Vs.: Indenbords motor
Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 26-05-11 16:57

Jeg overvejer at udskifte min Volvo Penta MD17C og er ved at sondere
markedet.
Har nogen her i gruppen erfaringer med Lombardini - på godt og ondt ?

Det samme med Yanmar contra Volvo og evt. andre fabrikater, jeg ikke lige
har på nethinden.

Jeg skal med det samme sige, at min nuværende gamle saltvandskølede motor
kører upåklageligt, men min overvejelser går på, at jeg på et tidspunkt skal
udskifte, og så vil jeg hellere gøre det nu, hvor motoren er ca. 30 år
gammel, for derefter selv at få glæde af en ny motor, som så igen burde være
et plus ved salg af båden på et senere tidspunkt. Det er så ikke den
problematik, jeg ønsker til debat - kun evt. forslag og viden omkring
motorer - herunder ovennævnte Lombardini.

Jeg skal have en motor, der har ml. 36-40 hk.

På forhånd tak for input.

Mvh
Torben

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 26-05-11 22:07

Øh - ingen respons på nuværende tidspunkt, så jeg glæder mig til at tjekke
"post" på mandag, når jeg igen er på nettet.

Glemmer dog ikke at jeg fik på puklen, så det ville noget, da jeg på et
tidspunkt forespurgte omkring Bladt-motorer.
Nå, men Lombardini er vel ikke i samme kategori - en 40 hk og 4 cylindre
vejer kun 160 kg, men kan man bruge vægten som et parameter - blot skrevet
med et glimt i øjet - håber fortsat at aflæse erfaringer i forhold til min
forespørgsel i start-tråden.

Mvh
Torben

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 30-05-11 21:14

> [...]
> markedet.
> Har nogen her i gruppen erfaringer med Lombardini - på godt og ondt ?

Klip

Så blev det mandag, men intet fremkommer her i tråden.

Er det et udtryk for, at antallet af deltagere på landsplan slet ikke er af
et sådant omfang, som man måske kunne forledes til at tro?

Lige nu har jeg en fornemmelse af at gruppen måske ikke er større end en
snes personer eller lidt mere. Er det tilfældet, så er det vel generelt set
lidt svært at bibeholde troen på, at man her i gruppen kan hente viden om
alverdens ting, der vedrører sejlads

Jeg har mine tvivl om, at der slet ikke er nogen i gruppen, der kender noget
til Lombardini-motorer?? Eller andre motortyper for den sags skyld i forhold
til udskiftning af en Volvo Penta MD17C fra 1980 (3 cylindre og med 36 HK).

Nu håber jeg så på nogle input i den kommende uge, for lige pludseligt tager
jeg en beslutning og brænder noget af "ungernes" arv af.

Mvh
Torben

Fra : Thomsen Kolding

Dato : 30-05-11 21:21

Den 30-05-2011 22:14, Torben Skovgaard Bach skrev:
> [...]
>
> Nu håber jeg så på nogle input i den kommende uge, for lige pludseligt
> tager jeg en beslutning og brænder noget af "ungernes" arv af.
Jeg glæder mig til at høre om, hvad du beslutter dig for. Måske næste år
skifter jeg min MD3B, selv om den jo egentlig gør et fint stykke
arbejde. Måske beholder jeg den, indtil den engang begynder at give
problemer. Der kan vel gå ét år eller tyve.

--
Per Thomsen
Kolding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 30-05-11 21:33

"Thomsen Kolding" <""news \"@ perthomsen .dk"> skrev i en meddelelse

> [...]
> Måske beholder jeg den, indtil den engang begynder at give problemer. Der

Hej Thomsen
Du er helt på linje - jeg har fået nogle tilbud, som jeg ved, at min kone
slet ikke vil være med til, uanset hvor mange blomsterbuketter, hun så end
får.
Alligevel tror jeg, at jeg lander på en eller anden løsning.
Lige nu har jeg tilbud på nævnte Lombardini (billigste), men skeptikere på
havnen snakker om reservedelsprogrammet i forhold til det, som Volvo har på
lands- og verdensplan.
Jeg skal ikke på jordomsejling, så Lombardini ligner noget, jeg kunne hoppe
på.
Alternativt har jeg fået et tilbud med installering af en Vetus-motor - også
til en rimelig pris.
Så vidt jeg har forstået, så er Vetus diesel motorer (40 hk mfl.) beslægtet
med Mitsubishi, som vist ikke er det allerbedste man kan få?

