke en mulighed.
Når akselen efterhånden er godt slidt skal den skiftes og ofte får man
yderligere overraskelser at se, mange gange er der grubetæring i
akselen i et så stort omfand at den skal skiftes og systemet her
omkring med tæreanoder bør gennemgås for sikre forbindelser.Men det er
en helt anden historie.

Er anodesystemet OK burde der ikke forekomme tæring af akselen. Med en
Deep Sea Seals slider man ikke på akselen og i tilgift får man et
nødtætningssystem om lejet skulle bryde sammen. På den del af enheden
som sidder på selve stævnrøret er der et sted med lille afstand til
akselen og med et udepåliggende kraftigt spændebånd med et
spændehåndtag i en størrelse så der ikke skal bruges værktøj.

Derfor bør man have Deep Sea Seals i tankerne når der opstår problemer
med stævnrørslejet.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-05-11 09:16

"HHH" <h.h.honore@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej gruppe.

[...]

Meld dig ind i Dansk Nauticat club i http://www.nauticat.dk/
Der har de en stor ekspertise, og som Harding skriver har Jens Kock fra
Middelfart en stor erfaring med netop Nauticat.

Vi vil naturligvis gerne have svaret når du har fundet løsningen.

Mvh
JR