Jeg har også tænkt lidt over, at min nuværende motor måske snurrer lystigt
langt ud i fremtiden, men jeg ser også noget med, at det vil være lettere at
sælge en båd med en nyere motor, når den tid kommer, og at jeg så selv gerne
vil have haft fornøjelsen af en ny motor forinden et salg.
Mødte en gæstesejler med en helt ny Volvo-motor - hold da op, hvor der var
en forskel på en ny og moderne motor i forhold til en motor af en alder som
min.

Mvh
Torben

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 16-06-11 21:50

> [...]
> Måske beholder jeg den, indtil den engang begynder at give problemer. Der

Hej Per
I processen omkring indhentelse af tilbud, så kan jeg konstatere, at
finanskrisen ikke spiller den store rolle i forhold til div.
marinemekanikere. Ud af mindst et dusin forespørgsler om udskiftning af min
nuværende motor har jeg kun fået 2 tilbud, der har været seriøse.

Det ene tilbud var befængt med forbehold omkring ændringer af motorfundament
incl. merudgifter til optagning og omvendt isætning af båden efter montering
af en ny motor. Det har jeg fravalgt.

Jeg har netop i dag modtaget et - i mine øjne - godt tilbud på udskiftning
og montering af en Vetus 4.17 (42 hk og 4 cylindre - ferskvandskølet) med
sejldrev og skrue til en pris, som jeg mener er spiselig, selvom mine
arvinger inkl. konen nok vil ærgre sig lidt. Jeg glæder mig til at projektet
er gennemført og til retursejladsen ad 2 dage.

Projektet gennemføres snarest, og jeg melder retur senere - højst
sandsynligt medio juli 2011.

Mvh

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-11 21:47

"Torben Skovgaard Bach" skrev i meddelelsen

> [...]

>Nu håber jeg så på nogle input i den kommende uge, for lige pludseligt
>tager jeg en beslutning og brænder noget af "ungernes" arv af.

Hej Torben,
jeg kan ikke hjælpe med Lombardini - men kan måske bidrage med et
alternativ - for ca. 5 år siden investerede jeg i en Yanmar YM30G, 3
cylindret diesel, 29 Hk - fantastisk motor, stærk som bare f..... - og har
snurret lystigt alle 5 år - men billig er den så heller ikke.
Da jeg stod for at skulle skifte, faldt valget på enten Volvo eller Yanmar -
og det blev så Yanmar hvilket jeg absolut ikke har fortrudt - og de har også
motorer der ydelsesmæssigt ligger tæt op ad dine behov.

God fornøjelse uanset hvad dit valg bliver - for under alle omstændigheder
er det en herlig ting at få ny motor

venlig hilsen

JN

Fra : HO

Dato : 30-05-11 22:25

"Torben Skovgaard Bach" skrev i meddelelsen
Hurlumhejsa.
Grunden til jeg ikke deltager er, at netop dit spørgsmål kan udløse en
religionskrig
Men jeg har set - hørt - høstet mange efaringer med Volvo.
Jeg siger bare, hvis jeg kan undgå en Volvo gør jeg helst dette.
Jeg har blandt andet skiftet en gammel Volvo ud med en Yanmar - sikken en
verden til forskel - Yanmar er den bedste.
Men der er mange overvejelser ud over motor, der følger mange andre ting
med - også nyt drev.
Du kan se et af projekterne her:
www.honet.dk/volvo_ud/index.html
mvh
Hans

Vi har vist stadigvæk dette kanon tilbud stående.
VETUS M309A402A MARINE DIESEL MOTOR med TMC40 gearboks 2:1, 3 cylindre, 24
hk.
kun kr. 33.000,-
Motoren er brugt og har kørt ca. 150 timer.
ny gearkasse, instrumentpanel m.v.
Leveres med vandlås, dæmper, svanehals, slanger, spændebånd,
skroggennemføring osv

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 30-05-11 22:43

"HO" <get@get.dk> skrev i en meddelelse
Klip

> [...]
> Motoren er brugt og har kørt ca. 150 timer.
> ny gearkasse, instrumentpanel m.v.
> Leveres med vandlås, dæmper, svanehals, slanger, spændebånd,

Hej HO

Jeg skal som minimum bruge 36 hk, som den nuværende motor har - min Winga 87
vejer 4500 kg - er knapt 9 meter lang og 3,25 meter bred.
Satser faktisk på 40 hk, men vil gerne have en moderne motor, der har en
hurtigere reaktion ved feks. brugen af "skud" ved havnemanøvrer.

Kan du afsløre, om Vetus er en brugbar motor sammenlignet med feks. Yanmar.
Jeg kender kun til Vetus benzindrevne en-cylindret motorer.
Er det rigtigt, at Vetus er en Mitsubishi?

I øvrigt er min motor med sejldrev.

Mvh
Torben

Fra : blueocean

Dato : 31-05-11 05:44

On 30 Maj, 23:42, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk> wrote:
> [...]
> Jeg kender kun til Vetus benzindrevne en-cylindret motorer.
> Er det rigtigt, at Vetus er en Mitsubishi?

Vetus motore er ganske gode og de er bundet op på en Mitsubitshi blok,
det er velkendte og stabile og drift sikre motorer.

Gert

Er selv en Volvo ejer, og har en Volvo som køre ret så stabilt, den
har da trukket os igennem middelhavet og carabien og hjem gennem
kanalerene.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 31-05-11 17:40

> [...]
> Har nogen her i gruppen erfaringer med Lombardini - på godt og ondt ?
>
> Det samme med Yanmar contra Volvo og evt. andre fabrikater, jeg ikke lige

Super dejligt med nogle tilbagemeldinger!

Økonomi spiller en vis rolle i forhold til nyanskaffelser.

På nuværende tidspunkt har jeg Lombardini og Vetus inde i mine overvejelser.

Jeg overvejer dog Buhk og afventer et tilbud på en Volvo - alle ca. 40 hk.

Min smertegrænse ligger omkring 100 K i og med, at jeg faktisk har en
funktionsdygtig motor liggende i min båd.
Hvis den modsat var "stået af" havde jeg nok lidt mere "kniv på struben", så
det er rart at have tid til at indhente tilbud.

Et eller andet sted i "reptilhjernen", så har den besluttet sig for at
udskifte motoren for derefter at håbe på liv og glæde af den i de nærmeste
10-15 år .-)

Med sejlerhilsen
Torben

Fra : Per Kaaber

Dato : 31-05-11 20:04

Torben Skovgaard Bach tastede følgende:
> [...]
>
> Et eller andet sted i "reptilhjernen", så har den besluttet sig for at
> udskifte motoren for derefter at håbe på liv og glæde af den i de nærmeste

Prøv at se lidt på Craftsman
http://www.efi-esbjerg.dk/produkter-1/lystbadsudstyr/motor-og-tilbehor/craftsman-motor.html
(der er sikkert en billigere forhandler), som jeg selv finder
anvendelig til min båd, bl.a. pga. prisen og vægten i ft. min gamle 27
hk VP MD2B fra 76.
Jeg forventer selv at kunne holde et budget på 45-50.000kr. til en

Jeg har endnu ikke hørt noget dårligt om dem, men synes der er meget
med til prisen.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Per Kaaber

Dato : 31-05-11 20:10

Per Kaaber kom med følgende:
> Torben Skovgaard Bach tastede følgende:

> Prøv at se lidt på Craftsman

Link til importør:
http://www.westdiesel.dk/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1&lang=da

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 31-05-11 22:16

"Per Kaaber" <per.k.joergensenslet@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Per Kaaber kom med følgende:

> [...]
Takker for input lige nu, hvor jeg er ved at træffe den endelig beslutning.

Input er også en mulighed.

Kan jeg holde mig i live de næste 15 år, så er fabrikatet så godt som
ligegyldigt når bare motoren er stabil og andet i forhold til mine
forventninger.

Arvingerne kan så slås om mærkevare-betegnelserne i forhold til Volvo versa
andre gode fabrikater.

Lørdag sættes Skrubben i vandet - en fiskejollle 14 fod - så barnebarnet
glæder sig (let til ingen vind, men med håb om et par hornfisk)

Torben

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 02-06-11 20:28

> [...]
> Har nogen her i gruppen erfaringer med Lombardini - på godt og ondt ?
>
> Det samme med Yanmar contra Volvo og evt. andre fabrikater, jeg ikke lige

Klip

Indtil nu har jeg kun fået ganske få tilbud. Volvo-motoren er tilsyneladende
belagt med 24K guld og koster en del mere end spidsen af en jetjager.
Jeg vakler imellem Vetus og Lombardini.
Enkelte har frarådet Lombardini, men uden at give konkrete bud på
betænkelighederne.

Mit motorfundament skal ændres, uanset hvilken motor, jeg vælger og dermed
ligger der en ukendt faktor i forhold til udgifterne, hvis beslutningen
tages.

Da min motor ikke er "stået af", så har jeg ikke noget hastværk og dermed er
jeg stadig meget interesseret i at høre om reelle minusser i forhold til
Lombardinien, som ligger ca. 25.000 kr. under den pris, en Volvo eller
Yanmar 40 hk med sejldrev ekskl.. propel koster.

På forhånd tak - vil selvfølgelig også gerne høre positive kommentarer

Torben

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 20-07-11 22:48

> [...]
> motorer - herunder ovennævnte Lombardini.
>
> Jeg skal have en motor, der har ml. 36-40 hk.

Hermed en tilbagemelding til gruppen. Den 7. juli 2011 fik jeg overdraget
min båd fra SK-Marine med en ny motor installeret - netop hjemkommet efter 3
dages sejlads i går.

Det blev til en Vetus 4.17 med sejldrev - 4 cylindret diesel og 42 hk incl.
en propel på 17" og en deal på 99 kilo alt indberegnet - også båd op og båd
tilbage i havnen.

Da jeg sagde til Steen, som er indehaver af SK-Marine i Assens, at andre
tilbudsgivere havde advaret om ekstra udgifter til ændring af
motorfundamentet til en cirka-pris a 15000 kr. incl. andre 1.000 kr. for
det ene eller andet oveni det tilbud, jeg fik fra dem, så sagde Steen "når
*A* har givet dig en pris, så er det prisen, og skal fundamentet ændres, så
ændrer *A* det" uden at du skal betale mere for det. Sådan blev det

Betaling - Steen sagde, at "der afregnes når det hele er i orden og du er
tilfreds" - ikke noget med indbetaling af forskud eller lign.

Summasummarum - jeg har nu en sprit ny motor, som kører i den grad og over
mine bedste forventninger. Oveni i det hele, så giver Vetus nu 5 års
garanti.

Eftertanke - godt at jeg i sin tid afsatte midler til en ny motor, og min
kone nu vil have lettere ved at sælge min båd, hvis jeg skulle sætte
træskoene, og at jeg selv nu har fornøjelsen af at vide, at min nye motor
vil kunne køre videre i mindst et par generationer fremefter.

SK-Marine i Assens har udført et meget fint arbejde til min fulde
tilfredshed.

I morgen har jeg inviteret konen på en tur rundt om Orø, hvor det bliver
hende, der er styrmanden frem til Hammer Bakker incl. frokost

Kostenlos var det ikke, men har man lidt i reserve, så er det helt sikkert
en god ting, at gøre alvor af tanken om at udskifte en 31 år gammel
saltvandskølet Volvo motor.
Om den så hedder Bukh, Yanmar, Volvo, Vetus, Lombardini eller noget helt
andet, kan næsten være lige meget.
Nye motorer hverken ryger eller drikker, og så har de et moment i forhold
til at give et "skud", der gør en stor forskel og gør en forskel i forhold
til havnemanøvrer.

Mvh
Torben

PS: står af i gruppen indtil videre her ultimo juli 2011, men håber at
gruppen fortsat eksisterer, når sejlersæsonen 2011 afsluttes.